Nu har jag kollat alla trådar men inte kunnat hitta någon som tidigare beskrivit mitt problem.

I samband med restaureringen av vårt gamla liggtimmerhus från 1845 fann vi till vår stora förskräckelse att någon tidigare ägare gjutit i betonggolv i toalettutrymmet och i hallen.

Vattenledningen som kommer upp i köket var dragen genom timmerväggen ut i hallen, under tröskeln till ytterdörren och vidare in till toaletten.

Kondens från kallvattenröret har runnit ner över understa stockvarvet vilket multnat och måste bytas.

Golvet i hallen var en plastmatta ovanpå golvspån som låg flytande ovanpå 10cm frigolit med ett plastskikt emellan. Frigoliten låg direkt mot betongen som i sin tur verkar ligga direkt på mark, inhälld mot stockarna som tydligen fungerat som stöd.

Hur gör jag för att få hallgolvet att fungera igen? Är det bara att bila upp hela skiten och göra ny trossbotten och lägga in nytt plankgolv eller finns det någon genväg som fungerar? Golvet verkar inte vara fuktigt för övrigt och verkar ha legat sedan början på 70-talet.

Vågar jag lägga golvvärme inne i toalettdelen utan att förskjuta daggpunkten och på så vis orsaka nya problem? Toalettdelen ligger i ena hörnet med två ytterväggar. Alla stockar där är OK, även det nedersta varvet. Huset står på torpargrund.

Jag skulle bli mycket tacksam för hjälp och goda råd.

// Erik
 
Jag tror att du har full koll på detta - och tyvärr så tror jag inte att någon törs ge dig förslag på någon genväg så att du slipper, ja just det

men en väg, om man har gratis värme, skulle kunna vara att hålla allt varmt ända ut/ned
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.