Hej,

Hur länge kan man räkna med att nya fönster står sig innan de behöver målas om?

I vårt fall gäller det hus på landsbygden och icke havsnära (Dalsland).
 
20 år minst, om dom nu inte sitter så dom är utsatta. Många hus idag har vita dörrar och fönster, och även innerdörrar. Det går alldeles utmärkt att vaxa dessa med ett bilvax.
 
Tack för svar! Har läst många initierade inlägg av dig tidigare så jag vidareutvecklar frågan lite ytterligare:

Vi har fått rådet att satsa 15.000 kr i tillval på fönster med aluminiumklädd utsida (standardvit kulör) för att skall ge en längre underhållsfri tid jämfört med trädito. Lacken på aluminium kanske håller minst lika länge som 20 år eller förhoppningsvis mer - men när dessa fönster väl behöver åtgärdas bör det väl inte bara vara att måla som på träfönster för den korrossion som nog uppstår på lackerad aluminium måste ju bort för ett fullgott målningsresultat och att penselmåla denna släta yta efteråt lär ju inte se ut som det gjorde när det var nytt.

Finns det några andra anledningar eller vettiga skäl varför man skulle välja aluminiumklädda istället för vanliga i trä? (Vet att man bör välja alu om man skall ha RAL eller NCS-kulörer pga mindre blekningsrisk men så är inte fallet för oss).

Tacksam för dina synpunkter!
 
Tack för omdömet, men tyvärr jag saknar erfarenhet av aluklädda träfönster. Konstruktionen är inte så gammal för villor, att det ännu visat sig några fel. Aluminium är inte en alldeles lätt metall att ha och göra med, Du nämner själv korrossion, men jag vill peka på lackeringssystemet, att detta blir utfört rätt hos de olika tillverkarna, tvivlar på att de använder samma system. Det är också viktigt att plåten sitter på sådan distans att det inte ligger an till trädet, med kommande fuktproblem. Om den här tunna plåten kan medföra knäppningar/oljud vid temperaturväxling tvivlar jag på, men det är vanligt i hyreshus med hela alufönster. Du får se till merkostnaden, om det är värt att satsa på dessa fönster, än de mer tradionella.
Kanske någon annan sitter inne med mer info om alufönster.
Mvh
 
Ja, det stämmer med vikten av korrekt ytbehandling vid lackering av aluminium, har själv jobbat professionellt med detta och känner till problematiken. Ställer man dessa frågor (om det är kromaterat för lack etc) blir säljarna alldeles nervösa...svarar alltid ja på sådana frågor :-?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.