Går i funderingar på att byta nuvarande uppvärmning till bergvärme. Är redan trött på att lägga i snitt en timma om dagen, året om på eldning, sotning, vedhantering och passning av den jäkla pannan :D

Kan man skaffa bergvärme och ändå behålla vedpanna och tankar "utifall att"? Alltså med ett reglage koppla över värmesystemet till att använda tankarna istället för värmepumpen?

Eller är det idiotiskt att ens tänka tanken? Jag tänker mig en vecka med minus 25 grader så kan man vedelda som en tok och stänga av bvp:n... eller på sommaren så eldar jag var tredje dag för varmvatten och har värmepumpen avstängd.

Funkar det och i så fall finns det risker för att skada värmepumpsystemet? Eller gör jag bäst i att hiva ut alltihop och köra till tippen? :)
 
ja det funkar, o enklast är om du har systemen helt separat så som du beskriver.
stänga av värmepumpen helt från systemet genom att vrida av en kran & koppla in vedanläggningen genom att vrida om en annan kran.

om du ska kombinera dessa så dom funkar tillsammans utan att vrida om nån kran, så blr det hela mycket mer komliserat & dyrt, då systemen inte alls jobbar så samma sätt.

Men jag lovar att du inte kommer att andvända vedpannan alls, efter det att du instalerat bergvärmen.
 
Nej, jag misstänker också att pannan kommer att stå och damma :D
Tanken var som sagt att ha systemen var för sig, inte att de ska samverka.
 
Har nyligen gjort precis det du vill göra. Enkelt är det också, bara tala om för installatören hur du vill ha det. Jag kan inte se att vår installation fördyrades speciellt mycket pga mina krav. Viktigt är bara att du handlar av en kunnig (=erfaren) installatör som fattar vad han håller på med.
Sen blir det precis så där som nån skriver, pannan kommer samla damm. Men jag håller med dig att det känns bättre ha de grejerna kvar.

Just nu är det -25 grader och med den låga förbrukningen som bergvärmen har tänker jag inte ens tanken att gå ner i pannrummet!
 
Du får väldigt gärna dela med dig av vad du har för anläggning, typ av hus, storlek och ungefärlig elförbrukning. Jag försöker få en bild av vad det kommer att kosta oss i drift. Vi har 110 kvadrats hus från 1935 utan nån som helst isolering. plankväggar och spån på vinden samt 2-glasfönster. Dessutom en källare på kanske 60 kvadrat som värms till viss del.
 
Vårat hus är från 80-talet och vi värmer 250 m2 boyta och 130 m2 källare. Värmepumpen vi satte in var en IVT X-15 med en separat acc tank anpassad för systemet. Den pumpen är en lite dyrare lösning genom att den är frekvensstyrd och fixar hela sitt värmebehov även till den kallaste dagen genom borrhålet. Det finns inga stödpatroner för tillskottsenergi. Över helgerna har vi varit 5 vuxna och det har varit, och är, rejält kallt. Mycket värmebehov och en hel del duschvatten samt badvatten till stora bubbelkaret. Ändå har pumpen aldrig dragit mer än 85 kW per dygn som mest. Det är vid sådana tillfällen som man är glad att man spenderade pengar på den dyrare lösningen. I vårat fall skulle det skilja på omkring 30.000:- för att få en traditionell IVT pump. Eftersom det nu finns ROT- avdrag tycker jag inte man ska snåla just bara för stunden.

Du bor mer söderut jämfört med oss och får väl knappast -25 flera dagar i sträck men med tanke på att ditt hus inte har så mycket isolering tycker jag det är en klok investering även för framtiden att se på en pump som fixar hela sitt värmebehov från borrhålet. Elen kommer knappast att bli billigare med tiden.
 
Hmm, just elpriserna har varit nåt som gjort att jag tvekat lite inför värmepumpar. Ska definitivt kolla upp det du säger.
 
Du ska börja med att kolla över dit radiatorsystem innan du gör nått annat. det är den viktigaste delen i hela värmesystemet, specielt om du ska ha värmepump.

En värmepump blir effektivare ju karare vatten du kan "schunta" ut i systemet, men endå hålla rät inomhus tempratur.
Ju störe radiatorer du har, desto lägre temp kan du hålla.
Om tempraturen är så hög så att retur tempraturen nån gång kommer att vara 50 gader eller högre så stängs värmepumpen av å måste återstartas manuelt. Men det är olämpligt att (oekonomiskt) ens behöva schunta ut 50 grader när det är den kallasta dagen som kan inträffa någonsin, så om detta behövs så kan du inte ha värmepump, eller måste göra nåt åt radiatorsystem eller isolering för att få ner tempraturen.

alla radiatorer ska ha fullt öppna termostater, värmepumpen sköter tempratur regleringen, sen är delta-t (skillnaden mellan stig & retur) ca 7 grader, alltså mycket högre cirkulation än med vedanläggning.
 
Vi har ett gammalt system med stora radiatorer. Oftast shuntar den ut runt 35 grader såhär års. Om det är riktigt kallt och blåser kan det gå upp mot 45-50 grader ut när huset behöver värmas upp lite men ofta inte över 40 grader ut.
 
låter som det komer att funka bra mot värmepump
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.