Jag kan svar som jag gjort tidigare varianter av denna eviga fläktfråga.
Det är inte alla som får dra ut köksfläkten genom väggen p.g.a. lukten, ovan för huset så blåser det hyggligt och drar bort mat os.
Mellan husen blåser det inte alls lika mycket så det är oftast bara på landet man får dra imkanal i fasadvägg.

Kan själv tycka att det luktar lite väl mycket kallops ibland när det är vinter och vindstilla.
 
I mitt fall är det på landet, så det är ingen som blir irriterad av lite kalopslukt mitt i vintern. Vad är det som gäller då, har läst lite olika om avstånd ut från fasad. Vad är det som gäller för att det ska vara en godkänd installation?
 
Hänger på den här tråden. Har ett funkis-hus från -39 och köksfläkten satt tidigare nära murstocken där den var påkopplad. I vårt nya kök hamnade köksfläkten för långt i från murstocken så det fick bli en kolfilter-fläkt. Med facit i hand så är det här med kolfilter-fläkt värdelöst då det är väldigt svårt att få bort matoset. Att dra ett nytt rör upp genom övervåningen och ut genom taket är omöjligt. Därför vill jag veta mer om vad det gäller för regler, om man ska göra ett hål i väggen och dra ut röret den vägen. Har läst lite gamla trådar om det här ämnet, men det verkar väldigt oklart vad som gäller. Finns det speciell utrustning på marknaden för att få den här lösningen optimal. Kan sotaren säga blankt nej till att göra den här lösningen ?
 
Hakar åxå på denna tråd då även vi står inför den tänkbara lösningen att dra spiran genom väggen, min fråga är:

Kan jag lägga röret i det bef inner taket och där bygga en brand säkrad låda av gips, blir detta godkändt eller är det 30mm isolering runt röret som gäller? Anledningen är den att jag vill undvika att sänka taket just för rörets skull - inte snyggt!

Mazen
 
Mazen, bygger du in imkanalen med ett (1) lager gips är det samma sak som 30mm brandisolering.
Tänk bara på rensmöjligheten av kanalen, har du 90 graders böjar behövs det rensluckor.
 
Ok FrittDrag _ll - går det med vanligt gips el är det brandgips som skall användas?
Renslucka ja, kan jag sätta den efter 90 böjen?
Det vore det bästa för då kan jag sätta en lucka i golvet i klädkammaren på ovanvåningen.
Ngt mer att tänka på, hur "bygger" man rör genomförningen genom väggen på bästa sätt etc.

Mazen
 
Jag vill se bild på en "holk". Finns det inte på K-rauta eller Jula?
 
Köpte en plåt"holk" själv för imkanal genom yttervägg + en ljuddämpare då jag endast har en knapp meter rör att dra, JAG vet att det inte är godkänt bla bla bla och får inte ut nån försäkring om det skapas en brand pga brand i kanalen.

Att gå igenom mellanbjälklag,kallvind + att ha en läckagerisk på tak gick bort snabbt för min del.


Kommer dock att komplettera med en plåt just kring utblåset ca 50cm nedåt + 10cm på sidorna som jag ber en plåtis bocka till så att den passar lockpanelen.


Här är en länk till hur den ser ut, finns i flera färger bl.a tegelröd, mörkröd --> http://www.luftbutiken.se/yttervagg....html?osCsid=d8af010fa0ffa1b85a2fce05fc44f38f
 
Men vadå inte godkänt? Det är väl bara att gå ut genom väggen på rätt sätt och fixa kanalen.. Det är gogkänt att gå ut genom yttervägg bara man gör rätt.. På utsidan ska du ha 1 m plåt uppåt och 30 på de andra sidorna, har du takfoten närmare än 1 meter ovanför kanalen skall den också skyddas, svårare än så är det inte.. Genomföringen skall göras med gips och 30mm isolering, lite luft ska det vara där också. I köket duger det med spiro och gipsschakt alternativt spiro och 30mm isolering..
 
Spiro + iso + gips i hålet i väggen, då blir det ett rätt rejält hål. Jag har 150 mm mellan en liten taklist och överkant skåp där jag vill gå ut med röret. Funkar att såga en bit utifrån men däremot så blir det krångligt på insidan. Ska det dessutom in 60 mm iso och gips är det omöjligt att få plats med ett 125-rör.

Sätter man enklast ett ytterväggsgaller på utsidan som sticker ut en bit från fasaden och låter en bit spiro gå från det och in. Sätter man ingen väggstos på insidan som röret från fläkten ansluts på för att det ska se snyggare ut eller kan spirot fortsätta in någon meter?
 
I köket skall du ha spiro med isolering alternativt spiro i gipsschakt. Spirot drar du lämpligen fram till fläkten i överkant om man säger, sen ansluter du slangen där. In med spirot i väggen Sen är det bra om man har någon typ av stos som går en bit utanför väggen på utsidan med tanke på kondensen, men hålet genom väggen skall vara som jag beskrivit annars är det inte godkänt, du bör isåfall fundera på om du kan hitta en annan lösning.
 
Botolf skrev:
Men vadå inte godkänt? Det är väl bara att gå ut genom väggen på rätt sätt och fixa kanalen.. Det är gogkänt att gå ut genom yttervägg bara man gör rätt..
Inte bara, det är inte alla hus som får ha köksfläkten utgående på väggen. Det osar ganska mycket från fläkten och ovan nock blåser det konstant nästan och det gör det inte mellan husen så det är nästan bara på landet det är OK att gå ut genom väggen. Vi har utgång genom väggen (bor på landet) och det luktar vida omkring när vi steker mat.

Det var sotaren som bestämde om man fick gå ut genom väggen förrut, vet inte om det är kommunen nuför tiden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.