Hej,

Är det någon fler som ska, eller funderar på att bygga i Skeda Udde?

Vi har precis skrivit på för ett Myresjöhus Linden och hoppas på att flytta in om ett år. Det vore kul att få höra från fler som ska bygga eller funderar på att bygga. Om ni funderar på att bygga så måste ni slå till - det kommer att bli sååå trevligt där ute :).
 
Ok, det verkar vara dåligt intresse för Skeda Udde och dessutom verkar det inte längre gå att söka på detta inlägg. Någon som vet vad det kan bero på?

Hur som helst så får väl vi fortsätta att skriva om vad som händer i Skeda Udde själva tills någon mer lägger sig i. Vad vi vet så är det två Myresjöhus som ska byggas på "vår gata" (vårt plus ett till). Sen är det 3 eller 4 Smålandsvillan som ska byggas på den andra gatan.

För vår del så väntar vi på nybyggnadskartan och roar oss med att surfa runt på inspirationsbiler på kök och badrum. Man inser att det finns en del att välja bland... och tänka på... Vi kommer antagligen att välja bort HTH-köket och välja IKEA istället.

/Hanna
 
Tack för bilden! Ser ju riktigt trevligt ut. Dit vill jag flytta. :)

Vi har gjort vissa ändringar i planlösningen, bla förlängt huset 60 cm och tagit bort klädkammaren för att få större tvättstuga. Jag får lägga ut bild på planlösningen också när vi fått ritningarna.

..och förhoppningsvis finns det snart fler Skeda udde bor i tråden...
 
Jaha, fortfarande inga fler blivande Skeda Udde bor i denna tråd, men vi får väl fortsätta uppdatera med information själva :)

Nu finns det många fler roliga bilder på vårt blivande hus. Kolla in vår blogg:
http://famnystrom.spaces.live.com
 
Hej
Kul med en tråd om skeda udde, vi ska också bygga hus här.
Vi har nu fått vår nybyggnadskarta. Tyvärr finns det en prick-mark (som vi inte får sätta byggnader på) utritad där vårt garage skulle stå... :mad:
Så vi har fått vända å vrida lite men nu har vi kommit ner till två förslag på hur vi kan tänka oss hus/garage kombinationen. Förhoppningsvis kan vi få till allt för att ansöka om bygglov inom två veckor!

Vi kommer bygga ett smålandsvillan nybro och om inga fler hinder dyker upp så borde vårt hus stå klart i Juni. :D
 
Hej,

Kul att det är fler blivande Skeda Udde bor som hittat hit. Hoppas det löser sig med placering av hus och garage.

Vi väntar på underlag för bygglovsansökan och roar oss med att uppdatera vår 3D-modell och blogg. Den senaste av ideér är att vi vill ha en balkong ut från sovrummet på övervåningen. Det känns som en bra grej för att kunna vädra sängkläder och annat, och det var förhållandevis billigt... Men å andra sidan är jag inte helt övertygad om att vi kommer att använda den så jätte mycket.

/Hanna
 
Får väl nöja mig med att säga att jag varit inblandad i förskolan som byggts där :)
 
Hej,
Vi funderar på att bygga hus i Linköpingstrakten och med Skeda Udde som ett alternativ. Mycket av funderingarna just nu är väl runt hur stor budgeten skall vara... Vad tar de för tomterna där? Får man fråga vad ni tror att slutnotan kommer hamna på med ert upplägg (exkl. trädgård)?

Finns det förskola och skola i Skeda Udde? (eller är det skolan i Skeda som avses som Skeda Uddes skola...)
 
Hej frio!
Först lite reklarm för Skeda Udde (som jag fått från en bekant som bott där i snart 10 år):
"Plus med att bo i Skeda Udde:
- Man behöver bara gå en liten bit så är man ute i naturen
- Det tar 10-15 min till Mjärdevi med bil och ca 20 till innerstan.
- Det tar 15-20 min med buss till Mjärdevi.
- Det finns två fina, nygjorda lekplatser och jag tror att de planerar att göra en till i nya området så småningom.
- Det finns 2 dagis, med bra fröknar, lugna och fina barn (de flesta :), inte mycket bråk och bra aktiviteter. Mycket uteaktivitet. Ett dagis är helt nybyggt och har jättefin gård.
-Det finns affär. Lite dyrt dock men bra att det finns.
- Man känner/känner igen alla, vilket känns tryggt både för en själv och för barnen.
- Man törs släppa ut barnen utan att oroa sig för att de ska bli antastade, kidnappade el dyl :)
- Man vet att andra vuxna känner igen våra barn och kan hjälpa eller säga till om det händer något
- Det finns flera badplatser ganska nära.
- AM:s grönt, knappt 1 km utanför Skeda Udde, säljer sommarblommor, julblommor samt närproducerade grönsaker
- Vi har en miniatyrjärnväg som är väl värd ett (eller flera) besök och mycket uppskattad av barnen. Man kan även fika där. Vi går dit minst en gång varje sommar!
- Sörgårdens Gästgiveri ligger i Skeda Udde. De har jättefint julbord samt kakbuffé med hembakta kakor varje sommar!
- En liten lokal idrottsklubb (Skeda IF) ordnar lite aktiviteter, bl a fotboll för barnen på sommaren (vi har fotbollsplan), "Udde-varvet" (motionslopp), spolar is på hockey-rinken, gör skidspår m.m.
- Det finns 2 bra pulkabackar! :)
- Väg 34 kommer att byggas om inom kort till 1-2 väg och det blir cykelväg från Skeda Udde till Skeda-infarten.
- Internet finns, via stadsnätet.
- Och...det bor en trollkarl på vår gata!! :)
- Skolskjutsarna fungerar bra. Skolan är i Skeda och det tar inte mer än kanske 10 min. Man kan känna sig trygg att skicka barnen med bussen.

Minus med att bo i Skeda Udde:
- Bussarna går inte jättebra om man ska hem från stan en fredag eller lördagkväll.
- Det finns en risk att affären inte går ihop sig pga att underlaget är lite dåligt. Man behöver "stödhandla" där ibland för att hjälpa dem lite :) Vi har haft en ICA-affär som fick lägga ner. Men ju fler som flyttar in desto bättre blir det ju :)
- Man får skjutsa barnen till kompisar och aktiviteter (behöver man inte se som ett minus :)

Återkommer med lite kostnadskalkyler snart

/Hanna
 
Redigerat:
Hej igen,

Nu till kostnader:
Tomt (grovplanerad): 380 000 + Avgifter (el, vatten, bygglov etc) = ca 564 000
Vårt hus i grundpris: ca 2.4 mille
Våra tillval ca: 150 000
Dubbelgarage (6,60x7,20) med isolerad grund: ca 230 000
Byggel: ca 20 000

Utöver detta tillkommer lånekostnader (pantbrev etc) och en del tillägg för uppgradering av kakel, tapeter och el som vi inte riktigt vet än. Vi räknar med totalt 3.5

Smålandsvillan bygger ju också i området och då kan man nog komma ner i pris en del, speciellt om man vill göra en del själv.

Hör gärna av er via ett PM om ni vill ha ännu mer detaljer (kan bli tråkigt att följa på ett forum... ).

/Hanna
 
hanli755 skrev:
- Det finns en risk att affären inte går ihop sig pga att underlaget är lite dåligt. Man behöver "stödhandla" där ibland för att hjälpa dem lite :) Vi har haft en ICA-affär som fick lägga ner. Men ju fler som flyttar in desto bättre blir det ju :)
Är väl inte bara underlaget som är dåligt, innehavaren är något knepig också...:p:rolleyes:
 
Äntligen är det dags att skicka in bygglovsansökan. Vi ska till Myresjöhus imorgon och göra dom sista justeringarna. Vår blogg är uppdaterad med nya bilder.
 
  • hus med altan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • overvaning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nedervan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Visste inte att det fanns en Skeda Udde tråd här, kul!
Vårat hus anlände 14/4 och vi flyttar in ett par veckor in i Maj troligtvis. Ett smålandsvillan Kalmar på Kvarnfallsvägen 27. En fråga bara, fick löften om adsl upp till 24mbit men det visade sig vara fel, nu säger de upp till 8mbit endast. Utsikt har dock fiber draget till stationen men inte från, Myresjö Mark tackade nämligen nej till indragning för tre år sedan. Skulle vara kul om de som bygger, och bor, där ute samlades och tjatade på sina säljare då jag vet att de, SMV och Myresjöhus, VILL ha ur fiber dit!

Mvh
 
Kul att någon fler hittat till tråden. Det har ju inte varit någon aktivitet här på länge...

Vad gäller bredband så har vi inte funderat så mycket på det men självklart skulle vi gärna vilja ha fiber om det går. Vi trodde att vi skulle få nöja oss med ADSL.

Är det verkligen hos Myresjöhus och SMV som bollen ligger eller är det Utsikt vi borde gå på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.