Hej!

Vi har precis tapetserat ett rum med snedtak, allt så bra ut till det torkade då det släppte just i skarven mellan vägg och snedtak. Där är det nu om i spänn, alltså ingen skarp övergång mellan vägg och snedtak

Min spontana lösning på detta är att helt enkelt skära upp det och sedan spackla igen eventuell glipa som blir... rätt eller fel?

och inför nästa rum, vad ska vi tänka på för att slippa samma sak?
 
I nästa rum överlappar du endast 1 cm i övergången,pensla gärna med lite våtlim i skarven åxo.
 
Sitter och klurar på hur du menar, och undrar om du inte tänkt och ha nån taklist eller liknande mellan vägg och snedtak?

Tapetserar du snedtaket med, hänger inte med riktigt så som jag tolkar det så är det en glipa mellan innertaket och väggskivorna vilket är helt normalt att det blir om man tänkt ha taklist eller en foglist som täcker.

Men ska man inte ha nån list och har gipsat både tak och vägg så lär man ju se till att det är i liv med varandra utan någon luftspalt emellan dvs spackla,foga etc tills en slät övergång sker.

Skära upp och spackla efter du har tapetserat...njae(min reaktion)
 
Hej! Du kan ju sätta en bård över skarven som blir när du skurit upp. Köpt eller klippt av nån tapet eller annat papper. MEN problemet uppstår när limmet "är för svagt" dvs för lite som bara sugit in i tapeten eller inte tillräckligt "kladdigt eller starkt" eller hur man nu uttrycker det, för att hålla fast tapeten mot väggen när den torkar och krymper. Till sk.easy-up-tapeter finns speciallim som funkar. Vissa butiker rekomenderar lim som passar till allt, vilket INTE funkar så bra.
Eftersom tapeten i vått tillstånd varit tillräckligt lång kanske det går att skära upp, limma igen, låta svälla, trycka fast....Om ytan man limmar mot är blank, fäster det sämre. Är det lite brukar jag förstärka tapetlimmet med lite trälim.
 
Alpha... vi har satt tapet från golv till tak via snedväggen i ett stycke och i övergången vägg/snedvägg har det släppt.

Igår skar jag upp i övergången, limmade och tryckte dit, lade på flödigt med färg och nu ser det riktigt bra ut! Inför nästa rum kommer jag att försöka igen, vill verkligen inte ha en överlappning där...

Ska se vad det var för lim vi hade, att förstärka med trälim kan ju vara en idé!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.