Sitter och funderar över hur många spots som skall in i vårt blivande hus. Hur tätt bör spots sitta? Vi tänkte ha spots i köket samt badrummen och ev i ryggåstaket i vardagsrummet. Är det någon som har något förslag???
 
Nu vet jag ju inte hur stora rum det handlar om, men vi satte in sex stycken 220V 50W spottar i vårt badrum på drygt 5 m2 när vi renoverade förra året. Jag var tveksam till att börja med, och tyckte det kändes mycket. Men med dimmer så kan ju ljusstyrkan lätt anpassas. Och när man skall till att städa så här års, så är det ju ganska skönt att kunna "dra på" rejält också. Så ta heller en för mycket än en för lite. Sen är det väl viktigt att tänka på spotens placering och syfte. Mer av allmänbelysning eller punktbelysning. Något som också bidrar är ju övriga ljuskällor i rummet, ljusinsläpp från fönster och ex. möblers placering.
Lycka till!
 
Vi valde att sätta upp 5st spottar á 20W med ca 50cm mellanrum i vår hall som är ganska liten och går som ett L.

Vi har 270cm i takhöjd och ljuset är vi mycket nöjda med.
 
Välj lite mer än 20W spottar, 20W är för lite i hall och kök (enligt mig) .. spottarna skall du aldrig köra på max utan kör 35W spottar åtminstone och dimmra ner dom så kommer dina spottar att hålla mkt längre.
 
Är det någon som har provat en "ljus samordnare"? En person som kollar vad och hur man skall sätta sitt ljus?

Och finns det någon som sätter ngt annat än spots idag??
 
mats99 skrev:
Är det någon som har provat en "ljus samordnare"? En person som kollar vad och hur man skall sätta sitt ljus?

Och finns det någon som sätter ngt annat än spots idag??
En ljus samordnare? Är det bättre än en mörk samordnare? Eller är det en ljussamordnare du menar? ::)
 
Tackar tackar.. ;) Det är självfallet en ljus ljussamordnare.. Mest för att få lite tips..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.