optimum
TOKE 1 skrev:
:DJa, det är bara att hålla med.
BAdrummet är nog ok och datorer är jag normalt rätt så haj på men vad kan jag göra mer?

Tog en bild med min digitalkamera.
Redigerade så formatet blev ca 50k jpg-fil
Skrev svar
klickade bifoga bilder
valde bild
Laddade upp
och la in svaret.

Ingen bild. :(

mvh Roland
 
T
rolri skrev:
Testar igen


Blir så jä... lack.

Har bifogat bilder många gånger förut och det har alltid funkat.
Troligen är den funktionen spärrad för mig nu.

Detta är sista bilden jag lyckades med
[länk]


mvh Roland
Annars kan du lägga in bilderna på till exempel http://www.pici.se/

Kopiera sedan adressen och lägg in i följande kod:

url] Fast utan mellanslag

552.jpg
 
optimum
T
Har du ingen makrobild?

Är det silikon i golvvinkeln? Ser konstigt ut i alla fall.......
 
optimum
Fall på minst 2,5 cm enligt mätning nu.

Vattenpasset är 1 meter

Borde väll bli bra?

Resterande del av badrummet har bra fall också.
Golvet var från tidigare rätt bra med fall så jag utgick från det när jag flytspacklade.
(Egna måttpinnar)
Fallet runt brunnen är handspacklat.

Bild
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=9530200920158097d

Godkännt ?

mvh Roland
 
optimum
tank77 skrev:
Har du ingen makrobild?

Är det silikon i golvvinkeln? Ser konstigt ut i alla fall.......
Bilden på golvbrunnen med locket på så hade jag ännu inte silicon längs golvet.

Nu är det silicon där också.
Efter tipps här på forumet så har jag inte bottat med silicon utan lade fog först och sedan silicon.

mvh Roland
 
T
Har du inte läst alla inlägg där det skrivs att man INTE ska ha silikon i golvvinkeln?

Gör ingen nytta och blir dessutom smutsig och ohygienisk.

Silikon brukar ju bara användas för att dölja dåliga skärningar enligt vissa på forumet!
 
optimum
tank77 skrev:
Har du inte läst alla inlägg där det skrivs att man INTE ska ha silikon i golvvinkeln?

Gör ingen nytta och blir dessutom smutsig och ohygienisk.

Silikon brukar ju bara användas för att dölja dåliga skärningar enligt vissa på forumet!
Finn fem fel :)

Jag vet att många inte vill använda silicon där men det vill jag.
Har inget problem med hygienen och har precis likadant i andra badrummet.

Finns säkert några plattor som inte blev helt 100% och tycker det är snyggt med silicon där.
Har även silicon i hörnen på badrummet. Blev också snyggt.

Men nu diskuterade vi golvbrunnen. Kul att jag glad amatör lyckades få ett fall som blev bra runt brunnen.

UTAN att bygga upp fall över brunnens kant med vare sig flytspackel. handspackel eller fix.

Nu håller jag på och tränar på att montera blandarfästen, kromade kopparrör mm.
Aldrig gjort sådant förut. Ska bli spännande och se hur det ser ut.

Men eftersom tråden handlade om ett misslyckat badrum så får vi väll återvända till den. Hoppas det löser sig

mvh Roland


mvh Roland
 
Redigerat:
TOKE 1
rolri skrev:
Fall på minst 2,5 cm enligt mätning nu.

Vattenpasset är 1 meter

Borde väll bli bra?

Resterande del av badrummet har bra fall också.
Golvet var från tidigare rätt bra med fall så jag utgick från det när jag flytspacklade.
(Egna måttpinnar)
Fallet runt brunnen är handspacklat.

Bild
[länk]

Godkännt ?

mvh Roland
Det ser helt OK ut Rolri. Ja det är godkänt Du har gjort det lite enkelt för dig när du lutat silramen( men brunnen är väl plan?), har lite breda och fladdriga fogar men det visar väl på att du är en kille som i alla fall vill lösa problemd^_^b.
Men som jag skrev förut så blir fallet lite mindre i ytskiktet än tätskiktet om man vill ha det riktigt snyggt, vilket innebär lite mer fix under silramen.

Antar att du och tompa59 hade sågat dina bilder rätt ordentligt om det inte var dina.

Men trots allt så är det mycket bättre än vad vi har sett välbetalda uppdrag utförda av "hantverkare"



Det jag vill se är att du lyfter på silen och tar en bild mot den vägg där du har c.a 24-25 cm till silramens kant. Med tanke på att du skrev att den här brunnen var fuskad med angående höjden på brunnen. Inte att det missat med fix runt om.




Så här skrev du:

Jo jag vet, men knappast fix som är drygt 1,5 cm tjockt.

Antingen ligger golvbrunnen för lågt och flytspackel gör att brunnsmanschetten blir felaktigt monterad.
Trotts att det går så är det inte gjort enligt anvisningarna.

Eller så har man byggt fall med fix vilket inte är ok.

Finns det fler alternativ?

mvh Roland

Jag vet inte om du och Tompa59 har hängt upp er lite för mycket på förhöjningsringar.
Jag ser inte felet med brunnens höjd! Hade du velat haft en förhöjningsring här?
Ska jag vara riktigt ärlig så tror och hoppas jag att ni har missförstått en hel del.
 
Thomas59
TOKE 1 skrev:
Det ser helt OK ut Rolri. Ja det är godkänt Du har gjort det lite enkelt för dig när du lutat silramen( men brunnen är väl plan?), har lite breda och fladdriga fogar men det visar väl på att du är en kille som i alla fall vill lösa problemd^_^b.
Men som jag skrev förut så blir fallet lite mindre i ytskiktet än tätskiktet om man vill ha det riktigt snyggt, vilket innebär lite mer fix under silramen.

Antar att du och tompa59 hade sågat dina bilder rätt ordentligt om det inte var dina.

Men trots allt så är det mycket bättre än vad vi har sett välbetalda uppdrag utförda av "hantverkare"



Det jag vill se är att du lyfter på silen och tar en bild mot den vägg där du har c.a 24-25 cm till silramens kant. Med tanke på att du skrev att den här brunnen var fuskad med angående höjden på brunnen. Inte att det missat med fix runt om.


[bild]

Så här skrev du:

Jo jag vet, men knappast fix som är drygt 1,5 cm tjockt.

Antingen ligger golvbrunnen för lågt och flytspackel gör att brunnsmanschetten blir felaktigt monterad.
Trotts att det går så är det inte gjort enligt anvisningarna.

Eller så har man byggt fall med fix vilket inte är ok.

Finns det fler alternativ?

mvh Roland

Jag vet inte om du och Tompa59 har hängt upp er lite för mycket på förhöjningsringar.
Jag ser inte felet med brunnens höjd! Hade du velat haft en förhöjningsring här?
Ska jag vara riktigt ärlig så tror och hoppas jag att ni har missförstått en hel del.
Vet snart inte vad jag svarar på (vilket Paul så vänligt noterat i en anna tråd) då vi nu har massor med trådar om i stort sett samma frågeställningar på gång men ok, bilden ovan, vad ska man säga om den. Ser ok ut men jag har för mig att jag undrade avseende tätskiktet. Är det duk ser det ok ut,är det en brunnsmanschett saknar jag kanske tätskiktet ovanpå, ser skumt ut i alla fall. Brunnen verkar liva med det flytspacklade golvet så det är ok också. Skulle nog själv ha lagt fix under HELA silen. Undrar lite vad det gula nätet som sticker fram gör där. Är det golvvärme på nät i fix kan man kanske tycka att den ligger nära golvbrunnen men jag har inte 100 koll på golvvärme i fix, det kanske är ok att det ligger så nära. I flytspackel är de min 20 cm från brunnen som gäller.

Kan ha påpekat (?) att brunnen sitter lågt (hinner inte kolla hela tråden) men då man tittar noga och försöker uppskatta höjden på fixet så är det kanske ok det också. Gör ju inget om fixet blir lite tjock men kommer man upp i flera centimetrar har man nog räknat fel på något.

Det är betydligt värre när golvnivån hamnar centimetrar över brunnskanten utan förhöjningsring men så är ju inte fallet här.
 
Det är tråden har tagit en intressant vändning;).
Kanske läge att bli on topic igen. Annars sätter jag mig med chipsen nu och väntar på nästa inlägg.......:D
 
TOKE 1
Det var väl det trådskaparen sökte. lite hjälp.

Inte någon trådfajt . Eller?

Återgå till ordningen nu tycker jag :cool:
 
Jaha... så sömnen i soffan några timmar gjorde att jag missade något...
Eller inte...:rolleyes:
 
Du missade inget... Ett riktigt lågt "inlägg", numera raderat. Sover du aldrig?, tycker du svarar på frågor här 24/7 ! (Det får du gärna fortsätta med, håller precis på med lite badrumsjobb som har krävt lite sneglande på div. inlägg om JAFO-brunnar m.m....)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.