Hej
Bor i ett hus från -69 som är byggt med självdrag. Enplan med källare och kallvind. Satte sommaren 2007 in mekanisk frånluft då vi hade problem med hög luftfuktighet i tvättstuga i källare. Hade kontakt med tre fírmor som förslog samma lösning innan vi bestämde.
Har sedan dess haft problem med kondens på ventilationsrören när yttertemperaturen skjunkit ner mot noll eller under. Mycket kondens talar vi om som runnit in i köksskåp bl.a. Har haft kontakt med Munters fuktteknik som besiktat och rekommenderade att tilläggsisolera ventilationsrören vid passagen på kallvinden vilket vi gjort under sommaren, så nu har vi 95mm isolering mot tidigare 45mm. Passade också på att isolera avluftningen från avloppet. Nu när kylan kommer är det värre än någonsin... isoleringen blir genomvåt på vinden och vatten rinner ner i kök och badrum på smygvägar. Vad göra? Har fläkthastigheten någon inverkan? Installatören rekommenderade oss att minska fläkthastigheten något på vintern ur energibesparingssyfte? Rätt eller fel? Att värmenivån i huset har betydelse det förstår jag, men vi kan ju inte frysa! Mer isolering?

Tacksam för ideer!!
 
Kondensen bildas inte på utsidan av kanalen då en varm kanal genom en kall vind som du beskriver.
Det som gör mig förbryllad är att en fackman inom fuktteknik rekomenderat dig att tilläggsisolera kanalen. Är det så att du har haft problem med kondens på kanlens in eller utsida?

När du säger att isoleringen blir genomvåt så beror det inte på kondensisoleringen.
Det ena skulle kunna vara att kanalen är otät och släpper ut varm fuktig luft på vinden, det är inte bra...
Den andra kan vara att det helt enkelt kommer från takgenomföringen på ett eller annat sätt, regn eller kondens. Det kan t ex bli kondensutfällning på huven som glatt rinner ner i genomföringen.

Betr luftflödet kan jag inte uttala mig hurvida det är rätt eller fel att minska fläkthasigheten eftersom jag inte vet vilket flöde du har eller förutsättningar i övrigt. Det löser i alla fall inte ditt problem. Oftast är det inga problem att minska flödet, får du inga fuktproblem i tvättstugan så är det ok. Energi sparar det i alla fall...

Minska värmen i huset eller tilläggsisolera vinden får bara motsatt effekt och det har inte med problemet att göra. Jag antar att du har självcirkulation på vinden, man är då beroende av att det kommer upp överskottsvärme ifrån bostaden som får luften att cirkulera på vinden. Observera att jag menar värme i form av transmissioner och inte varm fuktig luft, för då får man med största sannolikhet problem med fuktskador på vinden såsmåningom.
 
Orsaken till tiläggsisoleringen var att värmen från ventilationskanalerna också orsakade kondensbildning på närliggande takbalkar. Munters trodde att det var delvis denna kondensbildning som orskade det nedrinnande vattnet. Fick uppfattningen att detta skulle lösa hela problemet vilket det ju inte gjorde - men har absolut ingen kondens på takbjälkarna längre. Har själv funderat på kondensbildning i huven som en tänkbar orsak - den gamla innan fläktmonteringen var kupad så att ev. kondens rann ut mot kanterna utanför huven och den nya är ju helt plan. Vad gör man i så fall åt detta? Just nu känns det som fläkteländet bara ska bort...
Kanske också ska tillägga att vid vindspassagen så går alla rören "öppet" dvs utan någon omgivande kåpa eller genomföring.
 
Kanske också ska tillägga att det är fyra rör som går upp i huven och slutar ca 2 dec ned i den - så fläkten suger alltså luft från rören, men också från omgivande luft i huven. Det innebär också att det blir en oisolerad del längst upp i huven.
 
När du skriver "öppet", betyder det att genomföringen till vinden inte är tätad och att den varma luften från bostaden har fritt in till vinden? I så fall, prova med rök, så ska du se att du mer eller mindre har överluft till vinden.
När den varma luften sedan möter de kalla balkarna hamnar den under daggpunkten. Samma sak med avloppsluftningen?

Jag kan möjligen förstå att kanalerna värmer upp kringliggande luft och att luften därmed kan "bära" mer vatten, men det låter långsökt.

Men då det är så att isoleringen är våt tyder det ju även på något annat problem.
Kolla huven. Är det den som är problemet så borde en plåtslagare kunna åtgärda problemet.
 
Får du kondens utslag på vinden, som jag tolkar det så är det troligt att den fuktiga luften från tvättstugan på något sätt kommer in på vinden igen. Genom läckage eller nersugen via huven på något sett.

Man undrar dock varför inte du har en envägs ventilation som bara suger i tvättstugan och skickar ut fuktig luft på taket. Varför suga in luft denna väg, vore det inte bättre med tillluftsventiler i tvättstugan så du får ett flöde. Dessutom kan du ju koppla på t.ex badrum på vägen ut.
 
Japp, ska göra det i morron får vi se. Planerar att byta tak till våren, så ska försöka byta detta så billigt/enkelt som möjligt får det bli en större insats senare när man ändå ska riva bort en del plåtbeklädnad mm.
 
Havsutsikt: Det ÄR bara frånluft. Men jag ska som sagt kolla i morron. Få se om det är läckage, eller om det bildas kondens inne i huven som sedan rinner ner.
Men kondens på vinden är inte ovanligt i den här typen av hus. Kanske skulle skrivit att det är plåttak direkt på takstolar, och där har funnits kondensspärr i form av plast som dock vittrat bort. Så flera av grannarna har bytt tak de senaste två åren. Men våra problem har blivit akuta iom monteringen av mekanisk frånluft, så något har fläkten ställt till med i form av ändrade fuktförhållanden/luftflöden. Men som sagt, tror att det kan ligga en del i att det blir kondens i riklig mängd inne i huven ovan tak som sedan rinner ner. Frågan är som sagt vad man gör åt det om det är det som är fallet.
 
Nu är jag bättre med, en teori jag tror du ska kolla är om ditt hus helt enkelt drar in kall luft på vinden i och med att du troligtvis har ett undertryck i tvättstugan (sug mot tvättstugan). Prova med att öppna ett fönster eller ventiler i källaren det borde hjälpa till. Ett nytt hus har diffusionsskikt mellen våning och vind, då är det bra med undertryck i tvättstugan, men om du inte har tätt mellan vinden och huset så får du andra effekter.
 
Har du satt in tilluftsventiler, har du inte det kan det dras in kall luft genom dom gamla kanalerna som vid kallt väder kyls ner, går dom då genom ett varmare utrymme tex. en vind kommer kondens att avsättas på utsidan av det kalla "röret".
För att slippa det måste man isolera SAMT sätta ett skyddande lager (tex. tät plast) utanpå isoleringen så att den fuktiga luften inte kan komma i kontakt med det kalla "röret"
 
BGIO skrev:
Orsaken till tiläggsisoleringen var att värmen från ventilationskanalerna också orsakade kondensbildning på närliggande takbalkar.
Ett vanligt missförstånd, är inte värmen i sig som skapar kondens. Snarare tvärtom så att läckandr värme-energi (inte luft) gör att det torkar upp runt omkring. (Samma sak som Pelle-Pelle beskrev i tidigare inlägg).

BGIO skrev:
Det innebär också att det blir en oisolerad del längst upp i huven.
Här har du troligtvis boven i dramat, kanaler får aldrig vara oisolerade när dom är i kallt utrymme.
Det som händer är att den fuktiga luften sugs upp i huven och kondenserar på plåten.
Se till att förlänga kanalerna hela vägen upp och se till att få någon form av plåt i toppen (under fläkten), antar att det är någon form av takfläkt.
 
Du skriver "tilläggsisolering". Vad menar du? Ventilationsrör måste kondensisoleras, inte bara isoleras. Det måste finnas ett diffussionstätt skikt runt röret. Antingen använder man en färdig strumpa och har plast och isolering i ett, eller tex Armaflex AF som är en produkt som uppfyller båda kraven samtidigt.

Att bara linda mineralull runt röret hjälper inte. Inomhusluften kommer att kondensera mot det kalla röret och du får våt isolering, fuktskador och vatten på ställen du aldrig kunnat drömma om - vilket det dessutom kan bli ansenliga mängder av.
 
Nu var det frånluft det handlade om och då räcker det med vanlig isolering.
Antagligen kondenseras vattnet på insidan av plåttaket och rinner sedan ner på ventkanalerna eller är takgenomföringen inte tät.
 
Tack för alla svar. Var uppe på taket i lördags och fyllde på med mera isolering ända upp till toppen av skorstenen - eller så långd det går. fyra av sex pipor går upp till 1-2 centimeter från fläkten, två slutar 6-8 cm ner i skorstenen. Tog också bort en del våt isolering, vilket som jag ser tyder på att det bildats kondens inne i ventilationsskortenen, Men när jag ändå var på g så tog jag lite tätmassa och la i alla tänkbara plåtskarvar för att försäkra mig om att det inte finns ngt läckage. Nu är det bara att vänta och se vid nästa väderomslag...
 
Hej! Berätta gärna hur det gått. Har liknande problem på 1 toalett+1badrum vägg i vägg på markplan i 70-tals hus med källare. Huset har självdrag och badrum/toa har två frånluft-kanaler rakt upp på vind och takhuv. En isoleringsfirma har varit här två gånger. Först då kondens i lilla toans rör rann ut på inner taket - förstörde tapeter och tak. De fick 17 papp ( 11 i arbetskostnad) och ändrade om det mesta - satte till en Paxfläkt vi kan slå på vid bad och mycket annat. Var nöjd för det var trist med kondens i rören.


Sedan när det var klart tapetserade vi om och målade om taket. Men.... vi fick tillbaka kondensen direkt det blev kallt! Precis som förut. Liten missfärgning på nya tapeten...suck..

De kom hit med nya killar, fixade en massa som borde blivit gjort i första läget; t.ex isolera rören vid huven, Men bara några dagar sedan rann kondens i röret igen och tapetens missfärgning har nu ökat. :eek:

De skall komma hit igen och då blir det typ tredje gången jag har ventilerare här. Känns mer än tröstlöst. Därför intressant att se vad du kommer på. Konstaterar att ventilation tycks vara väldigt svårt även för duktiga fackmän.

Har noterar rejält med is/vattendroppar på takhuvens "tak". De droppade på mig när jag kollade. Takhuvens tak är vågrätt - och det har jag sett på andra hus. Torde väl vara ok - men dropparna är ett konkret problem - osäker om de orsakar all kondens/vatten dock.:confused: Kanske en kondensavledande takhuv vore bättre? Böj eller något?

Nicke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.