Opticruise skrev:
Hej,

Riktigt snygg bastu du har. Helt i toppklass !

Ja, det fungerade bra att lacka väggarna. Jag har gjort det tidigare i mitt hus då jag byggde en bastu där också för några år sedan. Träfärgen behålls och den levande lystern håller i flera år. Mina väggar är vanlig furupanel, så jag vet inte hur det skulle fungera med asp.

Jag använde vattenbaserad lack. Efter några dagar då allt verkligen är genomtorkat är det klart för att basta. Har inte märkt att det skulle lukta något.
Tackar känns riktigt bra nu när börjar bli klart :)
Kanske skall prova lack på en provbit av alpanelen för att se hur det blir...kommer sätta upp ryggstöd av lavmaterialet dessutom så väggarna kanske klarar sig bra.

Har du bilder på ditt bygge?
 
anubah skrev:
Du gör det väldigt snyggt!

Jag ser att du inte har någon isolering bakom aggregatet och dessutom ett fönster rakt ovanför. Det finns ingen risk att det försvinner en "icke försumbar " mängd värme där?

Jag frågar för att jag vill göra likadant i min bastu men trodde att man skulle isolera bakom de där stenväggarna. Jag har bara en 10 cm siporex-vägg bakom aggregatet och funderar lite på om en för stor del av värmen kommer att försvinna in i den.
Tackar!
Ja nu när jag provbastat ett par gånger så märker jag att stenväggen kyler och det rinner kondensvatten på den hela tiden men aggregatet jag har är dimensionerad för större bastu så det verkar inte vara något problem...dessutom så kommer den värma stenväggen hela tiden pga att den står på dygnet runt så det blir nog mindre kondens sen när den e lite varmare.
Det jag kanske ångrar i efterhand e glas dörren för den kyler nog en hel del med och att det rinner vatten på det hela tiden på på grund av luftfuktigheten och hamnar på tröskeln och rinner till angränsande rum... får ta och hyvla/slipa till fall inåt på tröskeln.
Men värmen och "löylyt" räcker till o blir över om man vill och sonen godkände den igår med ;)

dsc_6329_65157569.jpg
Mvh Marko K
www.markok.se
 
tjena! marko

jag undrar lite om bastugolv, ska lägga klinker på gips i bastugolv och är osäker på om jag ska spackla med nåt våtrumsspackel eller om det räcker med fb5 primer, fiberduk, och fb7 tätmembran, och brunnsmanchett till brunnen.

Vad vet du om detta??

Mvh Calle
 
Hemmakatten
Vi har en murad o putsad vägg bredvid vår bastuugn. Vi har dessutom en yttervägg helt i glas från golv till tak.Vi har aldrig haft kondens vare sig på glasväggen eller den putsade väggen. Funderar på om det kan vara så att din ventilation inte fungerar riktigt som den ska? Hur är ventilation uppbyggd i din bastu?

PS. Mycket fin bastu du har. :)
 
Hemmakatten skrev:
Vi har en murad o putsad vägg bredvid vår bastuugn. Vi har dessutom en yttervägg helt i glas från golv till tak.Vi har aldrig haft kondens vare sig på glasväggen eller den putsade väggen. Funderar på om det kan vara så att din ventilation inte fungerar riktigt som den ska? Hur är ventilation uppbyggd i din bastu?

PS. Mycket fin bastu du har. :)

Hej
Ventilationen har jag exprimenterat med en hel del och den funkar bra...
Men fuktigheten beror på att agregatet ger sådana fuktiga bastubad och för att tempraturen sällen e över 70 grader men väntar jag med luckan öppen en stund så den värmer upp väggarna o lavarna innan man kastar på vatten så är det högre tempratur i bastun och betydligt torrare och utan kondens.
På aggregatets instllations anvisningar så rekommenderar man inte glas och puts i bastun.
En anledning till att glasdörren immade igen mer innan var att angränsande rum var inte uppvärmt dom första provgångerna så värmeskilnaderna var så stora att dörren var kall hela tiden och det har ochså bättrat sig sen jag satte på värmen i relaxrummet.
Så nu är jag 100% nöjd :)

dsc_6376_66029845.jpg
Tradionella julbastun!

Har beställt belysning till ryggstöden så fortsättning följer

Mvh Marko K
 
Jag skulle säga att det ser helt fantastiskt fint ut. Perfekta materialkombon och ett jättefint aggregathörn.
/Joel
 
Riktigt fin bastu!
Vad är det för något träslag i lavarna?
Du skrev att värmen blev bättre om du körde en stund med luckan öppen först. Blir det samma effekt som att anväända Helos aggregat pikkutontu? (Den har ju ingen lucka)
 
Bra jobbat! Mosaiken och dom rena linjerna på laven ger värkligen den där mysfaktorn man vill åt.Snyggt.
 
Angående lavmaterial så är det Värmebehandlad asp...Den fick go lyster efter jag oljade med parafinolja...Påminner lite om teak eller liknande exotiskt träslag.

Pikkutonttu har ingen lucka så bastun blir uppvärmd undertiden som aggregatet blir uppvärmt...tror det e ett kanon aggregat det med, hade funderingar på den med innan jag hittade min på Blocket.

Anledningen att jag får mer effekt med att ha luckan öppen en stund innan är ju för panelen och lavarna är ju nästan kalla innan man öppnar luckan och då blir det sådan kontrast mellan det varma och kalla när man kastar på första slevarna med vatten och massa kondens bildas.

Tackar för all intresse igen

//Marko K
 
dsc_6762_70396615.jpg
Nu har jag fått installerat ryggstödsbelysningen, dimmerstyrd såklart...blev riktigt bra!

Fortsättning med relax avdelningen följer...

Mvh Marko K
www.markok.blogg.se
 
  • Gilla
martin lasson
  • Laddar…
K
Du skriver att den är 1300 bred, men hur lång är den?
 
Bredd 130cm
Längd 210cm
Höjd 200cm

Lavar
Djup 60cm
Höjd 40cm

Höjd från översta laven till tak 107cm


Mvh Marko K
 
Hej!

Jättefin bastu. Jag la in lite bilder på vår också.
 
Vardå?
 
Jag bifoga några filer men det funka visst inte? Försöker igen. Bilder ligger under bilder annars.
 
  • bastu1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bastu2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bastu3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.