Jag har sett en del svarta trähus och tycker det är väldigt snyggt, har sett Götenehus med antracit/nästantill svart tegelfasad och tycker det är tufft. Jag gillar även ljusa/vita fasader men de ser inte så fräscha ut efter ett par år, särskilt inte på norrgaveln..och det drar ju ner helhetsintrycket avsevärt.
Någon som sett ett hus som är putsat i svart?? Vad bör man tänka på där? Där vi ska bygga får man bara ha putsad fasad eller tegelfasad därav frågan.
 
Har själv putsat en villa och målat den i svart åt en kund, blev mkt snyggt.d^_^b
Dar lite knepigare att måla svart på puts pga att det suger snabbt.
Man kan bara använda disperitionsfärger (plast), inget fel på det om man rätt puts sort under.

Jag har på mitt hus svart sockel på huset, det blev också snyggt.

En nackdel är att det är inte svart så länge, den blir snabbt svartgrå (1-2år).q(;^;)p
En annan nackdel är priset på färgen, Köper man färgen från Maxit så kostar pigmentet mer än vad färgen gör.
 
Men frågan är hur snyggt det där svartgrå är...det finns förmodligen en anledning till att folk fegat svart puts, för jag har då aldrig sett det live...svarta hus visst men inte puts..
snyggt är det iaf! Kanske att man tröttnar snabbare? tål att tänkas på.
tack för svaret, skulle vara kul att se bilder dock.
 
Det Götenehus som tråden talar om ligger i Göteborg. I Göteborg finns det gott om fiskmåsar, en del vita prickar på putsen är det.....
 
Precis nu har vi målat en sockel i väldigt mörkbrun färg, likvärdigt med pigmenthalt som svart. Maxit kunde inte få fram den kulören som kunden krävde. så jag åkte till Alcro och köpte färgen där. det var mycket billigare och jag fick en känsla av att den skulle hålla färgen bättre än maxit som jag har på min sockel. pga att det var nog mer plast i.

Att tänka på när man målar puts med plastfärg är att man skall använda bruk som inte absorberar vatten lätt, då kan man säga att ur färgen synpunkt så är det bästa underlagen betong eller putsbruk A (sand,cement) eller Putsbruk B (sand, cementoch lite kalk) men putsar du fasad med med dom bruksorterna så kan du förvänta dig omfattande sprickbildning.

Kalkrika bruk sorter som Kalkbruk och putsbruk C är optimalt till fasad men inte plastfärg stor risk för att färgen flagnar i större utsträckning.

Så mitt råd är att putsa fasaden med nått av putssystemen tex STO ventec (Läckt, fasadskiva typ minerit. eller Maxit motsvarighet med aquapanel cementskivor.
Dom systemen absorberar minimalt med fukt vilket gör att plast färgen mår bra.

Det finns fler system, men jag blir fan i mig trött i fingrarna nu.:p:)
 
Finja ädelputs, sprutade en fasad med deras mörkgråa puts för inte så längesen, blev rätt så mäktigt. kolla på finjas hemsida angående Iso-fin systemet , där finns ädelputs och dess kulörer, har arbetat mkt med det systemet och har aldrig haft några problem. kan få precis det resultat du vill, små knottrigt eller grov yta som med gammal spritputs, jag sprutade en tillbyggnad till ett hus som hade gammal spritputs, såg inte skillnad på nya och befintliga delen efteråt, blev riktigt bra.
 
Mörka färger absorberar värme som gör att putsen jobbar mera, speciellt på fasader som vetter mot syd. Kanske bäst att kolla upp behov av dilfogar med putsproducenten. Det finns väldigt få putsade fasader som är svarta. Därför får man också en osäkerhetsfaktor kring fasadens livslängd.
Många producenter uppmärksammar att mörka färger kan vara olämpliga på fasader utsatta för starkt solljus. Man kan tolka det hur man vill.

Dessutom måste man välja akrylputs eller akrylfärg för färgbeständighetens skull. Silikat- eller silikonputs/färg levereras bara i pastellfärger. Rätta mig om jag har fel. Vanlig mineralputs (cementbaserad) är minst elastisk, och borde därför vara minst lämplig. Bäst att fråga någon firma som sysslar med fasadteknik/puts.
 
Som isolde skriver så är mörka fasader värmeabsorbenter, vilket även gäller för trä som är svart. Just nu är trä målat med falu rödfärg i svart kulör det mest populära.. Jag blev avrådd detta färgval av en husförsäljare, deras visningshus hade svart fasad och fasadbräderna hade torkat och skruvat sig så det var glipor i fasaden, dragit ut spiken helt enkelt.
Jag vet att många är nöjda med sin svarta fasad, men i ett soligt läge kan man kanske fundera på om det som skrivits om värme absorbtion.
 
I Lövbrunna-området i Täby finns svartputsat Götenehus Origo brevid Götenehus visningshus. I området finns även andra svarta hus, de flesta med träfasad. Ser helt ok ut, husen är ca. 1 år gamla nu.
 
funderar på att putsa mitt hus..
nån som vet vad det kostar på ett ungefär? 120kvm..
har tegel nu...är ju underhållsfritt.....men är snyggt med puts
puts får man väl måla...hur ofta?
 
Jag har sett många säckskurade svarta och gråsvarta hus i Danmark.
Mycket snyggt, hade inte min tegelfasad varit i så fint skick så hade det blivit säckskurning omedel bums.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.