Hej
Har en IVT Greenline HT plus och skall byta en blandare i huset. Varmvattnet går direkt från pannan utan mellanliggande kran, så på något sätt måste jag stänga av vattnet. Mitt problem är att jag inte hittar ett enda ord om hur jag gör med värmepumpen när jag bryter vattnet? Det står inte ett ord i manualen om start/stopp, kranar att stänga osv. Någon som kan hjälpa mig med detta (basala?) problem?
 
du ska altså byta en blandare (en kran)
då tapar du inte ut hela systemet.
stäng av inkomande vatten vid vatten mätaren, så kan du sen byta blandaren
 
Och du behöver inte stoppa värmepumpen. Gör som CarMan skriver, kranen vid mätaren (eller annat inkommande vatten) och öppna en varm och kallvattenkran för att släppa på trycket och släppa ut det som läcker förbi huvudkranen (min son tyckte det var slarvigt att det stog och droppade en kran i källaren medan jag bytte blandare, det blev ju inte så mycket vatten och det finns ju trasor).

Protte
 
C
Fast, alltså, har man en dubbelmantlad beredare är det väl inte så bra att ha själva beredaren trycklös när man har tryck i manteln?
 
Och vem kan garantera att man alltid har tryck på inkommande vatten, läckage på rören i gatan eller den egna pumpen som stannat?

Har IVT gjort en så sladdrig konstruktion så får de stora problem.

Protte
 
Tack, det var så enkelt alltså! Vore skönt om inte pumpen la av med -10 utanför knuten:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.