Undrar om det finns en elmätare för att mäta förbrukning i en undercentral.
Tänkte det kanske gick att låta få monterad en i centralen i en stuga för att kunna se precis hur mycket el som går åt totalt där. Det är 3 faser.
Har sett mätare för eluttag men vill som sagt ha en mätare för hela installationen.
Men de kostar väl en rejäl slant förstås...:(
 
Antingen så försöker du komma över en bättre begagnad elmätare genom att beställa på nätet eller åka in till din lokala elnätsägare och fråga lite snällt. Kostar allt från en vetelängd upp till 3-400 kronor beroende på skick och vart du köper den.

Ett annat alternativ (om du har en normcentral) är att beställa en trefasmätare för DIN-montage och sätta i själva centralen. Dessa är dock förhållandevis dyra, kan inte påstå att jag aktivt sökt efter priser men runt 1500-2500 kronor verkar det kosta.

Finns ju en uppsjö med energiövervakare som räknar ihop förbrukningar och skapar medelvärden m.m. Dessa kostar från några hundralappar och uppåt men allt som oftast kräver de en befintlig elmätare att koppla in sig på.
 
Kjell&co har begagnade Siemens-mätare för runt 500:-
 
Tack för tipsen.
En mätare för DIN-montage att sätta i normcentralen vore det bästa just för att den då sitter dolt, annars blir det en låda till och det blir inte så snyggt, speciellt inte om jag måste komplettera med ytterliggare en låda för jordfelsbrytare. Då är det bättre att byta till en större central istället.
 
Monterade nyligen en mätare (Garo) med DIN-fäste i en central som matade motorvärmare i en carport.. Den visade nuvarande och totalt förbrukning. Vet dock inte vad den kostade, men den var nog inte billig.

Den i mitten:
http://www.garo.se/produkter/nnormkomponenter/energimaetare.html

Visar även ström och spänning per fas.
 
Redigerat:
Rikard Ågren skrev:
Monterade nyligen en mätare (Garo) med DIN-fäste i en central som matade motorvärmare i en carport.. Den visade nuvarande och totalt förbrukning. Vet dock inte vad den kostade, men den var nog inte billig.

Den i mitten:
[länk]

Visar även ström och spänning per fas.
Har du möjlighet att få fram ett pris på den?
 
Hör med närmaste elektriker :) Jag har inte tillgång till vår prislista.
 
ca 2.500:-
 
Hornbach har renoverade elektromekaniska 3-fas elmätare för ca 250:-
1-fas kostar ca 100:-
Jag tror fabrikatet heter "Kopp"

/Hasse
 
Finns oftast att få tag på gamla mätare billigt hos din lokale elnätsägare. De har ju nyligen bytt ut alla mätare mot nya med fjärravläsning.. så de brukar ha högvis med gamla man kan få gratis eller för lite fikapengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.