Kan man bli nekad tillstånd för gasspis?
Har ingen koll på detta själv, men snart drar det ihop sig för flytt och spisköp måste komma snart. Vore trist att sitta med en ilve-spis utan tillstånd att ha en sån. Måste man söka sådant? Kan man bli nekad? Vart söker man?
Bor i umeå om detta hjälper.
 
Vad jag vet behövs inget tillstånd så länge du följer alla regler när det gäller gasinstallation och mängd förvarad gasol. I Göteborg behövs inga tillstånd i alla fall.

Det enda jag kan tänka mig är om en bostadsrättsförening skulle kunna ha synpunkter på gasolspis i sina stadgar.
 
Bostadsrättsförening är det vi ska komma ifrån nu :D. Villa blir det.
Har inte läst nåt om tillstånd heller, men killen min hade hört nåt om nån som inte fick. Men det var nog nåt rykte.
 
Det enda man kan söka tillstånd för är att få förvara mera gas och att ha mera gas samtidigt anslutet till systemet. Inget större problem om man skulle bli nekad.
 
Kör på med Ilve! Installerade själv en Ilve för en månad sedan. Supernöjd!
 
Samma här: Ilve och 2st P19 i vidbyggt uteförråd. Hur bra som helst.
 
Håller på med att renovera vårt kök. En Ilve spis är snart på plats!! Längtar efter den!
 
OT:
Ställ in klockan först om det finns en sådan (på ilve spisen) annars hoppar inte ugnen igång ...
Tog oss drygt 30min att klura ut det.
 
Jag som bor i Göteborg och haft gasspis inkl gasugn i 26 år är så lycklig över att äntligen ha fått en "elspis" i och för sig en induktionshäll. Äntligen slipper vi det äckliga flottet som blir när man lagar mat, alla tändstickor, stekpannor som börjar brinna på utsidan för att det finns fett på dem, glödheta handtag, alla kökshanddukar som brunnit upp etc. Känns som vi kommit in i 2010-talet.

Så olika det kan vara.
 
mirakelasta skrev:
...Så olika det kan vara.
Speciellt med tanke på att du verkar ha haft en gasspis från anno dazumal. ;)
Välkommen till 2010-talet och moderna gasspisar.
 
Precis, vi har även haft en Ankarstöm från 1926.
 
hur testar man lättast en gasolspis om den funkar el ej?
 
Flaska, tryckregulator och en bit slang
Tänder den så fungerar den
 
mirakelasta skrev:
Äntligen slipper vi...
...rädslan för att någon koppling skall börja läcka. Jag är iaf rädd för att jag inte skall vakna nästa morgon och använder heller inte gasol när jag fjällvandrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.