Jag har sålt mitt hus och undertecknat köpekontrakt. Köparna har besiktat och de har en tidsfrist på sig t.o.m den 29 december med att backa ur köpet.

De har nu börjat tramsa om en massa petitesser. De kräver åtgärder eller prisnedsättningar för något som kostar en 100-lapp eller 2 att åtgärda. Med tanke på att jag månaden innan försäljningen lade ner ungefär 45.000 kr på att snygga till huset och göra det tipp-topp känns det väldigt surt...

Jag undrar vad de ska hitta på härnäst... Jag har en mycket jobbig fastighetsförsäljning som ägde rum för cirka 10 år sedan i gott minne... En köpare som satte sina värderingar på mig... de anklagade mig t.ex. för att jag kanske skulle byta ut alla vitvaror...
Jojo... genom sig själv känner man andra. Ett sådant beteende fanns inte ens min sinnesvärld. Den överlåtelsen slutade i totalt kaos. Elaka anklagande köpare som inte var ett spår nöjda med det fina hus som de precis köpt till ett bra pris, ett hus som de sedan mycket riktigt inte fick minsta problem med.
Jag är nu LIVRÄDD för att det ska bli en repris av den överlåtelsen.

Jag funderar därför på att bryta köpekontraktet, backa ur affären och sälja till en annan spekulant. Priset är detsamma så det handlar inte om pengar. Det handlar om att de här köparna verkar gnälla på ALLT och inte uppskatta vårt fina hus ett endaste dyft... En dålig repris m.a.o.

Frågan är vad händer?

Köparna får ju häva kontraktet men inte jag. Om jag häver kontraktet nu blir det kontraktsbrott.

Ett kontraktsbrott innebär att jag ska ersätta köparna ekomiskt för deras utlägg. Eller hur?

I detta fallet innebär det 10.000 kr för en besiktningsman. Deras hus är till försäljning men det är inte sålt ännu. De får således inte heller någon kostnad för detta.

Det finns andra hus i omgivningen som är till salu så om de absolut vill bo i mitt område så är loppet inte kört.

Eftersom jag då häver kontraktet innan det blir bindande - den 30:e - kommer inte heller mäklaren att få något arvode för den här försäljningen. Det får han däremot när jag säljer det till en annan spekulant.
Således lider inte heller mäklaren någon inkomstförlust men han får förstås merarbete.

Eller kan det bli så tokigt att jag får betala arvode två gånger? Det tvivlar jag dock på. Får han arvode för de första försäljningen är han ju bortkopplad och avslutad.


Har jag rätt i ovanstående resonemang eller kan en hävning bli ännu dyrare? :(

Jag vill helt enkelt inte sälja mitt hus till någon som inte uppskattar vad de får, som redan gnäller över petitesser och som inte en endast gång sagt ett uppskattande ord om vare sig hus eller trädgård eller allt annat som de får på köpet.... Jag vill inte riskera att höra deras gnällande de närmaste 10 åren!


OM jag häver. Ska jag skriva ett hävningsavtal och lämna detta till köpare och mäklare före den 30:e?
 
Man blir ju lite nyfiken på hur köpekonraktet ser ut. Får verkligen köparna häva köpet innan den 30 december utan anledning?

Om du inte lyckats få med någon klar formulering om att du har rätt att häva försäljningen kan du inte bryta kontraktet utan att köparen kan kräva ganska omfattande skadestånd. Har du inte kontraktet på din sida kan det bli en dyr affär att bryta det i detta skede.
 
Till att börja med så är köpeavtalet bindande för dig, så mäklaren har rätt till sitt arvode om du häver köpet, däremot inte i det fall köparen häver i enlighet med sin besiktningslausul.

Köparen har rätt till skadestånd långt utöver de kostnader han redan nu kan visa på. En köpare kan helt enkelt vägra acceptera att du häver köpet, på tillträdesdagen står han där med sitt flyttlass, du får stå för magasineringskostnader, hotell osv. tills köparen behagar köpa ett nytt boende. Om det nya huset dessutom blir dyrare än det du säljer så kan han kräva dig på mellanskilnaden, det kravet är dock svårbevisat så med en bra advokat kan du troligen slippa den delen.

Men det korta svaret är: Häv inte!
 
Kan köparen verkligen gå in och kräva massa småfix? Om du säger nej är det värsta som händer att de drar sig ur vilket du ändå vill? Och säger du nej och de accepterar det så är affären snart klar och allt ur världen?
 
De saker som de påpekar, är de av sådan karaktär att du måste fixa dessa? Eller är det sådant som kunnat upptäckas vid besiktning? Annars är det väl bara att påpeka att köpesumman i kontraktet är det som gäller, annars får DE ta och häva köpet.

Jag tänker bara som så att det enklaste kanske är att bara bita ihop och sälja, och sedan kategoriskt vägra befatta sig med köparna, såvida det inte är något av karaktären dolt fel.

Hävning är nog som sagt ingen bra idé i detta läget.
 
Det är väl den här guldsitsen som köparen har med fri hävningsrätt som har skrivit under på? Inte alltid så bra för säljaren.

Men vad är problemet? Det är bara att slå dövörat till, och om de inte har sagt upp kontraktet innan den 29:e så hämta pengarna och be dem dra åt fanders, och vill de ha några pengar de närmaste 10 åren får de stämma dig till tinget.:)

Låt de gnälla, det är ju snart deras hus! Om de är elaka eller otacksamma får du bortse ifrån.
 
Thomas59
Utan att veta hur kontraktet är utformat kan man inte ge några bergsäkra svar men låt oss anta att det är en vanlig besiktningsklausul där köparen innan ett utsatt datum kan häva köpet om han inte är nöjd med besiktningen.

Köparens alternativ är då normalt att:

A/ Fullfölja köpet på de villkor som framgår av kontraktet

B/ Häva köpet

Klausulen innebär normalt INTE att köparen har rätt att kohandla om priset. Du behöver inte pruta för något fel eller någon brist som framkommer vid besiktningen utan du kan lugnt medddela att "passar det inte" får köparen allt ta och häva köpet och att du går vidare med annan budgivare.

Precis som MH skriver kan du sitta lugnt. Gå således inte med på NÅGOT utan hänvisa bara till köparens rätt att häva om besiktningen inte var ok för dem.d^_^b

En besiktningsklausul kan innehålla skrivningar i stil med att köparna först ska förhandlaoch att hävning sker först om man inte kommer överens - och det gör ni ju inte. Det vet ju du redan:cool:
 
Sickna eländigt räliga människor det finns...
Men, som några redan sagt, gör ingenting. Varför ska du åtgärda det ena eller det andra, pruta eller ens behöva lyssna på gnället?
Dina köpare har att välja mellan att köpa till det pris ni kommit överens om och hålla truten eller inte köpa och hålla truten.
 
Dom lär ju vetat vad dom köpt, och för att besiktningsklauseln ang. hävning ska vara aktuell bör väl felen vara av så allvarlig karaktär att hävning eller åtgärdande av dom är aktuellt.
Således inte tröskelbleck eller nån sned eller saknad listbit mm.
 
Vad är det de gnäller om? Det är inte så att de har rätt?
 
Det är upp till SÄLJAREN att pruta på priset om fel hittats i besiktningen, KÖPAREN har valet att fullfölja köpet eller häva det.
Som tidigare inlägg sagts, om säljaren hävdar att prislappen gäller är det upp till köparen att dra sig ur!

Annat är det med dolda fel, men det kan säljaren försäkra sig mot.

Spiderman: om jag vore du skulle jag be köparna att dra något gammalt över sig.
Lycka till!
 
Mikael_L
-MH- skrev:
Men vad är problemet? Det är bara att slå dövörat till, och om de inte har sagt upp kontraktet innan den 29:e så hämta pengarna och be dem dra åt fanders, och vill de ha några pengar de närmaste 10 åren får de stämma dig till tinget.:)

Låt de gnälla, det är ju snart deras hus! Om de är elaka eller otacksamma får du bortse ifrån.
Kan inte annat än hålla med.

Men vad ni än gör, bryt absolut inte kontraktet från er sida, och lova absolut inget, inte ens svävande. Håll alla samtal och besked kortfattade för att minimera risken för att ni ger något löfte eller besked att ångra sedan.
 
Nyfniken skrev:
Vad är det de gnäller om? Det är inte så att de har rätt?
Rätt eller fel, det är irrelevant i sakfråga.
Det är ändå upp till köparan att fullfölja köpet eller inte....
 
cust3000 skrev:
Rätt eller fel, det är irrelevant i sakfråga.
Nej det är det inte. Om köparen till exempel vill att det ska flyttstädas så blir det svårt för TS att hävda sin rätt.

Det var kanske ett dåligt exempel, men det det var det första jag kom på. Det kan vara så att köparen har rätt och att råden i tråden skulle låta helt annorlunda om alla visste vad det gnällts om.
 
Nyfniken skrev:
Nej det är det inte. Om köparen till exempel vill att det ska flyttstädas så blir det svårt för TS att hävda sin rätt.

Det var kanske ett dåligt exempel, men det det var det första jag kom på. Det kan vara så att köparen har rätt och att råden i tråden skulle låta helt annorlunda om alla visste vad det gnällts om.
Ja, det var ett riktigt dåligt exempel för flyttstädning är väl något som alltid ska göras om inte annat överenskommits?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.