Har någon hört talas om denna bergvärmepump som IVT skall sälja till småhustillverkarna.

Enligt rykten så skall den vara utan spetsvärme(elpatron)
Vad händer då vid driftsstörningar som t.ex. ett kompressorhaveri
Kupévärmere eller ett hopprep var till alla i familjen ?
 
Ingen som har hör något om denna nya bergvärmepump från IVT ?
Jag är nyfiken
 
De nya byggregler som införs 2010 innebär att man får installera max 4,5kW eleffekt plus 0,4kW per m2 överstigande 130m2. En kompressor i värmepumpen ligger på 2,5-4 kW, alltså finns det inget utrymme för något eltillskott.
Om kompressorn pajar blir det till att ta fram ett prtabelt eltillskott och koppla in.
Som nybyggare bör man kanske tänka på att montera tre ventiler och kunna förbikoppla värmepumpen över en elkassett...
 
Så länge elpatronen inte är inkopplad så är det väl inga problem. Sätt i patronen, dra elen men anslut inte kontaktorn. Då är den ju inte installerad... En värmepump utan backup är idioti, som gjort för att skapa problem och akututryckningar.
 
Alaskamannen skall nog läsa på lite bättre i Byggreglerna.
Min konsult säger att han aldrig skulle rekommendera en värmepump utan backup. Värmepumptillverkarnas historeiskrivning är ju inte alltför glamorös när det gäller driftsäkerhet.
 
Visst, förlåt, det ska vara 25W per m2 som får läggas till för hus över 130 m2. Annars tror jag nog det stämmer. Utvecklarna hos det fabrikat jag själv säljer och installerar har tagit ett antal rundor med boverket och man godkänner INGA förmonterade elkassetter som gör att totaleffekten överskrids. Oavsett om man inte kopplar kontaktorn eller blockerar den i mjukvaran.
Sedan får konsulter och vi installatörer tycka vad f-n vi vill, för det är ju fullkomligt idiotiskt. Typisk skrivbordshittepå av någon som bor i lägenhet med fjärrvärme.
 
Så ytterst klokt att ta bort tillskottsvärmen, med måttligt kallt så minskar värmepumparna elbolagets inkomster men när det blir riktigt kallt då ska det finnas ett elnät som orkar med all direkt el. Självklart kommer priset per kWh att rusa iväg för att bekosta ett starkt elnät som nyttjas några dagar per år.

Använd olja eller vedpanna som toppeffekt, eller en braskamin.

Vid ett haveri får man ta fram kupévärmarn, det är helt OK, det är ju inte hela städer som behöver direktel.

Protte
 
Tanken är helt klart god med de nya reglerna och om nu inte pumpen havererar när det är svinkallt så är det ju inga problem. Men man glömde ju gamle murphy. Självklart kommer det att lägga av när det är svinkallt ute och julstängt hos installatören. Då vill i alla fall jag ha backup...

I ett nytt hus så bör det väl räcka att starta 2kw elfläkt och ugnen så ska det väl hålla sig varmt för det är väl inte så att det säljs för dåligt isolerade hus på marknaden där kunderna får bekosta värmenotan ?
 
Vi höll huset varmt med några 500W halogenlampor medan vi bytte hela värmepumpen. Och här finns ingen elpatron, jag har pellets som toppeffekt så när andra brant ökar elbehovet vid kall väderlek så planar mitt ut.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.