Nej gör inte det!

Oerhört underhållande många gånger då du trots allt oftast har alldeles rätt och ditt brinnade hat för branschens mindre begåvade är en frisk och nödvändig fläkt som jag hoppas smittar av sig.
 
Thomas59
Abbedabbe skrev:
Nej gör inte det!

Oerhört underhållande många gånger då du trots allt oftast har alldeles rätt och ditt brinnade hat för branschens mindre begåvade är en frisk och nödvändig fläkt som jag hoppas smittar av sig.
Nej.............. jag har inget brinnade hat:rolleyes: även om jag ofta får den stämpeln. Sparar det uttrycket för andra saker:mad:

Har självklart inte heller alltid rätt och läser med intresse kunniga debattörers synpunkter och tips. Byggahus är verkligen en guldgruva med kunskap.

I grunden tycker jag bara synd om personer som köper tjänster som dom själva inte har tid eller kunskap att utföra och upptäcker att dom hamnat i händerna på klåpare som utnyttjar det faktum att köparen inte är A/ Proffs B/Inte har kunskap nog att sätta emot då hantverkaren drar sina valser.

Kan jag bidra med något som gör att någon eller några får upprättelse eller mod att ta en figth mot klantar och slarvpellar är jag nöjd men jag håller med, jag kan nog gå till överdrift ibland.

Då har du ändå inte hört mig live:D. Har ibland publik i kontorsdörröppningen då jag går loss på någon leverantör privat eller i jobbet som klantat sig:wow:. Min kollega är likadan men han bryr sig inte så mycket om han får rätt eller ej bara han får dra sina skämt. Det är viktigast för honom.

Ps. Han kan uttrycka sig hysterisk kul när han ringer och klagar och det har hänt att han fått kompensation bara för att leverantören tyckt att han var en så trevlig prick. Det har aldrig hänt mig:(
 
TOKE 1
Paul-Staffanstorp skrev:
Nu är ju tanken att det tjocka strecket ska vara brunnens övre kant
som livar med flytspacklet som är de tunna strecken...:blushing:

Det är ju därför jag menar att den övre är felaktig då det uppstår en luftficka när manschetten ska ner i brunnen och bakom klämringen.

Även på den nedre varianten behövs det böjbara plattor om man ska slippa lägga extrafix under närmsta plattorna och ramen för att få ett snyggt ytskikt.
Jo jag vet paul.
Men den övre ser ut ungefär som jag beskrev med manschetten och klämringen och utan spackel på flänsen:).
Man kan liksom ha den första bliden till två förslagd^_^b
Så här menar jag ser det ut.

v2b6c.jpg
 
Ok... men då förstår jag vad du menade...d^_^b
 
Thomas59 skrev:
Visst KAN man göra som du beskriver men det är inte rätt:(

Stöd för påståendet finner du hos i stort sett samtliga tillverkare av tätskikt tex. Bar att läsa innantill.
Kan inte du leta upp ett sådant dokument och länka till det ?
Jag har inte sett något i de dokument jag sett hittills.
 
Thomas59
somelvis skrev:
Kan inte du leta upp ett sådant dokument och länka till det ?
Jag har inte sett något i de dokument jag sett hittills.
Visst. Jag kör med LIP's men de andra skriver i stort sett samma sak så jag länkar till LIP's anvisning.

Länk: http://www.trend4home.se/Golvvarme/lippdf/VS30.pdf

Se sidan 8.

Citat från sid 8:
"Rekommenderade golvbrunnar är brunnar med klämring eller skruvad ring. Brunnarna finns i olika modeller och fabrikat samt med varierande konstruktion av montageplatta eller förhöjningsring för att komma i nivå med tätark och tätskikt. (Se principskiss).

Skärmdump på principskiss, se nedan.



Har markerat med en blå linje vad jag menar med liva. LIP använder inte det uttrycket, se ovan men vi menar samma sak.

Detta är för övrigt helt i enlighet med Pauls skisser ovan.
 
  • golvbrunn.jpg
Redigerat:
optimum
Nytt försök men det går nog inte få in min bild.

Plattorna är 10x10 och brunnen inskuren så det behövs inte klyvas mer

Dessutom vettigt uppbyggt fall för att få brunnen rätt i förhållande till plattor.

Hur svårt kan de va?

mvh Roland
 
optimum
Eländiga bild som inte vill komma med
 
Jag har samma problem med att lägga in bilder. Testa att redigera ditt inlägg och bifoga bilderna då.
 
Thomas59
BiFuel skrev:
Jag har samma problem med att lägga in bilder. Testa att redigera ditt inlägg och bifoga bilderna då.
Ja, nåt knas är det, så fick jag också göra, dvs redigera/avancerat läge/bifoga igen!
 
Thomas59 skrev:
Visst. Jag kör med LIP's men de andra skriver i stort sett samma sak så jag länkar till LIP's anvisning.
Då är det ingen fara för min del med mitt utförande, jag har ju använt en 30 cm bredspackel som jag lagt på brunnskant och svept 360 grader runt brunnen med handspackel för att möta betongen.
 
T
Man blir ju lite orolig hur "rolris" badrum ser ut med tanke på att han inte klarar av att lägga in en bild på forumet.

Hur svårt kan det va?
 
Thomas59
somelvis skrev:
Då är det ingen fara för min del med mitt utförande, jag har ju använt en 30 cm bredspackel som jag lagt på brunnskant och svept 360 grader runt brunnen med handspackel för att möta betongen.
Det låter bra.

Det viktiga i utförandet är ju att golvet "övergår" i brunnskanten utan att en vinkel, som kan göra att manschetten inte ligger dikt an mot underlaget, uppstår.

I det ideala fallet ska du i princip kunna lägga tex en stållinjal mot golv/brunnskant utan att det blir en glipa. Nu är ju manschetten självhäftande så en lite glipa är säkert ok (och kanske tom ofrånkomlig pga fallet) men inte så det blir en luftficka under och inte heller så att flytspacklet rundats av ÖVER brunnskanten ner mot klämringen som man ofta ser.

Felar nivån, som beskrivits ovan, så man tvingas runda av flytspackelkanten NER mot brunnen har man gjort fel, dvs räknat fel på nivå/fall eller så har man glömt förhöjningsring.
 
TOKE 1
tank77 skrev:
Man blir ju lite orolig hur "rolris" badrum ser ut med tanke på att han inte klarar av att lägga in en bild på forumet.

Hur svårt kan det va?
:DJa, det är bara att hålla med.
 
TOKE 1 skrev:
:DJa, det är bara att hålla med.
Ja... eftersom jag själv och flera andra har lyckats få in bilder så börjar man u undra var problemet ligger... :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.