C
Standard var förr 80 (eller 82 tror jag?), men idag verkar den ha blivit 90.
 
Grejen är ju den också att jag har en köksö. Blir snyggast om det är samma höjd på bänkskiva och ö. Plus att man ska kunna ha barstolar där med utan att det blir för lågt.
 
Skulle säga att standard numera är 90.
 
Jag såg hur min man stod och krökte rygg när han förberedde julmaten. Då testade jag själv att stå och skära saker på ett bord som var 10 cm lägre än vår bänkskiva. Det var inte roligt kan jag säga. När vi nu gör om köket kommer vi att ha spisen och arbetsbänken bredvid i standardhöjd och köksön 10 cm högre. På så sätt får alla en plats med ergonomiskt riktig höjd. Sen kräver ju olika moment olika arbetshöjd. Att hacka något kräver högre medan att vispa i en bunke kräver lägre.
 
  • Gilla
linuslinuslinuslinus
  • Laddar…
Vårat IKEAkök har en arbetshöjd på 95 cm och det är lagom tycker jag.
Vi skruvade en regel i väggen att ställa skåpen på sen förlängde jag justerskruvarna till benen fram med en m8 rundstav. Funkar kanon.
Det enda problemet som jag inte riktigt har löst är att fyrkantsprofilen som ska täcka justerskruven inte är tillräckligt lång så det blir ett glapp i mellan.
Jag har tänkt att fästa fyrkantsprofilen så att glipan blir emot golvet men jag har inte löst hur jag skall fästa dom så att de inte ramlar ned när jag damsuger och kör emot lite.
Jag är knappt 1,80 lång och då passa 95cm precis lagom men jag skulle inte rekomendera höre om man inte är längre.
MVH Johan
 
Man får ju ta med i beräkningarna att sätter man skåpen på 90 så har man en bänkskiva på ca 3cm sen.
 
Standarden brukar vara 90cm , men det blir mer och mer 95cm, sa de som jobbade i KVIK när vi var där för ca 2år sen.

Finns ju annars höjd och sänkbara kök som passar alla, men kostar lite mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.