När ja flyttade hit så visste ja inte att det fans en 3 kammarbrun på 1100L
vill göra badrum i källaren med vatten toa.
Nu till frågan...hur mycket djupare måste brunnen ligga för att
det ska bli ett bra fall?
 
Menar du att trekammarbrunnen ligger högre än källargolvsnivån? Rekomenderat minifall för markavloppsrör är 1 cm på 1 m. Hur djupt trekammarbrunnen hamnar beror alltså även på hur långa avloppsrör du har.
 
Jag vet inte hur djupt ner den ligger
i jämfört med källargolvet.
den grävdes ner 1982.
nu finns det bara ett ventilations rör som kommer upp från
slamavskiljaren,får nog gräva upp den.
 
Finns det ingen golvbrunn eller annat i källarplanet? Att gräva upp och om en slamavskiljare och trekammarbrunn är rätt omfattande arbete.

Edit: Hur har du tänkt att göra med avloppsledningarna från det nya badrummet? Går det att koppla på befintliga ledningar eller behöver du dra nya fram till någon punkt i backen?
 
Hemmakatten
Bara ett ventilationsrör upp från slamavskiljaren? Hur gör man då vid de årliga slamtömningarna? Har du nån (vatten)toa nu? Hur fungerar ditt avlopp idag? Har du en annan avloppsanläggning eller vart går avloppsvattnet? Det verkar ju lite konstigt att helt plötsligt upptäcka att det finns en 3-kammarbrunn. Är den verkligen i drift? Och finns det en fungerande infiltrationsanläggning efter den? Kolla med kommunen, där skall finnas tillståndspapper och uppgift om avloppsanläggningen, det är inte säkert att din anläggning är godkänd utan du kan behöva åtgärda.
 
Kolla med kommunen, där skall finnas tillståndspapper och uppgift om avloppsanläggningen, det är inte säkert att din anläggning är godkänd utan du kan behöva åtgärda.


Det va de ja gorde det va då jag fick veta att den fans.
Det hon sa på kommunen va att ja skulle sätta dit 3
o centrerade hål?men vet ej hur hon menade.
det som rinner ut nu e bara disk vatten.
 
För att installera wc krävs en våtvolym på minst 2 m3. Så ett byte av alamavskiljare är ett måste. Även efterpoleringen (infiltration/markbädd) måste ökas i yta. Så kort o gått börja med en anmälan om ändringa av befintligt avlopp hos din kommun, sen kontaktar du förslagsvis en entreprenör eller konsult för ett förslag till ny anläggning.
 
Jag är nyfiken och undrar över varför han ska anmäla ändring före kontakt med entreprenör/konsult? Man kan väl höra sig för innan, och sen före start anmäla ändring? Eller missar jag något?
 
JOW skrev:
Jag är nyfiken och undrar över varför han ska anmäla ändring före kontakt med entreprenör/konsult? Man kan väl höra sig för innan, och sen före start anmäla ändring? Eller missar jag något?
Jo naturligtvis kan man göra det. Men, att göra en anmälan i ett tidigt skede är alltid bra. Kommunen kan ha en del synpunkter som är av intresse för konsulten, entreprenören och dig som fastighetsägare. Handläggningstiden är ofta eller som regel mycket lång, så en tidig anmälan underlättar och ett tillstånd är ofta giltligt i minst ett år.
 
Formell anmälan görs väl efter att man vet vad för anläggning man vill gå vidare med. De anmälningsblanketter jag sett ska kompletteras med situationsplaner, skisser, markundersökning, funktionsbeskrivning, skötselbeskrivning och dokumenterad reningskapacitet. Dessutom ska eventuell entrepenör (företag och kontaktperson) skrivas med på anmälan.

I detta fall bör man först kontrollera med sitt lokala miljökontor om det finns några speciella restriktioner för området där fastigheten ligger. Sedan går man vidare med konsult och/eller entrepenör för val av produkt innan anmälan och till sist uppförande av ny avloppsanläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.