Vi ska sätta råspont i taket. Sponten är 440 cm och passar perfekt för att vi ska slippa kapa dem. Nu har jag fått upp några stycken, men fan vad svårt det är att få ihop dem. Plankorna är långa och de böjer sig. Även om vi är två personer så är det jättesvårt att få in fjädern i noten hela vägen. Om plankorna varit kortare hade det säkert varit lätt, men jag vill inte kapa i onödan. Nåt tips på hur man kan göra detta enklare?

Tack på förhand!
 
Jag har spikat en hel del långa spont men inte stött på detta problem, inte ens med spont från byggmax. Inget svar på din fråga kanske, eller så är det det - dvs vad är det som går fel i ditt fall? Fabrikationsfel?
Du spikar väl inte båda långsidorna på en gång?
 
Hej
Jag är bilmekaniker men föreslår ändå att :
* Du/ni kapar till 2 lister/defekta råspont (böjbara) e.dyl. som är 2-3 cm LÄNGRE än höjden i rummet (golv-tak).
* Kläm fast den överblivna (bortsågade) biten , vinklad 90 grader, med tryckpunkt på den redan monterade råsponten.
* Välj tryckpunkt 1,3-1,6 m från resp sida/vägg.
* Lyft råsponten...... osv.
Nu har du/ni den "hjälpande hand" som kanske gör livet lättare.......
Eller/och :
* Glidmedel? Tvållösning? Handcreme... (Bara det inte kladdar eller ger fläckar, förstås..)

Givetvis måste ni ta bort skräp i spåren eller andra defekter....

Kanske kan ngn anhörig agera "råspont" och stå på golvet och trycka lite lätt....
Lycka till!
 
Redigerat:
I någon "hobbysnickarhandbok" såg jag ett tips som jag använde mig av när jag, ensam, spikade upp en 13 mm hyvlad panel. Och det fungerade.

Tillverka ett par gafflar (ser ut som en stämgaffel) av två tunna bitar kanske 10x45 mm med en distans vid ena änden längd ca 100 mm, som är ca 5 mm tjockare än råsponten. Distansen skruvlimmade jag. Den totala längden på de tunna brädbitarna ca 300-350 mm. Den övre skänkeln läggs sedan på den bräda som redan är fastpikad och den undre håller den "nya" råsponten på plats. Det blir som ett par extra händer. Ja, jag vet, min beskrivning är lite dålig, men du förstår nog.
En sak till, runda gärna av kanterna så att du inte skadar ev plastfolie.

Och tänk på mig när ni spikar, rummets längd i mitt fall var 5,1 m och med ändskarv.
 
Mikael_L
Jag har varit med och satt långa pärlspontbräder i tak som krånglade en del.

Jag vill minnas att vi började på ena sidan, och när vi fått in ca 1 meter av spånten så sköt vi fast brädan med en 3 spik längst ut, så spikarna doldes av taklisten sen (vi körde med spikpistol och t-dyckert).

Så få in en början, och slå in änden ordentligt, spika och fortsätt sen framåt.

Av några bitar avkapad panel gjorde vi ca 2-3 dm långa slagklossar, för man kan ju inte slå på brädan direkt, fjädern pajar ju, och då är det kört. Men klossen passar ju perfekt då den är spontad på rätt vis.
 
Tack för tipsen. Det är snedtak så Bengt lösning kanske är svår. Men jag fick en idé av det i alla fall. Smart att runda av hörnen lite så man inte skadar plasten.

Fler förslag?
 
Använde dessa "gafflar" när jag satte upp råspont i snedtak. De var till stor hjälp.



 
  • Gilla
raspen86 och 1 till
  • Laddar…
EN45. Exakt den principen, fast jag använde klenare virke. En bild säger mer än 1000 ord.
 
Mycket bra, det där måste vara helt perfekt om man bara har två händer.
 
Ja det var suveränt fast vi var två. Sparade in mycket arbete med dom.
 
Tack för hjälpen. Tillverkade två sådana där gafflar och det funkade grymt bra. Använde även en "takstötta" (domkraft på ett ben). Perfekt både för att få fast dem och för spikningen. Tänk att man kan få så bra hjälp så snabbt genom detta forum. Sökte säkert en timma på google utan att hitta nåt vettigt tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.