Hej

Min plasma, årsmodell -05, surrar då det är mycket vitt/ljusa partier i bilden. Surret kommer från högtalarna. Kan inte avgöra om det är störningar i elektroniken som på något sätt fortplantar sig till högtalarna. Ej jordat uttag. Vad kan detta fenomen bero på? Kanske trasig teve helt enkelt?!

Mvh
 
Jordat brukar lösa mycket störningsproblem oavsett elektronik. Testa det först.
 
prova att sänka kontrasten lite, du kan även googla på "buzzing" så får du veta mer...
 
Jordat uttag hjälper oftast inte, eftersom TV ofta har de platta, ojordade pluggarna.

Kolla vilka kablar du buntat ihop med vad. Blanda inte signalkabel med nätkabel.

Vilken frekvens ligger surret på? Är det ett lågfrekvent rakapparatsbrummande så härrör det troligen från nätspänningen, är det matchat till svepfrekvensen på bilden så kommer det troligen från elektroniken.

Prova att byta ut saker. Koppla in en DVD-spelare, får du samma brum? Prova att koppla in en annan TV till samma kablage. Prova att byta kablage. På så sätt kan du eliminera problemkällor tills du vet vad som krånglar.
 
Har väl blivit mer riktiga jordade kontakter nu med lCD och plasma? Var ju det som låg bakom ändringen av normen för TV-uttag där man nu sätter galvansikt avskiljda uttag för att förhindra jordströmmar från antennät till elnät
 
Jag har en tv som brukar börja surra lite ibland. Då räcker det med att jucka lite på scart kontakterna på decodern och dvdn. Decodern kanske är av dålig kvalitet eller scartkablarna.
 
Får tacka för era típs! Tvn har jordad kontakt, men hjälpte inte att koppla den till jordat uttag.

Juckade lite på scart-kabeln mellan digitaltvboxen och teven, men ingen skillnad. Surrar då jag tittar på DVD oxå, men DVDn är kopplad till TVn via dig.tv.boxen... Scart och nätsladd går parallellt men ca 1dm från varandra fram till TVn. Dessvärre orkar jag inte prova andra sladdar nu då de sitter uppspikade på väggen och det är trångt att komma åt bakom TVn. Får invänta mera energi :)

Dock noterade jag att frekvensen på surrandet varierade beroende på hur ljus skärmen är. Ju ljusare bild desto högre frekvens, å således mörkare bild lägre frekvens. Vilken frekvens? Tja, det är en lägre frekvens - kanske i stil med uppdateringsfrekvensen 50 Hz och däromkring - inget högt tjut iaf!

Får återkomma hur det gick då energin återkommer till mig...
 
50hz hör du inte ur de högtalarna. Kan vara en kondensator som gett sig. Men kan ju också varit där hela tiden. Vet det finns mycket om surrande plasmor på nätet. De tidigare hade mycket problem med detta. Konstruktionsfel. Tror inte det är värt att försöka fixa utan lättare att sälja och köpa en ny.
 
Beror ju lite på om det varit fel hela tiden sen den var ny? det är mycket varierande kvalite på tv idag och det kan vara så att det ska vara så helt enkelt på din modell.
sen det vanligaste felet folk gör är att man sänkt volymen på digitalboxen och kompenserar detta med att höja på tv fjärrens volym och då kommer detta problem som ett brev på posten så kolla att boxens volym är på fullt
 
Gå in på minhembio.com och sök efter just din TV modell så hittar du säkert folk med samma problem.
 
Som gammal TV reparatör så misstänker man först stora elektrolytkondensatorn i nätdelen håller på att ge sig då 50/100 Hz ripplet (brummet) ökar när en vit bild drar mera ström i en plasma TV.

Dock skulle jag prova att boxen inte brummar (koppla boxen till en ljudanläggning)

Protte
 
Dock noterade jag att frekvensen på surrandet varierade beroende på hur ljus skärmen är. Ju ljusare bild desto högre frekvens, å således mörkare bild lägre frekvens.
Då är det elektroniken i TVn som stör. Håller med prototypen, troligen dåliga kondingar någonstans. Kolla om någon "jäst sönder", vilket syns på att toppen buktar och kanske till och med har en brun oxidklutt på sig.
 
På en del plasmor finns bildförbättringsfunktioner med knepiga bokstavskombinationer. Vissa av dessa kan störa, kanske för att TV:n drar mer ström om man använder vissa av dem. Jag stängde av någon funktion och surret försvann utan att bilden blev märkbart sämre. På min var det bland de avancerade inställningarna.
 
Det kan även vara en dålig SCART-kabel. Om skärmen är klen eller delvis av och ljud och bild går i samma kabel så kan det bli överhörning. Med stor kontrast på bilden så blir överhörningen kraftigare. Prova en annan/bättre SCART-kabel eller använd separata kablar för ljud och bild.
Prova att dra ner ljuset på TVn till min, om ljudet är oförändrat så är det garanterat kabeln.
 
Har samma problem på våran 32" sovrums LCD-tv och ljudet kommer från högtalarna i form av brumm vid ljusa bilder, tror det stör från bilden till förstärkaren för det blir värre när man som någon skrev att man har lågt ljud på boxen och högre ljud på TVn. Är en Hitachi förövrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.