Är det bra eller dåligt? Funderar på etagehus med garage i nedre planet, men det känns lite sådär att köra in en skitig (blöt) varm bil i själva bostadshuset.

För/nackdelar?
 
Jag tycker att det är en nackdel att ha garage i i anslutning till bostadshuset, pga att lukt och damm som kan finnas i garaget lätt sprider sig till övriga huset. Om du bara ska förvara bilen eller andra saker så kanske det inte är så farligt men har du tänkt köra vinkelslip/svets/cirkelsåg eller andra arbeten i garaget så sprider sig damm och lukt lätt. Om garaget används till såna sysslor blir det också större risk för brand i garaget vilket i sin tur drabbar huset, det är dock rätt långsökt.

Fördelen är att det är skönt att slippa gå ut till garaget samt att det kan vara lättare att få gararaget att passa in på tomten om det ligger i ansutning till huset. Men det går ju att se till att det inte finns någon dörr som direkt går mellan garage och hus utan att man måste gå ut först
 
Jag tycker brandrisken är en väldigt stor anledning att inte ha garaget i huset.......och skulle huset ändå brinna så kan man ju bo i garaget om det är fristående ;D
 
Haagbard skrev:
Jag tycker brandrisken är en väldigt stor anledning att inte ha garaget i huset.......och skulle huset ändå brinna så kan man ju bo i garaget om det är fristående  ;D
Brinner garage verkligen så ofta? Skulle tro (gissar) att de flesta bränder snarare startar i huset än i garaget.
Dessutom, vid vidbyggt garage krävs det att garaget är en egen brandcell, dvs dubbla gips i taket och trådglasfönster, samt klimatdörr mellan garage och hus.
 
och så får man högre taxeringsvärde för att bilen ska vara varm *SUCKS*
 
Jag har (dubbel)garaget i huset och det är förstås kanonbra. Utom på en punkt som några har berört. Det gjorde sig senast påmint när vi i höstas målade fasadplank i garaget (det var för kallt ute).

Lukten från oljefärgen spred sig i hela huset och en morgon var jag alldeles groggy trots stängda dörrar.

Men detta är också det enda tillfället som verksamheten i garaget spridit sig till övriga delar av huset. Motoroljelukt från meckande eller damm etc från snickeriverksamhet verkar inte sprida sig det minsta.

Jag röstar för garage i huset om det passar huset i övrigt.
 
Inger-Pinger skrev:
Bilen? Ja den får stå utomhus  :D Så småningom ska den få en carport...
8) Ett mycket vanligt fenomen hos garageägare. ;D
 
Immobil skrev:
8) Ett mycket vanligt fenomen hos garageägare. ;D
Eller så tar man till och bygger garage större än huset på alla ledder ;D

Ska man ha garaget endast till att förvara bilen i tycker jag inte det är fel att ha det i huset, men ska man börja härja loss med vinkelslip, svets och färgspruta så skulle det kanske inte kännas så bra......
En kollega svetsade på bilen i garaget......i huset, plötsligt hade en loppa hoppat ner i en burk med penslar, innehållandes lacknafta eller liknande, brann väl ungefär som en så´n gasfackla som brinner på oljeplattformarna i Nordsjön.......nästan i.a.f.....överdriver ? Näääää :-[

Ett kliniskt rent garage i huset med klinkergolv och en eller två entusiastbilar som glänser, det vore nå´t det 8)
 
Hur är det med värmen i ett garage i boningshuset. Läcker inte en garagedörr värme som ett såll? Vi har en isolerad Car-In dörr i vårt nuvarande garage, men den är grymt otät i kanterna. Vid hastiga väderskiftningar kan det till och med bli kondens på insidan av dörren, typ som på en stor kall skummande ölsejdel en böljande varm sommardag... :p :)

Hur fungerar era portar? Är dom varma, täta och inbrottssäkra? Kanske även motor (är det bra)?
 
Framerate skrev:
Hur är det med värmen i ett garage i boningshuset. Läcker inte en garagedörr värme som ett såll? Vi har en isolerad Car-In dörr i vårt nuvarande garage, men den är grymt otät i kanterna. Vid hastiga väderskiftningar kan det till och med bli kondens på insidan av dörren, typ som på en stor kall skummande ölsejdel en böljande varm sommardag...  :p  :)

Hur fungerar era portar? Är dom varma, täta och inbrottssäkra? Kanske även motor (är det bra)?
hörmann läcker inte ... scharming hemsidenamn föresten www.hormann.se

 
Hur inbrottsäkra är garagedörrar om man jämför med moderna ytterdörrar? Inbrottsskyddet brukar vara ett problem med garagedörr i huset.

Det hjälper inte ens att sätta en säker dörr mellan garage och resten av huset. En tjuv som tagit sig genom den dåliga garagedörren kan ju stå insynsskyddad och bearbeta nästa dörr hur länge som helst utan att någon ser det och då håller ingen dörr.
 
Jag har haft sammanbyggt garage i mina två senaste hus och det har fungerat väldigt bra, nackdelen kan vara att man får se till att hålla lite renare där inne än om det hade varit fristående (man drar lätt med sig spån och grus in) Jag använder mitt garage i huvudsak som snickeri (bilen får stå ute) därför har jag haft ca 18-20 grader hela vintern där inne, har inte märkt att garagedörrarna skulle vara sämre isolerade än en vanlig ytterdörr. Elförbrukningen har trots detta under dec-feb legat på 45 kwh/dygn totalt inkl hushållsel i genomsnitt. Yta ca 130+50 m2 golvvärme i hela

 
Gäller att ha bra dörr alltså. Både för isolering och inbrott. Hur fungerar larm av/påslagning om man har elektrisk garageportsöppnare. Känns instabilt att ha en trådlös garageportsöppnare som samtidigt slår av larmet, men det kanske bara är jag som är paranoid.
 
Brinner inte bilar lite då & då??
Min granne har bilen i garaget under mitt sovrum (garanterat inga brandceller) och jag tror inte att hyresvärden ens vet det... Oroar mig en del för brand i hans bil... Kan kanske sluta med det enligt vad som står här... jag skulle hellre se en snickarverkstad där nere..
*vinkar*
:-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.