1 366 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Isolera
Har ett torp från 30- talet som idag har en övervåning som fungerat som en sommarbostad = ingen isolering, endast panel på vägg o tak.
Har nu tänkt att tilläggsisolera från insidan med att sätta cellplast direkt på takstolar och väggreglar
Någon som har gjort det?
Har idag en takfotslåda med isolering i istället för luftspalt på utsidan.
Hur fungerar den?
Har nu tänkt att tilläggsisolera från insidan med att sätta cellplast direkt på takstolar och väggreglar
Någon som har gjort det?
Har idag en takfotslåda med isolering i istället för luftspalt på utsidan.
Hur fungerar den?
Har du funderat på att isolera taket utvändigt?
+Mer utrymme
+Enkelt
-Dyrt /bvesvärligt om man inte ska lägga om taket i samma veva
+Mindre risk för mögel än inv. isolering
http://www.thermisol.se/pdf/TH_tak broschyr_web2006.pdf
+Mer utrymme
+Enkelt
-Dyrt /bvesvärligt om man inte ska lägga om taket i samma veva
+Mindre risk för mögel än inv. isolering
http://www.thermisol.se/pdf/TH_tak broschyr_web2006.pdf
Skulle inte isolera med plast i ett gammalt torp. Det är delvis en övertygelse men handlar också om att plast inte kan ta hand om fukt. Läs på andra trådar här om vilken effekt olika isoleringsmaterial har.
Om det är cellplasten du tänker på när du skriver plast, så är den diffusionsöppen...
dvs. attt den släpper igenom fukt...
100mm tjock EPS100 har ånggenomgångsmotstånd mellan 71-111 [10^3 s/m]
medan tex. 25 mm furupanel har 7-125, 100mm mineralull ligger mellan 8-12 och en 0,2mm PE-folie (byggplast) ligger över 2000.
-Om man följer tex. Thermisols koncept innifrån & ut:
* Ev. inv. isolering (om bostaden anv. på vintern)
* råspont
* diffusionsöppen underlagspapp (vattentätt)
* 100mm cellplast
* Läkt
* tegel eller plåt
Då får man ett diffusionsöppett yttertak som är isolerat utvändigt, dvs. att man höjer temperaturen några grader på den annars kalla vinden och därigenom minskar risken för mögelpåväxt. Dvs. samma effekt som man fick av murstocken i gamla hus...
Jämför med ett "vanligt" tak:
* Råspont
* Takpapp (Diffusiontät)
* Läkt
* Tegel / plåt
Där har du ett diffusionstätt tak som inte kan andas...
Slutsats: Att bygga med Cellplast ger ett vattentätt tak som kan andas, vilket traditionella (moderna) tak inte kan!
dvs. attt den släpper igenom fukt...
100mm tjock EPS100 har ånggenomgångsmotstånd mellan 71-111 [10^3 s/m]
medan tex. 25 mm furupanel har 7-125, 100mm mineralull ligger mellan 8-12 och en 0,2mm PE-folie (byggplast) ligger över 2000.
-Om man följer tex. Thermisols koncept innifrån & ut:
* Ev. inv. isolering (om bostaden anv. på vintern)
* råspont
* diffusionsöppen underlagspapp (vattentätt)
* 100mm cellplast
* Läkt
* tegel eller plåt
Då får man ett diffusionsöppett yttertak som är isolerat utvändigt, dvs. att man höjer temperaturen några grader på den annars kalla vinden och därigenom minskar risken för mögelpåväxt. Dvs. samma effekt som man fick av murstocken i gamla hus...
Jämför med ett "vanligt" tak:
* Råspont
* Takpapp (Diffusiontät)
* Läkt
* Tegel / plåt
Där har du ett diffusionstätt tak som inte kan andas...
Slutsats: Att bygga med Cellplast ger ett vattentätt tak som kan andas, vilket traditionella (moderna) tak inte kan!
Kompletterar din lista lite.hakaner skrev:
-Ett tjockare tak förändrar utseendet på huset drastiskt. Oftast negativt.
-Brandrisken! Antänds denna oskyddade cellplast blir det troligen mycket svårt att släcka. En brand i ett rum som slår ut genom ett fönster, eller i en lövhög etc intill fasaden, kan mycket lätt sprida sig upp på taket.