Hej!

Är ny här på forumet och hittade hit efter att ha gjort en del sökningar i ämnet att bygga om en ladugård till bostad. Har sett en del såna projekt på gång här inne. Trevligt! Ett liknande projekt har gnagt i mitt huvud alldeles för länge så jag tänkte slänga ut en krok och lite dumma frågor.

Det jag behöver hjälp med är en uppskattning (i GROVA drag) om hur mycket det skulle kosta att göra följande:

  • Köpa en ladugård eller liknande. kanske en gammal verkstad? jag är öppen att inspireras av ALLA idéer
  • Bygga om loftet till en enmansbostad på ca 70 m2

Först bör tilläggas att jag har inga som helst erfarenheter av att bygga/renovera hus, så jag tänker till viss del ta hjälp av kunnigt folk i min närhet och anlita hantverkare.

Jag har tänkt att ha en helt öppen planlösning, inga inre väggar som delar upp bostaden i rum (förutom badrum/grovkök).

Projektet ska genomföras någonstans i den lilla kommunen Eksjö, om det kan hjälpa till i prisuppskattningen av själva köpet.

Låter det här alls rimligt? Är jag galen att kasta mig in i ett sånt här projekt utan att veta ett dugg om hur man bygger hus?

Jag vore evigt tacksam om någon kunde hjälpa mig att besvara dessa frågor, är det någon viktig information jag har glömt får ni säga till.

Tusen tack!
 
Hej! jag har själv varit inne på samma tankar. Har t.o.m kollar runt lite på olika lador man åkt förbi, jag har tänkt att det borde vara billigare och smartare att börja med någon som har en stomme och tak. Men efter att ha renovera två äldre kåkar med timmerstomme så har jag med åren ändrat mig, ett "befintligt" skelett kommer göra att projektet kommer ta mer tid än att bygga nytt i samma storlek. En lada eller ett äldre hus är aldrig vinkelrätt (inte för nya hus är det heller..) men bygga nytt kan man göra arbetet mer planerat och enhetligt. Jag har ca 4500h renoveringstimmar bakom mig, grunder, golv, fönster, väggar, tak... ja det mesta. Så skulle det gälla mig själv och tid/pengar skulle vara den faktorn som styr så skulle jag bygga nytt. Har du andra anledningar som känslan av att bo en i gamal lada eller något annat så får man väga in det :) Men vad du än gör så önskar jag dig lycka till!
 
räkna på ca 1500 per m2
 
K
Så kallade "barn conversions" är vanliga i Storbritannien men det beror nog främst på deras strikta regler för bygglov och detaljplaner.
 
Innan du får för dig att bygga om en gammal verkstad eller annan industribyggnad - se för guds skull till att kolla upp vad det varit för verksamhet där. Förorenad mark eller byggnad kan bli en väldigt otrevlig överraskning. Kolla med Länsstyrelsens funktion för förorenade områden samt den aktuella kommunen!

Kan ju dessutom kanske vara svårt med bygglov och detaljplan om det är detaljplanelagt område?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.