Det sitter ett 100 Ah nu, det ska bytas ut mot ett riktigt senare. Har provat med Biltemas stora starthjälp (300 A), utan framgång (men brände säkringen i den...).

Har dock lite ont om pengar just nu, så det får vänta lite. Hade missat ett par stora räkningar som oväntat damp ner i brevlådan, så den här månaden har jag inte råd.

Tyvärr slängde jag en hel hög bilbatterier när jag flyttade, annars hade ett enkelt test varit att parallellkoppla dem och prova så.
 
Moderna start batterier behöver inte vara på så många Ah.
Det viktiga är den startström de kan ge och modernare batterier har ofta höga startströmmar.
Jag har startat en 6 cylindrig Volvo D67 motor (24 V lastbilsmotor) med 2 vanliga personbilsbatterier utan problem. d^_^b

Har du svagt kablage så kan det ge förödande spänningsfall.
Går det komma åt så kan man testa med att koppla in startkablar parallellt till startmotorn från batteriet, men var försiktig så du inte kortsluter något!

Åtminstone så kunde gamla batterier också explodera om de var nyladdade så var försiktig med det också
 
Även startmotorn i sig kan vara lite trött å sliten, ofta kan de vara fulla med olja och smuts..
Sitter den inte helt jönsigt till, så är det ju snabbt gjort att kolla upp kolen, och kanske sanera den lite,
Jag har precis gjort det på min brukshäck, å det vart bra snurr på den, återstår att se om gammdieseln startar när den stått ute inatt (-18 nu..)
 
Jag fick igång den igår, med en kombination av motorvärmare, injection cleaner, starthjälp och startgas. Den var dock genomfrusen, styrningen funkade inte till en början, så jag fick styra med bromsarna tills den släppte och 2a och 3e hydrauliken ville inte vara med alls.

Efter ett tag (kanske en halvtimme) så började den tappa kraft och dig så småningom, troligen en ispropp i bränslesystemet. Nästa åtgärd blir alltså k-sprit och en presenning med en fotogenvärmare under för att tina upp den ordentligt. Ett riktigt lastbilsbatteri står också på listan.

Höll nästan på att bli fast i den när den dog, då jag hade plogen uppe och därmed blockerade dörren. Hade dock ett tillräckligt friskt battere för att sänka plogen på startmotorn. Nu har jag lärt mig att jag ska ha mobiltelefon med när jag kör den...
 
NEJ NEJ NEJ

INTE K-sprit, du förstör insprutningspumpen. Spriten tvättar bort det feta i dieseln.
(Grannen höll på med insprutningspumpar). Köp något annat dieseltillsatsjox.

Startmotorn KAN ha 4 kol och något av dessa kan ha lagt av och då blir det dålig ork i startmotorn.

Protte
 
prototypen skrev:
NEJ NEJ NEJ

INTE K-sprit, du förstör insprutningspumpen. Spriten tvättar bort det feta i dieseln.
(Grannen höll på med insprutningspumpar). Köp något annat dieseltillsatsjox.

Startmotorn KAN ha 4 kol och något av dessa kan ha lagt av och då blir det dålig ork i startmotorn.

Protte
ja ibland kärvar kolet i kolhållaren och då hamnar det till sist för långt från kollektorn som då kan bli bränd. Det bästa är nog att kanske kolla så att kolen ser bra ut och inte kärvar innan något blir förstört?

MVH
 
OK, ska försöka hitta någon K-spritsersättare för diesel.

Jag tror startmotorn är OK, när maskinen väl blev någotsånär tinad så var det rätt bra fart i den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.