prototypen skrev:
Jo vi har förärats med plattTV och nu ser man alla fel i bildkonverteringarna (amerikanskt format till PAL via digital (Boxer). Den gamla 25:an var mer förlåtande.

Protte
Nej, det var inte riktigt bra bild med din gamla tv. Riktigt bra bild blir det när du stoppar in en HD-sändning i en bra plattis. Allt annat är bara olika grader av dåligt.
 
  • Haha
Nalleman64
  • Laddar…
lågenergi lampa, 1 st i taket 11 watt. och en lampa i hörnet på 3 watt.
Tjock tv, 75 watt.

ca 80 watt
Det räcker i ett vanlig hem, billigt också.


Själv har man.

8 st 20 watt, 3 st fönster lampor på 15 watt styck, lampa över bordet, typ 4 st 25 watt (dimmrat) 300 watt plasma.

ca 600 watt.

Men så kommer det in skatte pengar på mig... till mig själv, när jag nyttjar den svenska sjukvården.


Slösa på energi, vi har vatten kraft i sverige...

/R
 
el_richard: Om vi börjar spara så mycket på elen att det resulterar i för lite skatt till staten så är jag rätt så säkert på att de tar in dessa pengar någon annanstans.. Du behöver inte vara orolig ;)

Att spara för att tänka på miljön känns tyvärr rätt hopplöst. Vi kan nog sätta upp hur många vindsnurror/solpaneler som helst, då alla i Indien och Kina ska ha varsin bil/mc så är det nog kört ändå! q(;^;)p
 
Rrrrr skrev:
Är det bara fördelar med detta? Jag har hört att det inte är bra för diskmaskinen osv.. Behöver den inte kallt vatten också för att skölja?
Klarar alla diskmaskiner av att ta in varmvatten istället för kallt?
Beror på maskin, vissa klarar av det utan problem. (Iallafall om varmvattnet inte är alldeles in i vassen för varmt, mer än 60 grader skall man inte låta blandningsventilen leverera...).

Sköljning funkar med varmvatten också, enda nackdelen är väl att det kan bli mer torkfläckar eftersom större delen av sköljvattnet avdunstar vid torkningen istället för att "droppa av".
(Vid handdisk vill man skölja med varmt vatten om man torkar med handduk, kallt om man sätter disken i torkställ....)
 
Så att köra diskmaskinen på varmvatteniställetr för kallvatten är en solklar elbesparare, om du inte sitter med en elberedare för VV förstås. Speciellt för lägenheter med "kollektiv värme "är ju VV kopplad DM given.

Tvättmaskiner däremot måste vara gjorda för VV anslutning (Och de är de flesta större fastighetsmaskinerna de har både KV & VV anslutning).
 
MathiasS skrev:
Näe, en bildrörsTV har inte riktigt bra bild, oavsett storlek och ålder......:rolleyes:
Jodå, så länge du inte sitter för nära den så har den en betraktningsvilkel som överglänser LCD skärmarna, och upplösning nog...
Till datorn har jag en 19" Tjock-monitor (Datorer har ju haft HD länge, även med bildrör), inget fel på den bilden heller.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Släck gatubelysningarna på småtimmarna och inför natt-taxa, så jag kan ladda en acktankl med billig el mellan 01:00 och 05:00. I
 
PST skrev:
Jodå, så länge du inte sitter för nära den så har den en betraktningsvilkel som överglänser LCD skärmarna, och upplösning nog...
Till datorn har jag en 19" Tjock-monitor (Datorer har ju haft HD länge, även med bildrör), inget fel på den bilden heller.
PST....bilden är inte bra bara för att du sitter så långt bort att du inte ser hur dålig den är....:)

Vad gäller betrakningsvinkel så är det ett försvinnande problem. På plasma behöver man inte bry sig och de senaste LCDerna är avsevärt bättre än vad dom varit.

Din 19" tjockmonitor är även den dålig jämfört med en bra platt datorskärm som då kan anslutas via DVI eller HDMI.

Du lever kvar i 1900talet. Det är dags att uppgradera! Det var inte bättre förr. d^_^b
 
  • Haha
Nalleman64
  • Laddar…
Ha, min för 200:- år 2002 inköpta Nokia 19" datormonitor duger gott....(Är dock klumpig och tar stor plats på skrivbordet, men jag köper ingen ny förrän den pajar)

Ja och Plasma är(eller var iallafall då vi köpte vår 2 år sedan) bättre än LCD för film , vi har faktiskt även en 42" Panasonic Plasma som TV, men det är mest min fru som tittar på den, jag sitter mest framför ngn PC, samt en sido Tjock-TV (Nokia) från 1993..i mycket litet format..det är ändå mest skit på TV hehe
jag slänger inte gärna något som fungerar....

Och sen:
"bilden är inte bra bara för att du sitter så långt bort att du inte ser hur dålig den är...."
Javisst men gamla normal-TV konstruerades just för att ögat inte hade bättre upplösning på det tänkta tittavståndet. Så för att tillgodogöra dig en HD bild måste man ju blåsa upp skärmen i jätteformat eller sitta med nosen i TVn (Som man gör i en dator)..

Att ha en 30" HD och sitta med soffa soffbord med tittavstånd 3-4 meter som många gör, är ju ingen vinst jämfört med en standard PAL tjockTV.

Den gamla fina Philips Tjock-TVn från 1999 (bredbild) har vi dock inte kastat utan har den här på landet, duger gott..
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Avemo skrev:
Mest intressant var september då jag gjorde av med 250 kWh medan förra ägaren under september 2008 gjorde av med 800 kWh.
Erik
Oj, 250 kWh gör jag av med nu i december på två dagar!! :(
(66 m² i 3 plan + 30 m² stuga, elvärme i bägge),
 
Melpho skrev:
Oj, 250 kWh gör jag av med nu i december på två dagar!! :(
(66 m² i 3 plan + 30 m² stuga, elvärme i bägge),
Storleken har betydelse. Jag bor i ett före detta fritidshus från 1969 på 64 kvm i ett plan. Gäststugan och bastun står ouppvärmda. I större delen av september räckte solen för att värma upp huset. Sedan har direktelen och rörspisen fått stå för detta. I november gick det åt 826 kWh. Det skall bli intressant att se vad förbrukningen stannar på i december. Det är ju först i denna månad som vintern äntligen kommit, men det är nog inte bra för elförbrukningen.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.