Jag tänkte kolla med er som byggt lösvirkeshus förrut hur själva processen går till.

När jag har hittat en tomt som jag är intresserad av kollar jag att jag får bygga på den och att alla papper stämmer.
Därefter ger jag mig in i en prisdiskution med markägaren. När vi är överens köper jag tomten.

Vad gör jag sen???

Söker bygglov, gör ritningar på huset, börjar förbereda marken??

Tacksam för hjälp vad som görs och i vilken ordning.
 
Ritningar
Nybyggnadskarta
Bygglov
Byggsamråd
Markarbeten
Grundarbeten

Det kan variera något mellan kommunerna i vilken ordning sakerna skall göras, vi fick exempelvis inte göra någonting alls innan tomten var köpt, och tomten fick inte köpas innan bygglovet var beviljat, och bygglovet går inte få beviljat innan man vet vilket hus man vill ha och har ritningar klara, nybyggnadskartan måste vara klar innan bygglov kan sökas. osv.....*pust*

 
AndWig skrev:
Jag tänkte kolla med er som byggt lösvirkeshus förrut hur själva processen går till.
Om du vill lägga tid på att läsa böcker om ämnet kunde Arkusskriften Arkitektritad villa vara ett bra tips. Beskriver processen på ett enkelt sätt. Såg även att det fanns en annons för en annan liknande (?) bok på Byggahus:s första sida också, men vet ej om den är bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.