Hej jag hade otur (klantade mig och kopplade in stickproppen i vad jag trodde var ett enfas uttag men det visade sig när jag mätte att det var 380 V 2 faser kopplade i vanliga uttaget. Ugnen av märket electolux fungerade först men sen så sa det poff och fortsatte den funka sen gick säkringen. Därefter var ugnen död, men efter ca 45 min funkade den åter igen men inte med fulleffekt (tror jag) men efter en timme la den av igen. Vad kan det bero på vilken-a delar kan ha pajat? :(
 
Elementet, fläkten, display "om sådan finns" men man vet ju inte förrän man har felsökt närmare
 
Är det kopplat 400V i ett vanligt ( Shuko) eluttag så är det inte ditt fel att ugnen gått sönder. Är uttaget nyligen installerat?
 
Sitter här med ett nytt Eljo 2-vägs uttag och läser 16A 250V på det, så att installera ett Shuko uttag och dra fram 400V till det är ju tämligen fel gjort.

Troligtvis ingen riktig elektriker som har gjort detta. Vet du när och vem som installerade uttaget?
 
Det är totalt vansinnigt och regelvidrigt att lägga 400V i ett shuckouttag. Ta reda på vem som monterat detta och skicka ugnen till den personen.
 
Ja om jag visste ven som gjort det tidigare ägare förmodar jag. Det är i familjens fritidshus så det finns en risk att det är en hemmafixare.
Undrar vad som pajat i ugnen den funkar 15 minuter och sen lägger den av, dragit fram en skarvsladd med 230 V, men varför funkar det 15 minuter och lägger av sen? Fabrikat Elextrolux, någon som har en aning?
Ps Tack för kommentarerna.
 
Tja, vad som helst kan ha gått sönder pga 400V den fick i sig. Om det finns elektronik i den så är det troligen den som pajat. Att den "lägger av" efter 15 min kan bero på att nånting händer när det blir varmt.
 
Göran.W
Har den inte elektronik sätter jag en slant på kyl fläkten för det är den som brukar ge sig först.
Bara öppna och titta.
Den sitter längst upp och är lätt att komma åt.
 
Göran vá rätt du hade spolen till kylfläkten var bränd lödningen har släppt och lacken på spolen var bränd. Plockade bort spole och hoppas att det bara var den som är trasig. Mätte spänning och ström på värmeslingorna klocka och och ugnsfläkt mm verkar fungera. Tack även till dig som tipsade om att det var bra att ställa löockan för att få igång ugnen vilket visade sig vara nödvändigt.

mvh johan plyhm
 
Göran.W
Hej det är inte första gången jag är med om fel kopplingar som blåser kyl fläkten.
Jobbar med vitvaror och har sett ett antal hemma pulare som kopplat fel typ bara kopplat efter samma färger utan att mäta.
I ditt fall har du inte gjort fel för inte kan man ens i den vildaste fantasin tro eller anta att det skulle vara 400 volt i ett vanligt väggutag.
Du kan provköra ugnen utan fläkt om den står fritt ventilerat men du får absolut inte köra den när den är monterad utan fläkt pga brand faran.

Göran
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.