Ok, har pillat på systemet så jag håller 62 grader i pannan, låg inställning på shunten (3:a på en 10-gradig skala), med de inställningarna skickar jag ut 40 gradigt vatten till radiatorerna.

Radiatortermostaterna står på medel (3:a) genomgående i huset, förutom hallen och sovrummet, där de står på 2: or.

Håller 21 grader inomhus, vilket jag är utmärkt nöjd med.

Tackar för all hjälp, nu väntar jag bara på elräkningen som straff för allt mitt fipplande.. ;)
 
Och om du ska plocka ur elpatronen tycker jag att du ska byta ut den, kalken fräter på metallen i patronen så den har begränsad livslängd. Om du "rensar" den från kalk är risken stor att du skadar den eller att den efter en tid får korrosions hål och börjar läcka vatten.
 
Jo, det var nog tanken. Men just nu pallar patronen med ett tag till. Får bara vara försiktig med stora höjningar av temperaturen på vattnet i pannan, eller allmänt långa körningar med båda stegen på patronen. Just nu kör jag på 3KW på vardera patronen, dvs steg 1. Om jag vrider upp termostaten på den nedre patronen startar steg 2, så det blir 3+6KW. Under en längre tids körning (>1tim) så kommer temp vakten lösa ut på 6KW patronen.

Smyga sig på 'at var melodin, höja lite lite i taget.

Å då blev man ju dessutom varm efter allt spring i källartrappen.. :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.