Nu måste jag få gnälla av mig litet...

Vårt hus är från 1927 och om- och tillbyggt -81. Då byttes bl a alla fönster till fula sådana med breda, platta karmar och bågar som inte passar i huset. De målades dåligt och har inte skötts så de är i dåligt skick. De sitter långt in p g a utvändig tilläggsisolering och därför monterade inte förre ägaren (han som byggde om, fortsättningsvis kallad "han") foder heller, "för att det inte skulle bli ännu mörkare".
Nakna, djupa skottgluggar i risigt skick alltså. Så ett av våra givna projekt är att byta till nya fönster av tidstrogen modell och då även montera dem längre ut och sätta foder likt vad huset har haft enligt originalritningen.

Första fönstret bytte jag i somras, i ett rum i tillbyggnaden som håller på att bli nytt kök. Det gick bra och blev snyggt så jag beställde 3 till åt v-rummet och gamla/nuvarande köket som ska bli en del av v-rummet när nya köket är klart. Borde inte vara svårt, alla tre befintliga fönstren har standardmått för 12 x 12. Visserligen måste man såga i panelen som lappar över smygen (eftersom foder saknas) men det gick ju bra på första fönstret.

Fönstren kom för tio dagar sen. Hustrun ville gärna få i dem direkt eftersom det första bytet hade blivit så snyggt...så gärna att hon tyckte jag kunde lägga köksprojektet åt sidan så länge. Jag började förbereda, köpte material, målade över kitt (resten är färdigmålat). Och i lördags skulle jag börja.

Men...bäst att vara försiktig. Bytet i somras var ju i tillbyggnaden. De här tre är i originaldelen med gammal plankvägg som är påreglad och tilläggsisolerad både ut- och invändigt. Kan finnas andra komplikationer och dem vill man ju inte upptäcka när man redan rivit bort gamla fönstret, inte så här års...
Så jag började böka och bända litet försiktigt för att se vad jag skulle träffa på innan jag satte igång på allvar...och tur var väl det, för:

* Precis som i fönstret jag bytte finns det karmskruvshål med plastlock, men på de här fönstren är hålen tomma. På ett av fönstren finns två små spikskallar i karmens understycke, på de andra inga alls. Han tycks ha fäst fönstren med någon för vetenskapen okänd metod.
* På insidan har han när han reglade ut väggen satt treetex och reglar så att de lappar över karmen. Fönstren går alltså inte att ta bort inåt utan att delvis riva väggen.
* På utsidan är det som sagt tilläggsisolerat - utifrån och in fasadpanel, vindpapp, liggande 45x45 med isolering mellan, stående 45x45 med isolering mellan, vindpapp igen(?) och sen originalväggen. På ömse sidor om fönstren är det dock två stående 45x45 utanpå varandra. Borde gå bra att fästa nya fönstren i, särskilt om man förstärker lite t ex med spikplåtar el dyl mot stommen. Men: Även dessa stående reglar har han satt så att de lappar över karmen! Avståndet mellan dem är c:a en cm mindre än nya karmens bredd!
Hur sjutton ska man få till det här utan att riva halva skiten?

Jag blir så matt...varför inte göra nånting så som man brukar? Den här mannen verkar ha excellerat i att hitta på "fiffiga" lösningar som gör huset till ett h-e att renovera.
Det hör till saken att på 60-talet lär han ha jobbat som konstruktionsritare hos en småhustillverkare. Jag har hört snickare säga att arkitekter är de värsta GDS:arna för de tror att de vet hur det ska vara men vet inte hur man gör. Den här mannen var i o f s inte arkitekt men det är kanske något liknande syndrom?
 
Använd tigersåg och såga ut hela fönstret. Såga genom ytterpanelen i ytterkant av fönsterkarmen och se till att du sågar så långt in att du samtidigt sågar av spikarna som fönstret verkar vara fastsatt med.

Innan karmskruven kom verkar det ha varit helt normalt att spika fast fönsterkarmar och dörrkarmar. Så är det gjort i mitt hus från 1942. Även ekkarmen till ytterdörren är fastspikad med, typ, 10" spik rakt genom karmen som sedan är lackad. Charmigt om man slipper meka med det...
 
Jag kan inte se att där var några fel på hur man satte fast fönster och dörrar förr, Ganska enkelt att ta av vid byte, med stilleton eller dagens tigersåg kapar man av de 3 spiken på vardera sidan dörrkarmen, fönster har i regel 2 spik på vardera sidan. Spikskallarna var tillplattade så att de gick in i träets längdriktning. Men det här med färdigborrade hål i nyare fönster, är det så lyckat till gamla hus, med oregelbundet murade väggar.
Lite off.. ;)
 
Ja, det finns de som spikar än idag - det nämndes i en tråd för ett tag sen att det går kvickare än karmskruv om man är duktig med kilarna. Fönstret jag bytte i somras hade karmskruv i sidorna men spik uppe och nere, dem tog jag med tigersågen.

Men det som bekymrar mig är inte hur jag ska besegra infästningen (det grejar sig alltid med tigersåg etc) utan reglarna som fönstret är inklämt mellan. Så här ser det ut, i genomskärning sett uppifrån:

4411_p59103.jpg

Insidan är överst i bild och 1 = gipsskiva, 2 = 45x45-reglar, 3 = treetex, 4 = plyfa som yttersmygen är inklädd med och 5 = fasadpanel.  Det som finns på sidorna om alltihop mellan treetex och panel, alltså den ursprungliga väggen och tilläggsisoleringen, har jag inte ritat ut.
Bryta bort plyfan i smygen är lätt och att jag måste såga ur panelen litet är självklart men sen?
Jag vill inte bryta sönder innerväggen, vilket skulle krävas för att byta fönstret inifrån, och eftersom jag vill sätta fönstret nästan i liv med fasaden måste det in mellan de yttre reglarna, inte innanför dem.
Alltså behöver jag ta bort c:a 1 cm bredd av de båda utvändiga regelparen för att kunna få ut det gamla fönstret och få plats med det nya ().
Men jag förstår inte hur jag kan göra det med en tigersåg medan fönstret sitter kvar? Är inte så van vid tigern, köpte den i somras.
 
Såga sönder karmen och låt lite av den vara kvar.

Om jag förstår dig så skall nya fönster karmen sitta ungefär där 4'an är. Det borde innebära att hela gamla karmen inte behöver tas bort. Såga längs med plyfa'n, så du får ett hål i karmen som är lika stort som hålet mellan plyfa'n. Eller om nu plyfa'n skulle bort så sågar du längs med reglarna. Det blir alltså lite kvar av gamla karmen, men med ett hål lika stort som hålet mellan reglarna. Innifrån sätter du sedan en smygare som täcker innerregel och gamla karmen.

//Michael
 
Jag tycker inte Du skall klaga på tidigare ägaren, för dennes sätt att bygga. Det är ganska normalt i äldre hus, att det blir lite joxande vid fönsterbyten. Älde fönster hade inte de modulmått vi har idag, och därför blir det lite extra jobb vid bytet. Ett trähus är betydligt enklare än ett murat. Ibland har man fått tegeln ut över karmen, så det blir till att hugga ned smygen på insidan. Kanske enklare att köpa fönster från någon där montering ingår i priset ;)

Går det inte att såga den där cm utifrån med cirkelsågen, så du får öppnat upp den vägen, då kanske du får ut gamla fönstret helt, och lätt att stoppa i det nya. Lite nya tillslutningar runt om, kommer du ändå inte ifrån. Och nu kanske du får möjlighet till en annan variant till smyg, när du får välja själv. ;) Fundera lite extra på hur långt ut du skall sätta det nya fönstret, helst inte utanför befintlig vägg (den gamla väggen)
Ibland kan det se tokigt ut med fönstren för långt ut i fasaden. ;)
 
Mich - den nya karmen är exakt lika stor som den gamla så det räcker inte att såga upp längs med plyfan eller längs med reglarna. Avståndet mellan reglarna är 1175 cm och karmen är 1185 så en bit av reglarna måste bort också...

Saturnus2 - Jag var inne på att ta handcirkeln först, fast den når ju inte hela vägen genom reglarna så det skulle bli en del att t ex hugga bort.
Men jag har kollat litet mer - gjorde hål snett genom treetexen på insidan så jag kunde kolla hur det ser ut inne i väggen runt karmen. Och där finns faktiskt en bit igendrevat tomrum kring karmen, en helt normal 12x12-öppning helt enkelt.
Vad är det för kul med det då, jo, det betyder att det finns ett tomrum bakom reglarna så att jag kan använda tigern för att såga bort en slice av dem. Behöver bara borra upp litet så pass att jag får in bladet. Så det ordnar sig nog.

Vad gäller det andra...jodå, jag har tänkt över placeringen noga och de ska sitta långt ut. Det är när de sitter långt in som det ser knäppt ut på den här sortens hus. Och det blir nya smygbrädor, foder och bleck, lika som på fönstret jag bytte i somras. Den utformningen har jag hämtat från originalritningarna (som f ö stämmer med de grannhus som har originalfönstren kvar, så jag har kunnat studera hur det ska se ut IRL också).
 
Fönstret är bytt nu!
Det blev tigersågen som fick slica av en dryg cm på de yttre reglarna (de dubbla tvåorna på skissen) så att öppningen blev tillräckligt bred.
Det nya fönstret satte jag drygt 3 cm in, alltså panelens tjocklek + 1 cm till. Ser mycket bättre ut på den här sortens hus än den gamla djupa gluggen. Jag ska lägga ut en bild när det är färdigt, är inte klar med fodren än.

Jag var ju inne på mysteriet med de gamla fönstrens infästning också. Det visade sig att originalfönstren hade varit större, ca 13 x 13. När förre ägaren bytte dem gick han ner till 12 x 12, antagligen för att kunna köpa billiga standardfönster (budgeten var nog lite tajt) och för att slippa riva i brädstommen. Han sågade bort mittstolpen på originalkarmen, ställde sitt nya fönster i den och fäste med ett par klena spik genom understycket. Sen satte han två par plastkilar på ovansidan och fixerade med var sin fyrtumsdyckert uppifrån genom originalkarm, kilpar och ny karm.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.