Hej! Jag ska byta panna till våren. Har läst en del här på forumet och andra ställen och de finns sjukt mycke att välja på men de lutar mot en calmarpanna. Vi har ett gammalt kallt hus på ca 300 m2 men allt värms inte upp helt.
Jag funderar på att köpa 3st 750 liters acctankar pga priset och platsbrist vid pannrumet och till dessa rekomenderas en v65 men är inte de att ta till i överkant? Borde inte en v33 räcka eller har jag helt fel?
Hur funkar de om man har en för stor panna och bara vill elda för varmvatten på sommaren? eller vår och höst när de e varmare ute?
Nöter man onödigt hårt om på pannan om man väljer en v33? Keramik osv?
Hur mycke accvatten har ni till era calmarpannor och hur funkar de?
Eller är de någon som har bättre förslag?

Vilse i panndjungeln!
 
_ap_
Det är ett enkelt val, ta den större.

Det går alltid att fylla en stor panna till hälften men det går aldrig att fylla en liten dubbelt! ;)

Det är väl dessutom rätt liten vedvolym på V65:an?
och ännu mindre på V33.
 
Jag har en v33 och 3000L vilket är ganska lagom till 2 ilägg. Men 2250L är för lite till ditt hus. Jag bor i V-götaland och värmer ca 160m2, behöver ju aldrig tända pannan 2ggr per dygn. Kan du inte få in tankar i något annat rum 300m2 borde ju finnas något så du kan ta den större pannan och 4-5000L?
 
Jo jag kan nog få in mer vatten men dom större tankarna är lite högre då blir det nog problem att få dit rör med koplingar uppe på tanken då jag har låkt till tak. Har det någon betydelse om man har fler små eller färre stora tankar? De e ju betydligt mycke lättsammare att få in fler små som är färdigissolerade än stora oisolerade. Blir de lik bra om man isolerar dom själv? Hur tjock isolering ska man isåfall ha?
 
Redigerat:
Här går det att mått beställa acktank.www.tanksvets.se Borde bli enklare/billigare att installera en stor tank en flera små?
 
Det är bättre att ha en stor än flera små, men ofta går den inte in genom dörren. Jag beställde själv 3 st fyrkantiga (rektangulära) tankar hos tanksvets för att få ihop mina 5000 liter i min trånga källare. Vissa påstår att skiktningen försämras i en fyrkantig tank jämfört med en rund, vilket jag iofs kan hålla med om, men har man platsbrist får man göra det bästa av saken och då får man in fler liter med fyrkantiga tankar. Jag har isolerat med skivor runt alla tre tankarna, ställt två ihop och en med 45 mm mellan för att kunna köra bara den på sommaren. Har funkat helt OK i sommar, eldat upp den lilla (1400 liter) ca varannan vecka för varmvatten. Nu behöver jag aldrig elda oftare än var tredje dag fast temperaturen har legat runt -15 grader de senaste veckorna. Jag har ca 20 cm mineralull på sidorna och runt 15 på toppen (på grund av låg takhöjd) Visst kan man isolera bättre än så, men det var vad jag fick plats med och känner jag på gipsen utanför isoleringen så är den inte varm iallafall. Min isoleringstjocklek är iallafall mer än i de flesta färdiga tankar jag har kollat på. Ska tilläggas att tankarna står i huset så ev spillvärme går inte förlorad. Jag byggde även en ram av trä och lade en 45á under tankarna också. Har för mig att tankarna med dubbla solslingor och dubbla VV slingor gick på 42 000 och vad kan isoleringen ha kostat? 2000 kanske? Fördelen med att beställa hos tanksvets är att du kan få muffar precis var du vill och hur många som helst också (även om de inte satte dem precis där jag hade önskat)
 
Lars K skrev:
3 st fyrkantiga (rektangulära) tankar
Vilket tryck tål de?
//Bosse
 
Funkar de bra och ha en stor tank på tex 2000liter och en mindre på tex 1000 liter eller blir de krångel med att få jämn värme i dom?
Kan man ha dom 10 meter i från varandra?
Använder man samma typ av laddomat (tex ladomat 21)?
Eller blir de lättare med 3 st 1000 liters?
 
Det kan vara lite knepigt att få dem att ladda synkront om de är olika stora vid parallelkoppling.

Bosse: 2 bar har jag för mig
 
Finns en aspekt till, V65 har en effekt över 60 kW och måste därför placeras i ett pannrum brandklassat till EI30, V33 klarar sig med de grundläggande reglerna rörande eldstad.
Nu ska man inte på något vis fuska med sitt brandskydd men ett helt reglementsenligt pannrum kan vara svårt att få till i en äldre kåk, med en mindre panna kan man anpassa utrymmet för pannan efter sunt förnuft så långt det rimligtvis är möjligt utan att behöva snava på någon paragraf.
 
Vart kan man hitta regler för brandklass EI30?
 
BBR, Boverktes Byggregler.
 
Tack!!
 
hej jag har själv en v33 och 3 st 500 liters så totalt 1500 liter acktank,hade jag vetat idag hade jag tagit en 500 liter till,nu när det är 15-20 minus ute får jag elda morgon och kväll,under 10-15- 1 gång per dag.
 
Jag har haft v33 och bytt till v65 och eldar mot 2500liters tekniktank som jag drar ner till 20 grader. värmer en nybyggd kåk på 200kvm. behöver elda en gång om dagen när det är kallare än 25 minus. ska du välja nån av dessa så kan jag bara rekommendera v65, enda nackdelen jag ser med den jämfört med v33 är att den är bökigare att sota pga höjden. annars är det bara fördelar med en större panna!! man ska aldrig behöva elda mer än en gång om dagen!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.