Hej hej!

Vi har nyss köpt en fin tomt söder om stockholm och sitter nu och drömmer oss bort i tidningar, böcker och inspiration. Vi har gjort några seriösa försök att skissa lite på planlösningar och en återkommande fråga är det där med att ha öppet i vardagsrummet hela vägen upp till nock.

Det finns en idé om att sälja huset inom en överskådlig tid och då lägger vi ju ganska stor vikt i att huset skall vara attraktivt ur säljsynpunkt.

Det positiva med en öppen lösning är att man får en oerhörd rymd med mycket ljus. Upplevelsen när en eventuell köpare kommer för inspektion kommer vara mycket större än i "vanliga" planlösningar.

Det negativa är att det kan vara lite knepigare att bygga och att man förlorar ganska mycket inredningsyta på övre planet.

Vi har en lösning med tre sovrum, kontor, tvätt och allt man behöver i ett standard++-hus, men frågan är; vad säljer helt enkelt bäst?

// Totte
 
Ett halvt våningsplan ska värmas upp också. Men det kanske är marginell kostnad i det stora hela.
 
Tänk på att de som skall köpa kan tänka som ni vissa behöver utrymme vissa vill ha "känslan". beror på vilken typ av folk som komemr bosätta detta område. Sen är det ni som skall bo där och då är det er ni skall tänka på. Den som bygger hus åt nästa ägare komemr inte trivas lika bra.
 
tsarraz...
Skulle det BARA vara vi som skulle bo där, skulle känsla gå före ganska mycket av det praktiska. En superpraktisk bostad är ju jättebra, men tyvärr släpper det in ganska lite kreativitet vilket (tror jag) speglar ens resterande liv.

-Mår man bra av miljön, orkar man stå i med allt fix.

Handen på hjärtat, så byggs detta hus med största syfte till försäljning. Jag arbetar som byggare och kan lika gärna gå och bygga hus åt mig själv som åt någon annan. Jag kommer garanterat få bättre lön och är själv sista beslutsfattare med bättre insikt och sakkunskap än någon beställare.

Så, ni som kan detta...
Ett ganska ungt område med mycket natur, 2500 kvm tomt, 100 kvm byggarea 1,5-plan, 10 min från stan.

Vad hade ni gjort?

Suhagg...
Med dagens vägg och taktjocklek samt isolering så tror jag uppvärmningen av det "outnyttjade" utrymmet är marginell. Det är ju inte rymd som inte annars skulle värmts upp utan rymd som annars skulle vara bjälklag/rum/förvaring
 
Tottebygger skrev:
tsarraz...
Skulle det BARA vara vi som skulle bo där, skulle känsla gå före ganska mycket av det praktiska. En superpraktisk bostad är ju jättebra, men tyvärr släpper det in ganska lite kreativitet vilket (tror jag) speglar ens resterande liv.

-Mår man bra av miljön, orkar man stå i med allt fix.

Handen på hjärtat, så byggs detta hus med största syfte till försäljning. Jag arbetar som byggare och kan lika gärna gå och bygga hus åt mig själv som åt någon annan. Jag kommer garanterat få bättre lön och är själv sista beslutsfattare med bättre insikt och sakkunskap än någon beställare.

Så, ni som kan detta...
Ett ganska ungt område med mycket natur, 2500 kvm tomt, 100 kvm byggarea 1,5-plan, 10 min från stan.

Vad hade ni gjort?

Suhagg...
Med dagens vägg och taktjocklek samt isolering så tror jag uppvärmningen av det "outnyttjade" utrymmet är marginell. Det är ju inte rymd som inte annars skulle värmts upp utan rymd som annars skulle vara bjälklag/rum/förvaring
Byggt så mycket yta det gick. Tror du säljer mera på det är "rymd" och "känsla". Kanske en kombination? Öppet halva t.ex vardagsrum och loftsovrum ena delen.
 
Kan väl knappast kalla mig för expert då jag aldrig ens köpt ett hus... Var dock på en hel del visningar när mina föräldrar sålde sitt hus och blev då väldigt förvnad över vilka hus det var som trissades upp. Totalt så såldes 7 hus i området och det var 3 där budgivningen gick upp med 6-700 000, övriga såldes för utgångspris eller lägre. Ett hade ett alldeles för lågt utgångspris så det är väl kanske inte så intressant.

De övriga två som trissades upp var precis de två hus som jag tyckte priset var för högt satt redan från början med tanke på vad man fick. Det ena hade ett riktigt topprenoverat badrum och bastu men hade i övrigt en rätt dålig planlösning, liten trädgård, balkongen i skuggläge och mörkt vardagsrum. Det var som att alla bara såg det fantastiska badrummet och tappade huvudet i budgivningen.

Det andra huset var rätt risigt men hade en väldigt fin inglasad veranda som verkade imponera.

Övriga hus var alla i bra eller väldigt bra skick och hade riktigt bra planlösningar, men ingenting spektakulärt och där var inte köparna lika intresserade.

Så... Långt resonemang... Det jag försöker få fram är att om man vill att det ska bli budgivning är nog det praktiska inte det viktigaste, utan mer att man har något omedelbart slående. Själv vill jag inte ha den typ av lösning du beskriver på grund av ljudnivån mellan våningarna, men jag tror att många inte tänker på det. Och för att dra alla över en kam: Tror att de som tänker igenom allt det praktiska inte lika lätt tappar huvudet i budgivningen då de säkert tänker igenom även priset mer noga.
 
byggankan...
Tack för din åsikt! Mycket intressant fakta, vilken vi verkligen kommer att lägga in i vårt resonemang ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.