Hej,

I badrummet sitter en liten fläkt i taket, den är kopplad till ett avluftningsrör som går genom taket (ett rör med en liten hatt på). Det kommer vatten in genom röret och rakt ner i fläkten. Nu är innertaket helt blött runt fläkten. Vad göra?????

I taket sitter råspont, plast och isolering. Jag har kollat runt avluftningsröret i yttertaket och där är helt torrt, så vattnet tar sig förmodligen in genom röret.
 
Om hatten är OK, är det troligen kondens som bildas i röret. Jag misstänker att röret behöver isoleras.
 
Hur vet jag at hatten är OK? Kan den se ut på flera sätt?
 
Sitter den som den ska med ett visst utskjut runt röret är den OK.
Är röret isolerat hela vägen från fläkten till genomföringen genom taket?
 
Även ett isolerat rör kan drabbas av kondens.
Om det är en vanlig enkel badrumsfläkt som bara går igång när man tänder lampan i badrummet så hinner även ett isolerat rör bli kallt mellan de gånger man använder badrummet.
Troligtvis är detta ett problem som främst drabbar de som har långa rör. (Långa rör = stor kondensyta)

Vi har ca 5-10 meter rör från fläkten. Rören är isolerade, men ligger uppe på kallvinden. Det rann ner en massa kondensvatten i fläkten, och vi fick därför byta ut vattenskadade fläktar vartannat år.
Lösningen på detta problem är att använda en fläkt som går kontinuerligt. Om det alltid finns ett luftflöde i det isolerade röret så blir aldrig röret kallt, och man slipper kondens.
Bland annat PAX har fläktar som har två olika varvtal. Ett mycket lågt (ställbart) varvtal som den går med kontinuerligt dygnet runt, bara för att hålla ett litet luftflöde i röret, och så ett högt varvtal som den går med när man använder badrummet.
När vi bytte till denna typ av fläkt så försvann problemen.
 
Tack för tipset. Röret är inte isolerat. Det är ca 2 m långt från kallvinden och upp genom taket. Det har suttit så i 20 år och fungerat utmärkt. Nu kommer det in vatten. Det är snustorrt på taket men när jag tog bort fläktkåpan i badrummet så var den fylld med vatten, så det måste förmodligen rinna in utifrån i röret. Eftersom det är mitt landställe så är jag inte där alltid och det känns så onödigt att ha en fläkt snurrande på hela tiden.
 
en Pax fläkt drar 4W...
 
Det är inte alls säkert att det rinner in utifrån. Om du blåser ut varm fuktig luft genom ett 2meter långt kallt rör så kommer du att få kondens.

Du säger att det är ditt lantställe... Kan det helt enkelt vara så att du inte använt badrummet på vintern så ofta förrut? Det är bara när det är kallt ute som du får kondens.

När PAX-fläkten går på lågvarv så varken låter den eller drar någon mätbar mängd el. Det är givetvis även möjligt att stänga av fläkten helt när du inte är på ditt lantställe.

Jag skulle nog vilja säga att du bör göra följande åtgärder:
1: Kontrollera att hatten sitter rätt på röret och att det inte kan läcka in vatten nånstans utifrån.
2: Om det inte läcker in utifrån så är det kondensvatten, börja med att isolera röret på kallvinden.
3: Om isolerigen inte räcker för att lösa problemet så måste du se till att hålla ett litet kontinuerligt flöde av varmluft genom röret så att det inte kallnar mellan de gånger du använder badrummet genom att sätta dit en fläkt med två varvtal.

Vill du verkligen verifiera att det rör sig om kondensvatten så kan du torka ur fläkten och röret en kväll, morgonen efter när röret hunnit bli riktigt kallt så sätter du på duschen med varmvatten så att det ångar i badrummet och startar fläkten. Efter en stund (15minuter kanske) så undersöker du om det runnit tillbaka något kondensvatten från röret.
 
Tack för alla bra tips! Det blir nog en ny fläkt enl förslag ovan och lite koll på taket när det inte är så mycket is o snö där, hatten kanske har "hamnat på sne" fast det inte syns från marken.

Tyvärr läcker det in även när badrummet inte används, när jag inte är där, fast jag har lite värme på hela tiden så det går upp viss varmluft i fläkten.

Nu har jag i alla fall några bra tips att testa.
Gott Nytt År och tack.
 
ett kallras skydd då?
 
Vad är det?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.