Hejsan, hoppas få lite hjälp av någon här.
Det var så här att jag och min sambo blev väldigt sugna på att bygga hus, hittade älvsbyhus som verkade väldigt bra och billiga så vi åkte och pratade med en säljare som lyckades få oss att skriva under ett kontrakt eftersom det var "sista" tomten på det området som vi ville bygga på.
Såg 4-5 dagar senare kalla faktas reportage om Älvsbyhus och blev lite rädda för dem. Bestämde oss för att backa några dagar senare, Fick då reda på av säljaren att detta skulle kosta oss 15000kr och tyckte väl att det var ok eftersom det stod tydligt i kontraktet.
Men här kommer bedrägeri delen.
Pratade med kommunen för vi tänkte att eftersom det var kommunal tomt så borde vi kunna bygga hus från en annan tillverkare där MEN, vi hade aldrig haft någon tomt att bygga på från början.
Dagen innan vi betalade in tomtkö-avgiften så hade kommunen tilldelat den tomten någon annan !?
Alltså fanns det ingen om vi kunde bygga på, och detta var såklart innan vi bestämt oss för att dra oss ur kontraktet.

Vad ska man då göra? Hur stor chans har man mot Älsbyhus?
Väldigt tacksam för svar!
 
Anlita en jurist som får titta på det. Värt att tänka på är att det är bättre att hålla inne betalningen än att försöka kräva tillbaka den i ett senare läge. Ni riskerar naturligtvis en rättslig process (där kommer juristen in, denne kan göra en bedömning av risken för att hålla inne betalningen).
 
Du har ingen tomt och en hustillverkare du vill bli av med.
15.000kr låter som ett kap för att komma ur detta.
 
Fråga säljaren hur han tänkt ni ska kunna bygga på den tomten, som nu är tilldelad en annan.
Blir ju svårt att fullfölja då! :)
Men hur som stå på er, och låt gärna någon juridiskt kunnig ta en snabbtitt på kontraktet.
Kommunens konsumentrådgivning kanske kan vara ett första steg.
 
Men, hur gick tomtaffären till? Köpte/bokade ni tomten av älvsbyhus också? I princip så är det ditt eget ansvar som byggherre att se till att dte finns en tomt att bygga på. Såvida inte kontraktet är villkorat med att en viss tomt skall köpas så är du bunden av kontraktet på husbygget oavsett om du har en tomt eller ej.
 
Säljaren från Älsvbyhus fick oss att tro att det var deras egna tomter som de delade ut. Vi fick reda på av en annan säljare att de tomterna var kommunala tomter, alltså var det kommunen som gett den tomten till någon annan.
Som ni kanske märker har jag inte ett uns av erfarenhet inom husbygge, men totalentreprenad betyder väl att det är säljarens jobb att se till så det finns en tomt att bygga på?
 
bonna skrev:
Säljaren från Älsvbyhus fick oss att tro att det var deras egna tomter som de delade ut. Vi fick reda på av en annan säljare att de tomterna var kommunala tomter, alltså var det kommunen som gett den tomten till någon annan.
Som ni kanske märker har jag inte ett uns av erfarenhet inom husbygge, men totalentreprenad betyder väl att det är säljarens jobb att se till så det finns en tomt att bygga på?
Du kan inte bara luta dig tillbaka och bli blåst. Sätt dig in i hur saker fungerar, bör kosta osv annars kommer Uppdrag granskning göra TV om dig om några år när du sitter och snyftar.

Men visst badar man i pengar då kan det ju vara helt okej att inte bry sig och hoppas någon annan tänkt på saker åt dig.
 
Suhagg skrev:
Du kan inte bara luta dig tillbaka och bli blåst. Sätt dig in i hur saker fungerar, bör kosta osv annars kommer Uppdrag granskning göra TV om dig om några år när du sitter och snyftar.

Men visst badar man i pengar då kan det ju vara helt okej att inte bry sig och hoppas någon annan tänkt på saker åt dig.



Visst, okej att jag borde kollat upp saker och ting men nu har jag redan erkänt att jag inte kan någonting om detta och hoppades och trodde att en husbyggare som bygger ca 1000 hus om året är någorlunda seriös. Blåögd som man är vill man ju tro det bästa om folk, men det har jag ju lärt mig nu att så fungerar det inte tyvärr.
Och vad jag behöver är konstruktiva råd och tips, inte påhopp. Det där tipset skulle jag behövt innan jag skrev på.
 
Vi kan inte ge tips innan du frågar.

Men nu vet du att det är mer jobb och risker att bygga nytt hus än att flytta in i en hyreslägenhet, förhoppningsvis kan dur dra nytt av dina erfarenheter nästa gång.

Börja med att läsa igenom kontraktet du skrev på, varenda punkt. Noggrant.
 
bonna skrev:
Visst, okej att jag borde kollat upp saker och ting men nu har jag redan erkänt att jag inte kan någonting om detta och hoppades och trodde att en husbyggare som bygger ca 1000 hus om året är någorlunda seriös. Blåögd som man är vill man ju tro det bästa om folk, men det har jag ju lärt mig nu att så fungerar det inte tyvärr.
Och vad jag behöver är konstruktiva råd och tips, inte påhopp. Det där tipset skulle jag behövt innan jag skrev på.
Inga påhopp.
Jag tycker på riktigt att 15,000kr är billigt för att dra dig ur detta nu.

Dra dig ur. Ta ett steg tillbaka och tänk vad du kan göra annorlunda. Vad ska du tänka på till nästa gång för att slippa råka illa ut. Men lyssna på alla råd du kan få. Börja att punkta ner vad kontraktet säger och hur lång tid du har på dig innan pengar ska in.
 
Glöm detta så fort du kan. Att gå på "anfall" mot ett husföretag är en dåres uppdrag.
 
Okej, så nu tycker alla att jag ska betala och vara nöjd?
På kontraktet står det att jag får betala 15 000 om jag ej fullföljer husköpet.
MEN det står också fastighetsbeteckningen, alltså tomt-namnet på kontraktet. Och om den tomten försvunnit innan jag ens hunnit säga upp kontraktet borde jag väl ändå inte ge mig? Eller de har så stor makt, de där hustillverkarna?
 
bonna skrev:
MEN det står också fastighetsbeteckningen, alltså tomt-namnet på kontraktet.
Det var juknepigt, man kan ju för f-n inte sälja något man inte har??
 
bonna skrev:
Okej, så nu tycker alla att jag ska betala och vara nöjd?
På kontraktet står det att jag får betala 15 000 om jag ej fullföljer husköpet.
MEN det står också fastighetsbeteckningen, alltså tomt-namnet på kontraktet. Och om den tomten försvunnit innan jag ens hunnit säga upp kontraktet borde jag väl ändå inte ge mig? Eller de har så stor makt, de där hustillverkarna?
Spontant, utan att ha varit med om något liknande själv, så tycker jag inte du ska ge dig bara så där.
Låter ju inte helt normalt att den tomt du 'köpt' är såld till annan nu, kommuntomt dessutom.
 
bonna skrev:
Okej, så nu tycker alla att jag ska betala och vara nöjd?
På kontraktet står det att jag får betala 15 000 om jag ej fullföljer husköpet.
MEN det står också fastighetsbeteckningen, alltså tomt-namnet på kontraktet.
Att det står var huset skall placeras är kanske inte så konstigt. Men eftersom vi andra inte vet vad som står i övrigt, så är det OMÖJLIGT för oss att dra några slutsatser från din information.

Och om den tomten försvunnit innan jag ens hunnit säga upp kontraktet borde jag väl ändå inte ge mig? Eller de har så stor makt, de där hustillverkarna?
Du gör som du vill, hör gärna av dig och berätta hur det gick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.