mobbecam e på 8,1mp. alltså för stor upplösning här.
la in dom på paint å spara
från 2,43mb till 31 kb blev det men får fan ej upp bilderna ändå?
lagt in hur mycket som helst innan här...

jaja nån som vet?
 
joflopp skrev:
Glöm inte att sprida uttagen över flera grupper och faser. Vattenkokare, kaffebryggare och en micro som går samtidigt kan dra iväg över 20A i förbrukning.
Ofta sitter exvis vattenkokaren och brödrosten i samma uttag och då löser säkringen i alla fall. Jag drar fram 2,5 mm2 och säkrar bänkuttagen i köket med 16A.
 
optimum
Glöm sedan inte el för köks tv och ev. digitalbox och antenuttag.


Uttag för dator?
Åtminstone el

mvh Roland
 
mycke_nu skrev:
Ofta sitter exvis vattenkokaren och brödrosten i samma uttag och då löser säkringen i alla fall. Jag drar fram 2,5 mm2 och säkrar bänkuttagen i köket med 16A.
Mycket bra val. d^_^b

Själv fick jag problem i mitt kök när jag för ett års tid sedan skaffade en Moccamaster vilken drar betydligt mer ström än en vanlig kaffebryggare.
Detta gjorde att säkringen löste ut om jag hade den igång och startade vattenkokare eller micron samtidigt och det är kraftigt irriterande.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Mycket bra val. d^_^b

Själv fick jag problem i mitt kök när jag för ett års tid sedan skaffade en Moccamaster vilken drar betydligt mer ström än en vanlig kaffebryggare.
Detta gjorde att säkringen löste ut om jag hade den igång och startade vattenkokare eller micron samtidigt och det är kraftigt irriterande.
varför har många grupper på samma säkring?

här hemma har varje uttag en säkring. alltså, fläkten, spis, ugn, micro, uttagen, spottar ja m.m.m. i detta läge kan man göra vad man vill!

fast klart, gick inte 1 m slang heller... ser ut som ett skatbo i väggarna.
men väldigt smart.
dett gäller för övrigt hela min nybyggda villa.

mvh
snickar estwing
 
Men sådant tänkte man inte på när man byggde för tio år sedan. ;)

De två uttagen jag har vid bänken i köket hamnade då på samma säkring vilket fungerade alldeles utmärkt tills dess att Moccamastern gjorde entré.

Allting som har med köket att göra är på väg att byggas om här så fort tid finnes...

Dock är det här hemma som med skomakarens barn... :(
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Men sådant tänkte man inte på när man byggde för tio år sedan. ;)

De två uttagen jag har vid bänken i köket hamnade då på samma säkring vilket fungerade alldeles utmärkt tills dess att Moccamastern gjorde entré.

Allting som har med köket att göra är på väg att byggas om här så fort tid finnes...

Dock är det här hemma som med skomakarens barn... :(
haha i know..
men när man skall bygga så skall man inte bara pang på göra det.
en ombyggnad kräver tid, tålamod, planering, pengar och ork.
detta måste gås igenom flera ggr...:D
men du kör la 10A på mocca mastern?
du får sätta en 13A på 1,5 tråd. då kommer det funka.
om nu inte dina kablar i huset är jättegamla?
att dra massa 2,5 är vad jag kallar det dåligplanering av eldragningen m.m.
det som behövs är bara spis, ugnen å kanske fläkten som behöver detta.

mvh
snickar estwing
 
Visst är det så, och när huset byggdes för 10 år sedan råkade jag ut för en riktig klåpare till elektriker och därför har jag haft en del strul med elen i huset.
Dock ändras detta till det bättre efterhand jag ändrar saker här.
 
Var hemma hos en god vän och han hade ett uppfällbart uttag i bänken. Verkade mycket praktiskt om än lite dyrt. Kanske något att titta på?
 
Styrman skrev:
Var hemma hos en god vän och han hade ett uppfällbart uttag i bänken. Verkade mycket praktiskt om än lite dyrt. Kanske något att titta på?
Det är just detta som Akvist nämner om i inlägg #6... ;)

Mycket praktiskt och fräckt faktiskt.

evoline_port_1.jpg

http://www.beslagdesign.se/produkter/16/896
 
Hur smart är det och sätta dessa nära disbänken? tänkte främst ifall de har rätt IP klassning.
 
Det intressanta är inte, tycker jag, hur många uttag man har totalt utan om de finns där man helst vill stå och jobba.
Vi har t ex ett dubbeluttag ovanför diskbänken som knappt har använts alls - man vill ju inte ha elektriska apparater där det stänks mest. Det uttaget kunde man ha varit utan.
Framför fönstret är den trevligaste platsen i vårt kök och dessutom den längsta sammanhängande sträckningen av bänkskiva, så där vill man helst hålla till, men det finns bara ett dubbeluttag inom räckhåll och om man har en elektrisk adventsljusstake i fönstret och vill köra litet stavmixer samtidigt som assistenten står och knådar en deg...bara som exempel, det finns massor av gånger då man hade önskat sig ett till uttag just där. Då hjälper det det inte att vi har totalt sex uttag över bänk eller att vi har inbyggnadsmicro och varken kaffebryggare eller vattenkokare.
 
  • Gilla
Eovyn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.