Jag har tänkt att lacka ekparkett med matt lack för att få lite oljad känsla. Då golvet redan är lackat så tänker jag bara rengöra det, matta det med slippapper och lägga på ett lager lack. Alltså inte slipa trärent.


Har ni några tips på produkter som rekommenderas eller bör undvikas?

 
Bra fråga! Går och grunnar på precis samma.
Någon som vet?
 
Bona har en lack som heter Traffic.... framtagen för offentlig miljö med hög slitagestyrka och ett glansvärde på c:a 10-15 vilken gör den mattast på marknaden. Tyvärr dubbelt så dyr som vanlig golvlack.

Det generella problemet att lacka golv med matta lacker är att risken för "slöjor" på golvet blir större... man kan alltså se skiftningar i glans på golvet pga den stora mängd matteringspasta som fabrikanten tillsatt lacken (ju mattare lack desto mer pasta). Därför är det mycket viktigt att skaka lacken väl innan den används.
 
  • Gilla
Roja68
  • Laddar…
Min golvslipare som kommer till veckan skulle tydligen använda bona .. ska ge en yta som inte bli lika blank som lack. låter bra. Återkommer med hur det blir :)
 
Om du vill lacka golvet med en oljad känsla så blir det lite svårt för det finns inga lacker som ser ut som en olja pga att dagen vattenburna golvlacker inte kan färga golvet som en olja. Så allt tal idag om lacker som ser ut som en olja är fullständigt nys .
Du kan använda en lack som tex duri titan glans 7 eller bona traffic matt . Då får du förvisso ett golv som är väldigt matt men väldigt ljust och oljad ek är inte ljust. Då kan du göra följande men det blir lite mer jobb .1ggr med en golv olja tex Timberex 1liter till 10-12 kvm polera och låt torka 24 tim sen alkyd oljegrund tex DURI SPECIALGRUND sen 2ggr DURI TITAN glans 7.
Förövrigt har BONA ett system som heter BONA NATURALE som får en glans som en olja men färgen ser ut som vilken vatten lack som helst. Det är inte glansen som som är det karaktäristiska med ett oljat golv DET ÄR FÄRGEN. Ett väloljat golv och golv skall vara välojade och det blir dom när man gort några underhåll kan mycket väl ha lite yta och glans, dö matta golv är oftast underoljade och därmed för torra och funkar inte eftersom dom blir smutsiga och fläckiga . Under oljade produkter är ofta möbler köksinredningar och dyl kan vara snyggt men funkar inte på golv.
MVH Bill SEGESTAM
 
  • Gilla
annfru
  • Laddar…
Jag har just slipat och lackat parketten i vardagsrummet med en lack som heter lodadur ws2k duo som är en matt vattenbaserad tvåkomponentslack. Lacken inhandlades på nätet från nilsson & co. Jag är mycket nöjd med resultatet då jag tycker att det ser naturligt ut. Jag hade tänkt köpa traffic men det hade blivigt mkt dyrare eftersom det hade behövts två 5l istället för en till mina 19 kvm. Anledningen till att lobas lack är drygare är att första varvet ska läggas tunt. Enligt nilssons ska denna lack vara lika slitstark som bonas traffic men det kan jag inte uttala mig om.
 
il_duce skrev:
Min golvslipare som kommer till veckan skulle tydligen använda bona .. ska ge en yta som inte bli lika blank som lack. låter bra. Återkommer med hur det blir :)
Är han färdig med ditt golv än? :)
 
Kan man skaka liv i denna tråden igen?

Skall lacka vårt furugolv, men vet inte med vad...
 
Vi tog iaf och vitbetsade vårt golv och sedan en matt lack. Blev riktigt bra. Grangolv dock
 
Skall golvlack kosta 850:- för 5 liter???
 
Beror väl lite på vad det är för lack, köpte Duris bästa lack, Compo Titan extramatt och betalade drygt 2000kr för 15 liter för 1,5 år sedan om jag minns rätt . Så 850kr för 5 liter kan det kanske kosta om det är en riktigt bra lack.

(Är för övrigt mycket imponerad av slitstyrkan på lacken än så länge)
 
MrTurbo skrev:
Skall golvlack kosta 850:- för 5 liter???
Kan den nog absolut göra. Ska försöka kolla vad min kostade. Men har verkligen inte glömt att de va ganska dyrt
 
Kan ha fel (sjukt dåligt minne) men har för mig att bona natural som jag har kostade ca 2000kr för 5liter här hos lokale färghandlaren.... Tur då att jag kände en snäll golvläggare!!!! Kan förövrigt rekommendera natrual. Blev grymt nöjd med resultatet, ser nästan olackat ut.
 
Har använt tre stjernor som ären lack som Jotun tillverkar men under ett annat namn. Blev väldigt bra och matt yta, var rätt dryg oxå dock inte vattenbaserad. kostar runt 600 kr /3 liter
 
Blanda inte olika fabrikat om du är osäker, normalt har alla tillverkare garantier men dessa gäller inte om du blandar ett märke med ett annat.

Det är viktigt att testa vidhäftingen innan man lackar på ett redan lackat golv. Ex. tar man en stor risk om man lägger en 2-komp lack på ett golv som tidigare är lackat med en 2-komp lack.

De flesta tillverkare har STORA glädjesiffror gällande hur matta deras lacker är. Att Bona Traffic skulle vara marknadens mattaste lack är rent nonsens. Det finns flera andra lacker som är mattare och andra som är precis lika bra. Golvslipare är för det mesta konservativa och vet ofta väldigt lite om andra produkter och märken som de inte använder. Därav tror många golvslipare att Bona Traffic både är bäst och mattast på marknaden. Visste ni exempelvis att Bona Trafiic Matt som Bona kallar "invisable protection" enligt oberoende tester har en glans på 43 vid ett synfält av 85 grader (när du ex. står och tittar över ett större golv). Knappast specielltt matt och osynligt. Dock är inte Bona ensamma om dessa glädjesiffror.

Lägg aldrig en 2-komp lack direkt på ett golv utan en grundlack. 2-komp lacken är som superlim och risken är att golvet spricker innan rörelsefogarna om du inte använder en grundlack först (sidlimning). Samma problem har ex. hänt flera golv med Bona Naturale, den är mycket starkare än vad många tror.

En billig konsumentlack brukar ligga runt 1000-lappen per dunk (5-liter), en bättre lack 1500-1800 kr per dunk (ex. ren polerutan) medans 2-komp lackerna ligger på ca 2000-3000kr per dunk. Om du känner en golvslipare eller mattläggare kan dessa lacker köpas med god rabatt (precis som målare får 50-60% rabatt på färg).

Bona Naturale är ingen lack, olja eller vax utan en blandning där Bona tagit de bästa egenskaperna från varje produkt och gjort till en (detta enligt Bona själva). Naturale är en helt okej produkt, golvet blir väldigt ljust, speciellt ek får nästan ingen infärgning alls. Rekommdenderat utpris till golvslipare är en bit över 300 kr ex. moms per liter. Bona lämnar alltid en dålig rabatt och därför har gissningsvis denna produkt inte slagit på den svenska marknaden. Bona Naturale kostar mkt mindre i England, jag vill minnas att konsumenter ger ca 200kr litern ex. moms (15% moms i England).

Är det någon som har en specifik fråga om något märke eller andra funderingar över olika lacker försöker jag gärna svara på dessa frågor.

Dock kan jag på rak arm säga att den som påstår att en visst märke eller produkt är bäst saknar kunskap i ämnet. Det finns tyvärr inga oberoende tester där det bevisas vilken produkt som är bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.