Det beror på hur du vill att lådorna ska stängas. Biltemas skena är fullutdragbar men är inte självstängande eller dämpad. Du måste själv trycka in lådan sista biten. Det är en gummibit som håller lådan stängd på den.

Den andra skenan är inte fullutdragbar, men stänger sig själv sista biten. Men du måste sätta dit en extra dämpning på dem om vill ha det.

Blum har fina skenor med självstängning och dämpning som jag själv tänkt bygga in i min tv-bänk, men å andra sidan går priset upp en hel del därefter också. Det kostar att vara tekniknörd ;).

Så det beror helt på hur du själv vill ha det.
 
Jonas a skrev:
Det beror på hur du vill att lådorna ska stängas. Biltemas skena är fullutdragbar men är inte självstängande eller dämpad. Du måste själv trycka in lådan sista biten. Det är en gummibit som håller lådan stängd på den.

Den andra skenan är inte fullutdragbar, men stänger sig själv sista biten. Men du måste sätta dit en extra dämpning på dem om vill ha det.

Blum har fina skenor med självstängning och dämpning som jag själv tänkt bygga in i min tv-bänk, men å andra sidan går priset upp en hel del därefter också. Det kostar att vara tekniknörd ;).

Så det beror helt på hur du själv vill ha det.
Det var så jag tänkte också...

Har kollat på Blums skenor men de ligger runt 400 kronor paret med dämpning... Blir 1200 ist för max 300:-

Ska kolla och se om det är värt det....
 
Axminster har billiga
 
Masses skrev:
Axminster har billiga
Okej, Har du en länk?
 
Masses skrev:
Axminster har billiga
Är det denna du menar?

Annars finns ju google att söka med.
 
Xakt den Snorunge
 
Pucco skrev:
Ikeas kökslådor Rationell har Blum-skenor med mjukstängning i olika varianter mellan 200:- och 300:-
Går att modifiera eller slakta på önskade delar.

[länk]
Någon som vet om det fäste som krävs för att få fast en front ingår i lådkitten eller om man kan köpa de separat? Hittar ingen information om det och jag hade tänkt göra egna frontstycken..
 
Japp. Ingår. Jag har själv moddat lådor till ett gammalt kök med något smalare hål och kapat 10mm på bredden. Fästena passar dock bara i orginal-lådsidorna av metall. Jag fick kapa bottenskivan och skruva på ena sdan samt klippa lite plåt i bakstycket.

Edit: Mjukstängning ingår bara i vissa lådkit. Vanligaste fulldjupslådor får man köpa till dom.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.