Har en fundering.
För några år sedan löste kommune in en bit av min mark med motiveringen att dom skulle göra en vändplats för skolbussen, vilket för mig är ett helt legitimt skäl.
Marknen har också använt som vändplats i flera år för detta, nu har kommunen byggt om skolan så bussarna vänder inte här längre.
På senare tid har dock en lokal åkare börjat använda marken som uppställningsplats för sina lastbilar kan stå säkert 4-5 fordon där kvällar och helger, jag stör mig på detta då dom förpestar min utsikt ordentligt.

Har pratat med åkaren och han meddelade att jag var dum i huvudet, har skrivit till kommunen skriftligt och klagat på den ändrade markanvändiningen men inget händer.

Min fråga har jag någon chans att tvinga kommunen att sälja tillbaka marken till mig med motivering att dom inte behöver den mera??
 
Be dem sätta P-förbud på vändplanen? Det borde vara det enklaste.

För ett par år sedan var jag i en liknande sits. Men jag var då den som parkerade. Då slutade det med en vandaliserad bil.:rolleyes:
 
Har redan pratat med kommunen men det verkar svårt att få något gjort här ute på landet.
 
Sätt upp egna skyltar då? d^_^b
 
Har åkaren något avtal eller lov från kommunen?
Är det fritt fram för vemsomhelst att parkera där har du väl också nåt, nån gammal dyngsprätt, vagn, harv eller annat?:D:rolleyes::cool:
Annars, just ändrad markanvändning borde vara ett bra argument för sig att få köpa tillbaka marken.
 
Men, om du köper marken kommer åkaren parkera på din mark. Känns det bättre? :)

Fixa lite "energived" som ligger i en snygg välta och väntar på att hämtas...
 
Fotografen skrev:
Är det fritt fram för vemsomhelst att parkera där har du väl också nåt, nån gammal dyngsprätt, vagn, harv eller annat?:D:rolleyes::cool:
I så fall blir det ju 24-timmars parkering. Det blir ju ett jädra sjå att springa ut och flytta på den där harven :D
 
Det är svårt för kommunen att agera.

* De kan besluta om en lokal trafikföreskrift om P-förbud, men det är tveksamt om de kommer att göra det i ett sådant läge.
* De kan flytta fordonen, men då krävs, i det här fallet, att de stått där i minst sju dagar i sträck. Kommuner undviker dock att flytta lastbilar som pesten, speciellt om de är risiga och det finns minsta lilla risk att ägaren inte hämtar ut dem, eftersom det då finns en risk att de fastnar med en osäljbar lastbil som de inte får skrota (för den har ett värde) och som de ansvarar för.

Att köpa tillbaka marken borde vara det bästa. Det blir inte markant lättare för dig att få bort bilarna då, men du kan åtminstone skälla ut honom efter noter.
 
Om du äger marken kan du göra en egen parkeringsföreskrift. Böter 1000:- per påbörjat dygn. Se bara till att skylta ordentligt.
 
Om du äger marken kan du ställa ut hinder så att han inte kan parkera där alls.
 
skriv en massa insändare till din lokaltidning....

sk. "öppna brev" is tha shit när man vill att nånting skall hända i vår kommun...
 
Tack för iderena, skulle helst vilja köpa marken att hindra han att använda planen är inte svårt för i så fall gräver jag bort grusen och gör betesmark av den.

Frågan är då hur jag rent praktiskt går fram för att få köpa marken?
 
Ring kommunen och ta reda på vem som ansvarar för kommunens markinnehav, och förklara läget för honom/henne.
 
Motparten kanske går med på att sälja tillbaka marken frivilligt. Men nu var inte detta den strikta grundfrågan. TS efterfrågar en juridiskt grundad rätt att tvinga kommunen att sälja tillbaka marken. Det närmaste en sådan möjlighet man kommer är att begära lantmäteriförrättning, och där hävda så betydande intressen att en fastighetsreglering är till bästa tänkbara båtnad för alla berörda fastigheter. Jag tror inte detta är tillämpbart i detta fall.
 
Det "enda" sättet att få stopp på detta är att driva detta via PBL och hänvisa till att det bedrivs Åkeriverksamhet utan Tillstånd/bygglov. Har vid flertalet tillfällen hjälpt vänner och bekanta med sådana här problem. Lastbilarna står på tomgång i upp till flera timmar, oftast 4-5 på morgonen och diesel spyr de ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.