Köpte en Jafo golvbrunn till mitt bygge och nu när jag ska montera mancheten ser jag att man ska använda en skärmall till den. Ringde Rinkaby rör där den är köpt och undrade om dom hade en hemma samt vad den kostade men fick till svar att dom ingen hade och aldrig sålt någon!?
Hur gör jag nu? Finns det ngn annan firma i Jönköping som säljer Jafo brunnen och kan ha en skärmall hemma eller är det så att den inte används?

Tacksam för snabbt svar då jag tänkte göra det ikväll.
 
Enligt LIP:s instruktioner skall man klistra manchetten, centrera klämringen i brunnen, rita av innerdiametern och sedan skära ut hålet.
 
Gjorde på liknande sätt när jag monterade tätskikt runt en Jafobrunn i våras. Funkade hur bra som helst.
 
T
Det är bara Purus som har en särskild "puruskniv" som man sätter i brunnen och sedan skär ut ett runt fint hål!

img.asp
 
Jaha ja. Tack så mkt!
Då kör jag efter den metoden om det inte finns ngn annan ide. Ska man skära lite innanför ringen för att vara på den säkra sidan?

Men enl instruktionen jag fick med brunnen så ska det finnas en mall att köpa till. Så det så:D.
 
T
Stod själv och höll i en sådan igår men konstaterade at det alltid fungerat att rita av innerdiametern i klämringen så jag sparade mina pengar.

Lägg klämringen upp och ner så ligger den stilla och fint medan du ritar av innerdiametern och sen skär du bort det som skabort.

Det enda positiva jag kan hitta med Purus är deras mall med inbyggd kniv och det väger icke upp deras dåliga klämringslösning.

Fick t.o.m läge igår att höra med min leverantör av plattor, tätskikt m.m om varför de bara hade blåa klämringar i mängder hängandes på stället men inga gula.
De säljer ju knappast plastmattor där så jag hade en stilla undran.
Fick då till svar att alla vill bara köpa den blåa eftersom den gula är så pass tight och vass i kanterna så den oftast skadar manschetten så de säljer inga gula.
 
Ok. Kommer rita av innerdiametern och skära efter.

Fortsätter tråden med några andra frågor på ungefär samma ämne. Var nere på biltema idag och skaffade lite saker och sprang på deras rosfria brunnsgaller för typ 90:-, det är ju ca 300 billigare än andra. Funkar det inte för klinkers golv? Det stod för plastmatta på förpackningen.

Biltemas våtrums färg är ju även den löjligt billig! Ska måla taket i det nybyggda badrummet och tänkte använda den om ingen säger sig ha dåliga erfarenheter....
Taket är sänkt och består av 45x45 regel samt 13mm pappgipsskiva.
 
Jag vet inte var du annars har tittat på golvbrunnssilar, men den vanligaste typen är ju i princip identisk och de brukar kosta runt hundralappen på de flesta ställen.
Det enda som skiljer på Biltema är att den såg ut att ha färre hål en de andra på marknaden och det kan ju ha inverkan på vattenflödet ner i brunnen.
I övrigt bör det inte skilja så mycket mer än att Biltemas bara var 6mm tjock och normalfallet är de 7mm.
Vad gäller färgen kan jag inte svara dig på hur den är, men jag vet av gammal erfarenhet att Ikeas billiga vägg/takfärg var rena skitet.
Ofta får man vad man betalar för men som sagt kan jag inte svara på detta.

golvbrunn.jpg
 
Man kan väl inte ha en rostfri slutkrist/sil tillsammans med plastmatta?

Angående deras våtrumsfärg så målade jag hela garaget invändigt med den.
Den täcker lite dåligt och luktar (under torkningen)skumt, men annars var det inga problem alls.
 
När det är plastmatta så är det en sådan här man använder bara och när dt är klinker så är det en sådan jag skickade bild på innan.
Ungefär likvärdig med den jag skickade bild på innan är den man hittar på Biltemas sida om man söker på "brunn" så jag vet inte vad TS åsyftar för någonting.
Jag hittar ingenting som är för plastmatta på deras sida.

71384160_rdax_250x176.jpg

Vad gäller färgen och att den täcker dåligt kan ju bero på att billiga färger ofta är ganska utspädda...
just för att kunna vara billiga... ;)
Det var samma problem förr med Ikeafärgen då jag hade en kompis som målade sina innertak med den och efter 7 strykningar var det ändå inte bra.
DÅ blir det inte billigt längre !!

Det är aldrig bra om snålheten bedrar visheten och lägger man ner en massa pengar på ett badrum ska man kanske unna sig riktiga saker till slutfinishen också. ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Stod själv och höll i en sådan igår men konstaterade at det alltid fungerat att rita av innerdiametern i klämringen så jag sparade mina pengar.

Lägg klämringen upp och ner så ligger den stilla och fint medan du ritar av innerdiametern och sen skär du bort det som skabort.

Det enda positiva jag kan hitta med Purus är deras mall med inbyggd kniv och det väger icke upp deras dåliga klämringslösning.

Fick t.o.m läge igår att höra med min leverantör av plattor, tätskikt m.m om varför de bara hade blåa klämringar i mängder hängandes på stället men inga gula.
De säljer ju knappast plastmattor där så jag hade en stilla undran.
Fick då till svar att alla vill bara köpa den blåa eftersom den gula är så pass tight och vass i kanterna så den oftast skadar manschetten så de säljer inga gula.
Ja det var länge sen man såg en gul klämmring här i Stockholm också. Blev den någonsin godkänd. Den existerar inte på något bygge jag varit på de senaste åren.
 
kakelmannen skrev:
Ja det var länge sen man såg en gul klämmring här i Stockholm också. Blev den någonsin godkänd. Den existerar inte på något bygge jag varit på de senaste åren.
Så insatt är jag inte då jag i huvudsak arbetar med Jafos brunnar då jag med råge föredrar skruvbar klämring vilket jag tycker blir mycket bättre resultat.

När man nu söker via purus hemsida så hittar man monteringsanvisningar som bara visar den blåa till både plastmatta och manschett...

http://www.purus.se/upload/Purus Sv...ingar/Golvbrunnar/Montanv-brunnar(S)-2092.pdf

Dock finns det även att hitta följande monteringsanvisning där det förespråkas den gula till brunnsmanschetter och blå till plastmatta...

http://www.purus.se/upload/Purus Sv...sanvisningar/Golvbrunnar/MonteringROT_WEB.pdf

Usch nej... tacka vet jag Jafo ! d^_^b
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Så insatt är jag inte då jag i huvudsak arbetar med Jafos brunnar då jag med råge föredrar skruvbar klämring vilket jag tycker blir mycket bättre resultat.

När man nu söker via purus hemsida så hittar man monteringsanvisningar som bara visar den blåa till både plastmatta och manschett...

[länk]

Dock finns det även att hitta följande monteringsanvisning där det förespråkas den gula till brunnsmanschetter och blå till plastmatta...

[länk]

Usch nej... tacka vet jag Jafo ! d^_^b
d^_^bd^_^b
 
Paul : om du kontaktar Jafo så skickar dom säkert en skärmall gratis.

1817: Har du en brunn utan silpaket? vet att Jafo säljer brunnar utan silpaket sen köper man till det silpaketet man ska ha, till matta eller klinker, tror att även klämringen är i dom här paketen, ska det vara klinker och manschett ska INTE o-ringen vara med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.