Hej,
Hur skulle ni göra i ett badrum som både skall ha badkar och dusch på varsin sida om rummet. Duschen blir troligen en ”kabin” (med golv).

Skulle ni göra två golvbrunnar på varsida om rummet, med fall från mitten, eller skulle ni bara göra en golvbrunn t ex under badkaret, och bara dra ett ”vanligt avlopp” från duschkabinen? Med "vanligt" menar jag ett uppstick antingen underifrån eller ur väggen.

Har sett att Jafa har golvvattenlås för 75 mm rör. kanske kan användas till duschkabinen?

Tacksam för snabbt svar, planerar mina rördragningar nu!
 
jag bygger nytt badrum just nu och har 2 golvbrunnar, en vanligt för badkar och en unidrain för duschen.
 
Helt klart 2 golvbrunnar, blir ju snyggare då det andra är en fullösning enligt mig.
 
Redigerat av moderator:
Jag har 2. Men fallet för duschen börjar precis vid glasväggen (golvväme+flyttspackel).
Men jag ångrar att jag körde med för litet rör. Borde ha satsat på en 70mm.
 
Hade garanterat också lagt två brunnar... d^_^b
 
Ett alternativ är att lägga en spygatt om inte avståndet är för stort. Då slipper du dubbla vattenlås som bara kan torka ur om det inte spolas regelbundet.
 
Ett av mina problem är att få tillräckligt med fall på rören, om jag ska ha två golbrunnar.
"Huvudstammen" är planerad att gå från den ena av dem (parallelt med ena sidan av rummet).

Är det inte onödigt mycket besvär att ha ytterligare en golvbrunn? En golvbrunn är ju även alltid en "riskkonstruktion". Dessutom måste jag spackla fall åt två håll....

Är det inte enklare att bara skicka upp ett 75 rör till antingen badkaret eller duschkabinen, och ansluta avloppsröret direkt till denna?

//JOE:confused:
 
JoeCool skrev:
Är det inte enklare att bara skicka upp ett 75 rör till antingen badkaret eller duschkabinen, och ansluta avloppsröret direkt till denna?

//JOE:confused:
Hur skulle man göra för att slippa lukten?
 
JoeCool skrev:
Ett av mina problem är att få tillräckligt med fall på rören, om jag ska ha två golbrunnar.
"Huvudstammen" är planerad att gå från den ena av dem (parallelt med ena sidan av rummet).

Är det inte onödigt mycket besvär att ha ytterligare en golvbrunn? En golvbrunn är ju även alltid en "riskkonstruktion". Dessutom måste jag spackla fall åt två håll....

Är det inte enklare att bara skicka upp ett 75 rör till antingen badkaret eller duschkabinen, och ansluta avloppsröret direkt till denna?

//JOE:confused:
Du får ju samma problem med fallet även om du bara ska ha ett rör upp till badkaret i stil med det till vasken vilket jag förmodar att du menar...

Inte bara golvbrunnen som är en riskkonstruktion utan alla golvgenomföringar är det.
Därför viktigt att man är extra noga oavsett vilken typ av genomföring det är.

Du får ju problem med avloppslukten eftersom du då inte får något vattenlås.
 
Jag bygger just nu ett badrum med både dusch och badkar.
Jag har satt två brunnar.
Vid flytspacklingen var det inget problem att skapa lokalt fall i duschen och sedan större fall över hela golvet mot brunnen under badkaret.
 
Som någon sa: två brunnar, det andra känns som en riktigt tattarlösning.
Det är väl dessutom inte helt omöjligt att man nån gång vill skicka ut sin duschkabin som man bar med sig in från -80talet och sätta en mordernare duschvägg.
Är du orolig för spacklingen så kan jag väl tipsa om att dela på mitten och spackla i två omgångar. Förutom nån extra timmes jobb så är det lättar att spackla två små utrymme än ett stort i mitt tycke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.