Mikael_L skrev:
Får man selektivitet då?
Jag har för mig att man _kan_ få det om man väljer speciella JFB som är gjorda för att ge selektivitet ...
Inte tidsselektivitet, men väl strömselektivitet under 30 mA. Kanske mest av intresse vid krypströmmar. Inte kul när en hel anläggning slocknar pga ett lokalt fel.
 
mycke_nu skrev:
Helt galet är det väl absolut inte, fast man bör då sätta en 10 mA personskyddsautomat i badrummet och en 30 mA JFB i centralen så man får selektivitet.

Om du har 20 mA läckströmmar i resten av anläggningen blir det ändå den andra JFB som löser. Så vill man ha garanterad selektivitet så måste man ha tidsfördröjning, på den som ligger först, på några ms.
 
Typ S (det heter så, inte att förväxla med typ A/B/AC) är inte avsedda för personskydd utan brandskydd, t.ex när man har en 300mA JFB i en huvudcentral och JFBer av allmän typ i undercentraler. Så det är inte vad TS är ute efter här. Här gällde det seriekopplade JFBer för extra personskydd mot felande JFBer och då spelar det väl ingen roll vilken som löser.
 
Har man en 30mA JFB som skyddar hela gruppcentralen har man ett fullt tillräckligt skydd. Finns ingen anledning att sätta en till i serie med denna, (Lägg då hellre pengarna på att välja en JFB av god kvalitet).

Skall man ha flera JFBn på en gruppcentral är det isåfall för att förhindra att allt släcks vid jordfel eller om man har så mycket anslutet att läckströmmar börjar bli problem.

En 300mA JFB kan man sätta först i en större anläggning med flera gruppcentraler.
(Typ jordbruksfastighet, flera hus på tomten etc..etc).
 
I så fall tycker jag att jag lägger till 10mA JFB till badrummet och en till till tvättstugan. Utöver den övergripande på 30mA.

Det bör vara ok. Och hoppas att ingen tycker detta vara överdrivet?
 
kamilenski skrev:
I så fall tycker jag att jag lägger till 10mA JFB till badrummet och en till till tvättstugan. Utöver den övergripande på 30mA.

Det bör vara ok. Och hoppas att ingen tycker detta vara överdrivet?
Inte i serie iallafall.. Nej jag tycker att om man skall dela upp en vanlig villa i olika delar som skyddas av var sin JFB kan man mycket väl lägga alla uttag och badrum tvättsuga etc på "den vanliga" 30mA JFBn. Sen tar man "ekonomiska-riskdelarna" som Frys, värmepump, elpanna etc, på en egen del, antingen utan JFB eller med en egen. De fast anslutna prylarna behöver inte ligga via JFB, men om det är nyinstallation så lägg frysen på en egen personskyddsautomat iallafall om du har mer än Billys Pizza och några öppnade påsar frusna ärtor i den och ofta är frånvarande mer än några dygn.



Om du promt skall ha en 10mA JFB till badrummet så lägg den parallellt., som en egen "sektion".
 
Biegelmeier ansåg ju tydligen att fem JFB var tillräckligt när han agerade försökskanin hand-hand.
Fabrikatet var dåtida F&G som nu ingår i Möller, så det var kanske inte "spitzenqualität".:)
 
  • Bm.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.