Jag har lite problem att starta mitt nya trädgårdsredskap, en Volvo BM222 baklastare. Problemet är att det är ingen "oompfh" i startmotorn, den går runt, men med stor tveksamhet och inte med någon större kräm. Detta även med fulladdat batteri och startkablar till min bil med likaledes fulladdat batteri.

Nu är det så att den inte har originalbatteriet, i stället sitter det ett stort bilbatteri (modell båtbatteri eller husvagnsbatteri) där, ett batteri på 12 V. Eftersom många större maskiner har 24 V system så funderar jag om det kan vara så här också, och förra ägaren har satt i ett 12 V batteri och klarat sig hjälpligt med det (så pass gamla maskiner är ju inte så kinkiga med sådana detaljer som 12 resp 24 V). Nu när jag kör så är den kall, och då går det för tungt för 12 V.

Så, är det någon som vet? Vad borde en BM222 ha för batteri, 12 eller 24 V?

Andra tips?
 
Nu kan jag inte säga om just den modellen har 12 eller 24 volt, men det brukar alltid gå att klura ut genom att kolla på olika elkomponenter, startmotor osv. Det brukar oftast sitta nån liten skylt någonstans på någon komponent.

mvh
 
Hittar inga definitiva märkningar, men startmotorn är en Bosch BNG 4/12 CR 222, vilket jag tolkar som 12 V, speciellt då det verkar finnas en 4/24 också.

Andra förslag? Hur får jag lite mer "oompfh" i starten, bara en strömstarkare strömkälla (starhjälp och/eller större batterier)?
 
Vad har du för batteri nu??
Du behöver säkert 12V 130Ah i gott skick för att honka igång den på vintern
 
Vet inte vad det är för ett batteri, skulle gissa cirka 100 Ah utifrån storleken.

Ska jag vara ärlig är jag inte ens säker på att det är en BM222. Det står så på en skylt på den, men den liknar inte alls de bilder som Volvo har på en BM222. BM222 tillverkades dessutom bara i 39 exemplar, så det gör det ännu mindre troligt.

Volvos bilder: http://www.volvo.com/constructioneq...M-Volvo/BM-Volvo+Bolinder-Munktell+LM+222.htm

Min lastare: http://rpglab.net/troberg/gallery/view.php?gid=160

Jag misstänker att det flyttats delar mellan maskiner, och min råkat få en del som har skylten från en BM222.
 
Kolla så att jordningen är bra och att en eventuell huvudbrytare inte har fått ett inre motstånd vilket är vanligt när dom har blivit några år. Mät även spänningen på plussen in i startmotorn när någon annan kör startmotorn så ser du även där om spänningen sjunker mer än normalt.
Men som sagt så krävs det ett kraftigt batteri för att få bra snurr på grejorna.
 
Din ser mer ut som en LM225, nästa modell i listan på Volvolänken. LM (inte BM?) 222 ser mycket äldre ut, mer som en vanlig gammal jordbrukstraktor som vänts bakochfram, vilket väl i princip var vad som gjordes också.

Det blir nog till att leta runt i maskinen efter en voltmärkning på t.ex. startmotorn som nån skrev ovan.
 
Batterier är kompromisser. Ett förbrukarbatteri till båt eller husvagn skall kunna djupurladdas med låg belastning upprepade gånger. Maximalt strömuttag är underordnat. Ett startbatteri skall normalt aldrig djupurladdas, men det skall kunna ge en mycket hög ström kortvarigt. Om du har ett förbrukarbatteri till startbatteri kan det vara svårt att starta. Dessutom blir livslängden lidande.

Det blir spänningsfall i startkablar och deras anslutningar. Extra batteri och startkablar är en hjälp till det ordinarie batteriet, men är detta mycket dåligt är det inte säkert att det fungerar även om det extra batteriet ensamt skulle orka starta motorn. Prova om det går att låna bilens startbatteri. Sandpappra polskornas kontaktytor och dra åt muttrarna.

Hur ser kablarna från batteriet ut? Om det är oxid på polskorna, jordflätan är sönderoxiderad eller det är oxid på anslutningarna till startmotorn spelar det ingen roll hur bra batteriet är, det fungerar ändå inte.

Erik
 
Ska kolla huvudbrytaren, när du säger det så är det inte första gången jag har problem med sådana.

Kablagen ser OK ut och är rejält grova, så inga större problem där.

Kan det hjälpa att starta med någon sån här mackapär: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=89312 ? (bortsett från att jag antagligen måste säkra upp då...)

Jag gör dock inget mer förrän i morgon, nu är dagsljuset borta.
 
Kanske, men om det beror på en dålig huvudbrytare eller liknande så kan är det inte säkert att det hjälper. Dessutom känns det som att det är fel väg att gå, du bör nog ta reda på vad det egentliga felet är.



Om du registrerar (GRATIS) dig på www.maskinisten.net så kan du ladda ner en komplett instruktionsbok på din lastare, där borde det stå.

mvh Andreas
 
Redigerat:
Jo, jag vet att det är en tillfällig fix, men jag lär nog behöva något sådant i vilket fall, batteriet hinner antagligen inte ladda upp sig på de korta stunder jag kör och hinner ladda ur sig mellan dem.

Jag ser det dock mer som en felsökningsåtgärd (jag behöver en sådan ändå, eftersom även bilen kan vara lite tjurig på vintern.

En sak jag funderat på kring huvudbrytaren är att det är betydligt klenare kablar till den än vad det är till startmotorn. Det tolkar jag som att all ström inte går via den, och att det i så fall är något relä eller något som tar den verkliga strömmen (eller att den som kopplat in den är en klant...). Det är något i stil med 16 mm2 eller liknande till startmotorn, medan det ser ut som 2,5 mm2 till brytaren.

Tack för tipset om maskinisten.net, har sett folk som försökt sälja PDF-er på manualen.
 
Om det sitter 16 mm2 kabel till startmotorn så är det nog klent, även om den är 24 volt. Och om det går 2.5 mm2 till huvudbrytaren så styr den väl något annat, men varför bry sig att sätta dit en huvudbrytare som normalt sett klarar minst 250 A när den bara styr något litet? Dock bör man tänka på att normalt sett så styr ju huvudbrytaren minusen ( vissa tror dock att den SKA sitta på plus-sidan)
 
Jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte är säker på att det är 16 mm2, det kan lika gärna vara 25 mm2, jag bara tog ögonmått på känsla. Framför allt minuskabeln till chassit är en best, kanske 10 mm diameter.
 
Du behöver nog inte tveka på att det är 12V system på maskinen, en 24V startmotor hade inte överhuvudtaget kunnat fungera vid 12V. Sök istället som nämnts tidigare efter dåliga förbindningar i kretsarna. Har startmotorn solenoid med påbyggt startrelä brukar det ibland vara problem i den huvudkretsen. Har du möjlighet så mät spänningen över motorn när du gör startförsöken.
 
Startmotorn i sig själv kan vara sliten och trött, då spelar det ingen roll vilket batteri du har eller hur kablarna ser ut.

Ta ett fräscht fulladdat batteri och häng på det direkt på startmotorn så har du svaret!

Startmotorn är på 4hk och kräver sina ampere för att må bra!

Original i din maskin sitter det ett 135Ah 12V batteri.

Att försöka med ett klenare är förkastligt hur fräscht det än är och du får de symptom du har....

(Din motor är en 4-cyl kusin till min 350 men elsystemet är det samma.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.