Sitter och plitar på en prod. kalkyl. En hel del blir gissningar blir det. Finns det någon som har lite aktuella priser? Har tänkt att köpa ett stomrest hus. (2 plan totalt 180 kvm). Övriga entreprenörer samt material köpes separat.
Göteborgstrakten. Tacksam för hjälp med priser på både materail och arbete.
 
Hur lång är en bräda?
 
Hmmm... Vår kalkyl på stomrest Fiskarhedenvillan 1-plans ca 140 kvm slutar på ca 1,8-2 miljoner. Materialsatsen ligger på 754 000 och vi räknar med att göra mycket själva. Kommer inte ihåg i huvudet men lite ca priser:

Stomresning: 135 000 (genom FH)
Resning av innerväggar och isolering: 98 000 (genom FH)
El: 86 000 (genom FH)
Platta och markarbeten: 500 000
Badrumsinredning (2 badrum): 80 000
Kök: 60 000 (det ingår en del i kök så det är vår gräns vad tillval får kosta)
Golv: 50 000
Värmepump: 50 000
Köp av snickeritjänster: 100 000

vvs ingår en del i priset på plattan och en del i snickeritjänsterna. Då det är en enplanare så dras ju det mesta i plattan så det är inte lika komplicerat som i en tvåplanare.

Det här är helt och hållet tagit från vad jag minns i huvudet och på ett helt annat hus, men det kan ju kanske ge en fingervisning.

Min sambo som är väldigt händig kommer att arbeta tillsammans med snickaren som är från Polen. Han hjälper oss att köpa värmepump billigt också. Eftersom att min sambo är från Polen och vi känner att vi verkligen litar på den här snickaren och vet att han är duktig så känns det bra att anlita honom. Vi skulle aldrig våga anlita en snickare som vi inte litade på till ett så stort arbete.

Sen tillkommer ju också pantbrev, lagfart, ka, byggfelsförsäkring och bygglov på ca 200 000.

Man kan spara väldigt mycket pengar genom att köpa vitvaror på mellandagsrea och att leta efter snyggt men ändå billigt kakel vilket finns en hel del. Byggmax har fina billiga parkettgolv 14 mm. Badrumsinredning finns snygg och billig på importlagret.com.
 
Tack för svaret byggankan. (Skåningar verkar däremot inte vara mycket att hänga i granen.)
Är mycket väl medveten om att man inte kan jämföra det ena huset med det andra.
Det jag vill ha är en indikation på vad andra betalat. Ju fler sådana priser desto närmare den verkliga kostnaden. Olika leverantörer har också olika omfattningar i sina leveranser som man får försöka nollställa.
Byggde själv för tio år sedan, men mycket har hänt sedan dess...
Tacksam för hjälp med info från fler.
 
Lite kommentarer ang. min egen budget (vi har inte byggt än)

* Tomten är vad den verkar lättbyggd (sen kan man ju aldrig veta...)
* Priserna gäller Sthlm, det varierar ju rätt stort i landet
* Vi har höga krav på slutresultatet samtidigt som vi inte är så rika. D.v.s. vi köper ingenting som inte känns bra men vi skulle aldrig betala extra bara för att få ett visst märke.

Lycka till
 
byggankan skrev:
Hmmm... Vår kalkyl på stomrest Fiskarhedenvillan 1-plans ca 140 kvm slutar på ca 1,8-2 miljoner. Materialsatsen ligger på 754 000 och vi räknar med att göra mycket själva. Kommer inte ihåg i huvudet men lite ca priser:

Stomresning: 135 000 (genom FH)
Resning av innerväggar och isolering: 98 000 (genom FH)
El: 86 000 (genom FH)
Platta och markarbeten: 500 000
Badrumsinredning (2 badrum): 80 000
Kök: 60 000 (det ingår en del i kök så det är vår gräns vad tillval får kosta)
Golv: 50 000
Värmepump: 50 000
Köp av snickeritjänster: 100 000

vvs ingår en del i priset på plattan och en del i snickeritjänsterna. Då det är en enplanare så dras ju det mesta i plattan så det är inte lika komplicerat som i en tvåplanare.

Det här är helt och hållet tagit från vad jag minns i huvudet och på ett helt annat hus, men det kan ju kanske ge en fingervisning.

Min sambo som är väldigt händig kommer att arbeta tillsammans med snickaren som är från Polen. Han hjälper oss att köpa värmepump billigt också. Eftersom att min sambo är från Polen och vi känner att vi verkligen litar på den här snickaren och vet att han är duktig så känns det bra att anlita honom. Vi skulle aldrig våga anlita en snickare som vi inte litade på till ett så stort arbete.

Sen tillkommer ju också pantbrev, lagfart, ka, byggfelsförsäkring och bygglov på ca 200 000.

Man kan spara väldigt mycket pengar genom att köpa vitvaror på mellandagsrea och att leta efter snyggt men ändå billigt kakel vilket finns en hel del. Byggmax har fina billiga parkettgolv 14 mm. Badrumsinredning finns snygg och billig på importlagret.com.
Inte kanske ett typexempel på kalkyl. Allt eget arbete är svårberäknat. Men t.ex. så kostar kakel/tätskikt i badrum, klinker i tvättstuga, en del. Vårt gick på 130.000 för det arbetet. 3 badrum, tvätt, vägg i kök. Din kalkyl är beror ju väldigt på vad du ska ha in i huset. Köpa vitvaror på mellandagsrea, är väl inte fel, men jag ville få allt färdigt snabbt och leveranser till huset i rätt ordning. Bara det hörnbadkaret som vi köpte själva var ett meck när det kom. Var ivägen och snickarna var lite less på oss då.

Men visst går det att få till det billigt om man vill, men har man gott om tid så....varför inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.