Hej,

Nu behöver jag lite hjälp av forumets expertis.

För 3 år sedan så flyttade vi in i ett tegelhus byggt -38.

Efter en del renoveringar på utvalda ställen så börjar ledsna o det grövsta på min B&D (äldre grön, inte orange) slagborr och de borr jag har. Hålen blir oftast större än beräknat (speciellt om man hamnar i bruket mellan stenarna) och att köpa nya betongborr (ok inte de dyraste) verkar inte hjälpa allt för mycket.

Så nu tänkte jag pensionera B&Dn och investera i något betydligt bättre... Frågan är bara vad, ska man gå på en borrhammare eller är det overkill i tegel?

Tips och råd mottages med glädje, både på maskin och borr...

tack på förhand
/markus
 
Sök på ordet borrhammare så hittar du svar på din fråga.
 
För vanliga tegelväggar behöver du ingen borrhammare, den är allt för kraftig,
En maskin med reglerbart varvtal räcker och använd lägre varvtal så tror jag att ditt resultat blir bättre. Borrar i tegel med mina vanliga skruvdragare utan slagfunktion,
 
H
Använder själv en B&D XT vilken är snarlik en DeWalt maskin. Funkar bra för tegel och övrigt som man behöver borra i ett hus. Tittar själv på en Dewalt med 2 olika chuckar, vanlig och SDS, vilka bytas med hjälp av ett snabbfäste. Då det gäller borr så har jag Bosch samt de nya Dewalt med 4 skär som är kanon. Dock lite dyra men bra borr är halva arbetet.
 
Eventuellt ett handhavandefel. Själv borrar jag tegel med min 99 kronors blackline ÖoB skit. Sen är ju tegel som det är redan innan. Inge bra. Man kan även fästa med Kem istället för vanliga plugg.
 
well..

här skriver TS att det inte funkar att borra med slagborr....han har kämpat i 3 år!

och vad föreslår ni.... skaffa slagborr....d^_^b

En lätt borrhammare är uppenbarligen vad som behövs..
 
Var lite inne på samma spår som Benjamin,
Men meskola kan din gamla B&D var så slut att en ny slagborr skulle kunna vara en ide?? Låna och testa?
Jag själv bor i en tegelkåk och min borrhammare (Ferm + märkes borrar) är lite för kraftig (eller man får vara försiktig) och kan göra mera skada en nytta (om jag inte ska bila bort tegel för renovering).
Eller om Bosch Uneo kan vara ett alternativ? (har ingen erfarenhet av maskinen)
 
Redigerat:
Vi bor i tegelhus från '29, och den här här lättaste Blå bosch borrhammaren fungerar alldeles utmärkt:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=244975

Tyvärr kostar den inte 395 kr längre som den gjorde på Clas Olhson-rean (helt sjukt egentligen!).

Instämmer inte alls i påståendet att borrhammare är för starka för tegel, det blir perfekta hål även med kraftigare modeller jag provat!

/A
 
Nimajneb skrev:
well..

här skriver TS att det inte funkar att borra med slagborr....han har kämpat i 3 år!

och vad föreslår ni.... skaffa slagborr....d^_^b

En lätt borrhammare är uppenbarligen vad som behövs..
Glömde förklaring till varför jag valde att köra helt utan slag/hammarmaskin. Vissa tegelsorter är så porösa eller har sådana tomrum tillsammans med tunna väggar att det fungerar bättre att inte använda slag/hammare.
I dotterns tidigare lägenhet höll jag på att köra borrhammaren rakt genom väggen och där fungerar det perfekt med enbart en skruvdragare med betongborr. I dessa fall gör slag/hammare hål av diverse format beroende av hur teglet är uppbyggt innuti stenarna och dess hårdhet.
 
Anders, visst har du helt principiellt rätt, 9 av 10 tegelväggar funkar en slagborr bra. Men i just detta fallet så sa ju TS att slagborren inte funkade.......;)

Min erfarenhet är att en borrhammare INTE funkar sämre än slagborr i tegel.

Däremot så kör jag bara borrmaskin utan slag när jag borrar mig igenom putslagret utanpå huset.
 
Kan vara att maskinen är slut, den har levt ett hårt liv i ett par hyresrätter innan vi hamnade i detta huset.

Ang. borrhammare så är det nog så att den är overkill för tegel eftersom det inte är hårdheten i materialet som är problemet.

Då blir frågan vad man ska skaffa sig för ny slagborr, eller en lättare/"svagare" borrhammare. Fördelen med en borrhammare skulle vara om man ska göra något i källaren där det inte är tegel utan betong med rätt stora bitar sten nedblandade.
Sen känns det som dags att investera i ett gäng nya borr oavsett. Ska kolla på DeWalts 4 skärs variant.

Då kommer automatiskt en liten följdfråga, vad ska man göra för att få snygga, fina hål när man hamnar i bruket mellan stenarna? Bruket är riktigt mjukt och smuligt så det räcker. Nya borr av bra kvalitet?
Satte upp lite vägghängda skåp för ett tag sedan där jag självklart hamnade mellan stenarna hela vägen, pluggen tog inte och man kunde i stort sett dra ut skåpen för hand. Vart till att fylla hålen med HusFix, i med pluggen och låta härda. Men då satt det i alla fall...

Edit: Teglet i kåken är massiva, inga hålrum här inte...

Tack för svaren!

/markus
 
Redigerat:
Är det inte så att slagborren har ett långsammare slag och påverkas därför mer av sidokrafter när den arbetar sig genom materialet.
Praktiskt sett brukar jag kompensera detta med att använda för lite borr när jag använder slagborr (6mm ger ett 8mm hål), borrhammaren ger dock rätt diameter. Ofta är det OKså länge man är medveten om detta.

4-skärs borrarna finns väl bara till Borrhammare (SDS) och har syftet att borra igenom armeringsjärn utan att hugga fast.
 
Nimajneb skrev:
Anders, visst har du helt principiellt rätt, 9 av 10 tegelväggar funkar en slagborr bra. Men i just detta fallet så sa ju TS att slagborren inte funkade.......;)

Min erfarenhet är att en borrhammare INTE funkar sämre än slagborr i tegel.

Däremot så kör jag bara borrmaskin utan slag när jag borrar mig igenom putslagret utanpå huset.
Tror det blev ett missförstånd igen. Det jag avser är att jag varken kör med slagborr eller hammare, utan enbart vanligt borrande. I trådskaparens fall var problemet att hålen blev för stora och om man då provar att köra med lägre hastighet och inte något slag överhuvudtaget så brukar det fungera bra, speciellt om det är tegelstenar med hålrum.
 
meskola skrev:
Då kommer automatiskt en liten följdfråga, vad ska man göra för att få snygga, fina hål när man hamnar i bruket mellan stenarna? Bruket är riktigt mjukt och smuligt så det räcker. Nya borr av bra kvalitet?
Enda sättet att få "fina" hål är att använda bra borr då det driver mindre med en vass borr.

Du kan även prova att ställa en planka mot väggen med ett förborrat hål i som guide åt borren för att minska driften i sidled. Det går kanske att klämma fast plankan med knät när du borrar.

Som du hör har jag inte testat detta själv men funderat på det flera gånger...
 
Om det är ett gammalt tegelhus murat med kalkbruk spelar det knappast roll vilken borrmaskin/hammare du använder, hålen lär inte inte bli bra iaf.
Det gamla bruket kan vara så dåligt att det är som att borra i luft.
Har man tur träffar man i en sten som sitter fast. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.