P
Skulle behöva lite åsikter från någon som är lite mer insatt än vad en annan är..

Installerade för ca. ett år sedan jordvärme. Pumpen i fråga är en Nibe Fighter 1125. Och den skall värma upp en bostads yta på ca. 300 kvadratmeter, ett hus på 200 varifrån en kulvert går till hus nummer två på 100. Har en slinga på 600 m, fick först senare reda på att man tydigen bör ha två slingor om det behövs över 300 m (eller hur det nu var). Undrar om det kan spela in.?

Hushålls elen låg tidigare på runt tusenlappen i månaden (för huset där pumpen står). Och de uppgifter som installatören uppgav var att års kostnaden skulle hamna på ca. 18 000 kr. Enbart de första tre månaderna hade vi betalt över 27 000 kr i elräkning, varav den högsta på närmare 9000 kr. Installatören hävdar att alt är som det ska, men jag vill tro annat. Betalade 150 000 kr för denna investering och har svårt att se någon lönsamhet i det hela. Senaste elräkningen för oktober då det inte var särskilt kallt ute var på närmare 5000 kr.

Någon som kan det här, låter detta som en rimlig uppvärmningskostnad??

Har även reagerat på att returen på systemet är varmast emellanåt, tycker det verkar skumt, kan det vara så..?

Oerhört tacksam för svar
/Pingü
 
pingü skrev:
Pumpen i fråga är en Nibe Fighter 1125.
Vilken storlek?
pingü skrev:
Har en slinga på 600 m, fick först senare reda på att man tydigen bör ha två slingor om det behövs över 300 m (eller hur det nu var).
Jag hade valt 2 slingor på vardera 300 meter istället. Tryckfallet blir stort när man har en 600-meters slinga. (Tror Nibe "kräver" två slingor om man har ett större behov än 500 meter, men jag är osäker)

pingü skrev:
...installatören uppgav var att års kostnaden skulle hamna på ca. 18 000 kr. Enbart de första tre månaderna hade vi betalt över 27 000 kr i elräkning,
Det kan INTE stämma. Något ÄR fel. Roterar kompressorn på rätt håll? Är det en rörmokare, elektriker eller en kyltekniker som sagt att det inte är något fel?
pingü skrev:
Någon som kan det här, låter detta som en rimlig uppvärmningskostnad??
Nej!
 
Vad hade husen för uppvärmning innan VP och hur mycket förbrukades?
 
27000kW på 3 månader motsvarar en förbrukning på ca 12kW konstant
det låter mer som om pumpen är kopplad till att värma upp markslingan
med elpatronen.
 
Slå av elpatronen helt och se om det fungerar över huvud taget. Kommer det någon värme?
Ta dit installatören. Det är definitivt fel. Min markvärme drar 4500 kWh per år, på 208 m2 uppvärmd yta.
 
Det låter som en mycket märklig installation. Nibe lämnar ingen "funktionsgaranti" på slingor över 400 meter men säger att "visst kan det fungera, men på ditt eget ansvar".

Returen skall inte vara varmare än stigaren.
 
P
Pumpen är en Nibe fighter 1125 15.

Hade aldrig kört på en slinga på 600m om jag vetat då vad jag vet nu men en annan är inte så insatt i sånt här och "dum" som man är så litar man på att installatören vet vad han gör, det är ju hans jobb och om inte han vet vem ska då veta...

Nu är det som det är och det ligger en slinga nergrävd. Bör man göra nåt åt det, gräva upp och göra rätt eller gör det inte så stor skillnad??

Det är rörmokaren som installerade anläggningen som hela tiden har hävdat att det inte är något fel.

Hur vet man om kompressorn roterar åt rätt håll eller inte?

Tidigare uppvärmning var ved och olja, har ingen riktig koll på hur mkt som förbrukades.

TS tiden har stått still ett bra tag innan det blev kallt nu på sistone, då började dom ticka igen.

Sist jag kolla så var stigaren varmare än returen, så det verkar vara rätt nu men verkar konstigt att det var tvärtom förut.

Det jag grubblar mest på är den där 600meters slingan, känns inte riktigt bra det där.. Ska man göra nåt åt saken och i så fall vad? Hur hade ni gjort?

/Pingü
 
Du bör absolut ta in en annan firma som kollar att anläggningen fungerar som den skall.

1125-15 har fasföljdsvakt så det är ingen risk att kompressorn roterar åt fel håll. Därimot kan det mycket väl vara så att du har alldeles för dåligt flöde i din långa slinga och att elpatronen går hela tiden.

Det blir en väldigt stor skillnad på flödesmotståndet om man har en 600 m slinga i stället för 2x300. I princip "ser" cirkulationspumpen i ditt fall dubbla längden och dessutom halva rördimensionen så jag betvivlar att den orkar pumpa igenom den erforderliga volymen vatten.

Detta kan dock en rörinstallatör snabbt reda ut mha földesdiagram. Problemet kan lösas mha en kraftigare cirkulationspump, eller att man biter i det sura äpplet och gör om slingan till 2x300 m (alternativt 2x600 m, kolla med en konsult, du kanske även har dåliga markförhållanden).
 
skrev ett långt inlägg igår, vart tog det vägen?
jag ville ialla falla t du skutte skriva av alla vädren i samtliga menyter (se ansvändrhandbok)
värdena ska skrivas av när pumpen arbetet i 10-15 min.
 
D
Att göra om från en slinga till två behöver inte vara så dramatiskt. Det är bara att dra en extra PEM-slang till mitten av din slinga.

Men sedan undrar jag lite över din elförbrukning. Vore bättre om du skrev hur mycket du förbrukar i kWh istället för pris i kronor, då vi inte vet ditt elpris. Du skriver att de första 3 månaderna betalade du över 27,000 kronor varav den högsta räkningen var på nästan 9,000:-. Får inte detta att gå ihop, då du aldrig kan komma upp i 27,000 på 3 månader om den högsta bara nästan är 9,000.

Din månadsförbrukning motsvarar ju nästan 10kW konstant förbrukning. Är du säker på att värmepumpen (själva kompressorn) överhuvudtaget är påslagen så du inte kör pumpen som elpanna? Även om kompressorn gått dygnet runt, så skulle du inte komma upp i en sådan förbrukning.
 
det tog 23 dar att svara på första frågan, så trådskaparen kommer nog in o svarar i mitten av januari !!! (han verkar väldigt intresserad av att lösa problemet!)
 
Ja, om man har så höga uppvärmningskostnader kan man till
och med tjäna pengar på att kallställa huset och bo i Thailand
under vintern!
 
Jag har för mig att dessa har felfasföljdslarm om det är fel inkopplat...?
 
P
hörru carman!
jättekul att du är så engagerad, får se om jag återkommer med en "väderrapport" om en sisådär 23 dagar eller nåt sånt..
 
D
??? Varför svarar du inte på våra frågor istället ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.