Hej.

Vi bor i ett 1½-planshus från 1976 med självdrag. I våras bytte vi till nya fönster på övervåningen, totalt 6 stycken. Snickaren sa att det räckte med att montera spaltventiler i tre fönster, en i varje sovrum. Problemet är att jag nu inte känner/märker att det kommer in någon luft genom spaltventilerna, trots att de är helt öppna.

I badrummet på övervåningen finns en PAX-fläkt monterad i frånluftskanalen. Den har nu börjat snurra lite grand av sig själv nu under kalla dagar utan att den är påslagen. Om jag då öppnar ett fönster så slutar den snurra.

Det verkar som att vi har problem med övertryck på övervåningen. När jag slår på alla fläktar i huset inkl. köksfläkten så kommer det in luft genom spaltventilerna. Det är ju inte så bra att varm luft åker ut genom den oskyddade fönsterkarmen väl? Plus att luften inne blir dålig ...

Hur löser vi detta? Det verkar inte räcka med att bara slå igång fläkten i badrummet. Ska vi montera ytterligare frånluft någonstans? Hur löser vi det på bästa sätt i så fall? Är det bäst att stänga spaltventilerna helt tills en lösning har ordnats?
 
Redigerat:
Hej!

Dina iaktagelser låter rimliga. Är vädret kallt och paxfläkten avstängd kommer du få stigkrafter genom kanalen där pax-fläkten sitter, luften strömmar ut här och frisk luft kommer in genom fönsterventilerna. öppnar du ett fönster tryckavlastar du hela hset och flödet genom kanalen minskar så att fläkten stannar.

Vill du säkerställa ett ständigt flöde genom dina fönsterventiler ska du låta pax-fläkten gå hela tiden och se till att du har en springa i badrumsdörren där luften kan passera, alternativt att dörren står öppen. Startar du köksfläkten är det inte orimligt att den har styrka att dra emot paxfläkten och att du får ett flöde åt fel håll genom kanalen i badrummet. Luften tar alltid lättaste vägen och en öppen kanal från badrummet till det fria är oftast enklare passage än genom en fönsterventil som också ibland är försedd med filter
 
Tack för svaret! Det verkar vara fler än jag som är kvälls/nattmänniskor :)

Problemet är att det inte kommer in någon luft utfrån genom de öppna spaltventilerna (de har inget filter), om inte köksfläkten är igång. Det jag är mest orolig för är att om det är övertryck på övervåningen så kommer den varma inneluften att pressas upp genom ev. otätheter till vinden och krypvinden där den kan kondensera och bilda fuktproblem på sikt. Sedan vill jag ju också lösa detta problem för att få en bra luftväxling även på övervåningen. Därför funderar jag på om det går att lösa problemet med extra frånluftsventiler. Problemet är att vi bor i kedjehus och har krypvind på långsidorna av övervåningen. De enda väggarna som går rakt ut i friska luften på övervåningen är de två gavlarna och där är det sovrum. Kan man montera tallriksventiler i sovrummen och använda dem som frånluftsventiler? Det vore ju skönt att i a f slippa surrande fläktar i sovrummen.

Eller blir det skillad om jag låter PAX-fläkten i badrummet vara igång jämt? Jag har provat att ha den igång under ca en timme med spaltventilerna helt öppna. Det kom ändå inte in någon luft genom ventilerna.

Spelar det någon roll att vi har luftvärmepump? Jag tänker att den suger ju in en hel del luft i huset ...
 
En luftvärmepump har inget med ventilation att göra .Den bara snurrar runt rumsluften. För att få tillräckligt undertryck i övervåningen så att fönsterventilerna släpper in luft måste säkert alla fläktar gå samtidigt. Stänger du fläkten i tex tvättstugan känner du säkert att luften vänder och sugs in där istället. Sitter ,som oftast, ventilationshuvarna på olika höjd på taket så är en fläkt ,gemensam för tvätt/toa/garderob, monterad i eller på den nedre takhuven och med ett hastighetsreglage strategiskt placerat tex utanför tvättstugan,ett riktigtkallrasspjäll i köksfläktskanalen ett sätt att lösa problemet. Fläktarna kan gå på olika hastigheter men aldrig stå still.Utsug skall ut där den gör bäst nytta,i första hand våtutrymmen för fuktens skull och Toa för lukt o fukt. Har du ställbara fönsterventiler på nederplan så stryp lite på dessa. Det kommer in onödigt mycket där pga av undertrycket alltid är större på bottenvåningen än på överplan. Visst kostar ventilation i drift. Minst lika mycket som varmvattnet, men genom att behovsstyra fläktarna kan du säkert minska kostnaderna något.
 
Hej och tack för ditt svar!

Jag tolkar ditt svar som att det inte är en bra idé med tallriksventiler i sovrummen. Vårt problem är att utsuget ur badrummet uppe inte verkar tillräckligt kraftigt.

Vi har ingen fläkt monterad i ventilationshuven, vad jag vet. Huset har självdragsventilation. På nedervåningen har vi frånluftskanal i tvättstugan, duschrummet och köksfläkten. På övervåningen endast i badrummet. I alla frånluftskanaler (tvättstugan, duschrummet och badrummet) har vi PAX-fläktar monterade.

Jag har provat att ha alla PAX-fläktarna påslagna men ändå kommer ingen luft in genom spaltventilerna i fönstren uppe. Jag antar att luften då istället kommer in på nedervåningen där det fortfarande sitter gamla fönster. Även i badrummet uppe finns ett gammalt takfönster kvar som säkert släpper in lite luft. Det enda som fungerar för att få in luft genom spaltventilerna uppe är att slå på köksfläkten.

Kan man installera en ny köksfläkt som ständigt snurrar på lågvarv och som man kan forcera då man lagar mat? Eller skapar det problem med att den suger ut fuktig luft från dusch/bad genom huset och ut i köket?

Vi har också fundering på att eventuellt ersätta luftvärmepumpen med en pelletskamin (med skorsten) på nedervåningen. Kan eldningen i den hjälpa till att förstärka självdraget eller fungerar det bara vid murad skorsten?

Tyvärr är jag inte så kunnig i detta så det är tur för mig att ni alla finns därute! :)
 
Hur gick det för dig?

Är nog på gång att montera in spalt ventiler själv.

/B
 
  • Gilla
Sajhmon
  • Laddar…
Hej Berra77.

Tyvärr har inte så mycket hänt. Jag har pratat med en ventilationsfirma som konstaterade att om vi inte upplevt några fysiska besvär som skulle varit följden av för dålig ventilation, så är ventilationen tillräcklig. Det kommer fortfarande inte in någon luft genom spaltventilerna när man har de öppna så därför har jag dem stängda. Läste på internet att man ofta avråder från att montera spaltventiler på övervåningen i 1 1/2-planshus med självdrag på grund av att de ändå inte fyller någon funktion där ... Så dags nu att läsa det ;)
 
Gör ett försök att starta upp en gammal tråd... (återanvändning är bra! :) )

Jag har exakt samma fenomen i mitt 1,5 plans 70-talshus. Bra tilluft på nedervåning, men inget drag i fönsterventilerna på övervåningen. Kör utsugsfläktar 24/7 i alla våtutrymmen, inklusive toa på övervåning.

Enda gången man kan känna drag uppe är när jag eldar i kaminen på nedervåningen. Den tar inneluften och skickar ut genom skorstenen, antar undertrycket ökar då och följdaktligen får man drag även i ventiler uppe.

Vet att vissa dylika hus har utsug från allrum uppe (utan värmeåtervinning) och på så sätt skapar undertryck på övervåningen även när man inte har en kamin som drar ut... Nån som har erfarenhet av denna lösning? Skulle inte vara så svårt att montera fläkt som drar ut från övervåning, som komplement till toafläkt. Men blir det bra då?
 
Har ingen betydelse var utsuget sker.Undertrycket blir lika oavsett om det sugs ut på nedervåningen eller på övervången. "Felet" är att det kommer in "för mycket" luft på nedervåningen i förhållande till mängden luft som sugs ut ur huset.
 
  • Gilla
Kristian Munther
  • Laddar…
Lösningen stavas FTX-system = öppna plånkan ;)
 
Har samma "problem". Äldre hus, periodvis övertryck på övervåning,bristfällig ångspärr mot vinden, paxfläktar i våtrum.
Har funderingar på att montera fläkt på taket, frånluftskanaler till våtrum på bägge våningar samt även ett frånluftdon i taket i allrummet på övergången. Justera sistnämnda don till lägre flöde än i våtrum för att minska risk att dra ut våt luft från badrum i bostaden. Vad tror ni? Kan det hjälpa?
Nej, FTX är inget alternativ!
Hos mig i alla fall... ;)
 
Nej. Varför inte bara öka utsugen i våtutrymmena? Varför suga ut luft som det inte hunnit bli nåt fel med? Det är väl istället bättre att fukt o lukt försvinner på kortare tid samtidigt som undertrycket ökas?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jo, jag förstår din poäng.
Hade en idé om att fler frånluftdon med samma mängd luft kan sänka t.ex ljud från donen och upplevt drag i t.ex badrum... Tänkte även att om jag suger ut luft på fler ställen minskar risken ngt att varm fuktigare luft når vinden och kondenserar där. Men det kanske inte blir ngn sådan effekt alls...?
 
  • Gilla
Tiger79
  • Laddar…
Bättre att ta bort fukten i det rum det alstras och det är oftast strypta ventiler som låter. Har du inget problem med fukt på vinden nu så blir det naturligtvis bara ännu mindre risk om du ökar utsug i kök o bad
 
Make sense 👍
Tack för input :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.