Planerar köket som är beställt ifrån IKEA och som ligger här hemma ouppackat i kartonger.
Problemet som jag har stött på är att jag inte vet vart skarven i bänkskivan ska ligga.

Jag har en bänkskiva som är 126cm lång och en som är 246cm lång.
Hur jag än vänder och vrider på det så får jag skarven antingen där diskhon är eller där induktionshällen är och inget av det är att rekommendera enligt IKEA.
Vilket är minst sämst tror ni?
Är det ngn fara alls?

Ett alternativ som blir lite dyrare och mer omständligt är ju om jag köper en till bänkskiva som är 246cm så att jag kan såga till skarven precis vart jag vill.

Tacksam för all input.
Bifogar ritningen med info om vad som sitter vart och måtten.

1. Passbit - 5cm
2. Diskmaskin 60cm
3. Bänkskåp med diskho över - 80cm
4. Bänkskåp med plan arbetsyta över - 80cm
5. Bänksåp med induktionshäll över - 80cm
6. Bänkskåp med plan yta över - 40cm
7. Passbit (1,4cm) + överhäng bänkskiva (2cm) - 3,4cm

Vilket ger en total på 348,4cm.
Kan justeras med överhäng på bänkskivan upp eller ner, jag höftade med 2 cm, vet inte vad som är bäst egentligen.
 
  • kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade lagt den långa skivan från vänster räknat och sen kapat den lilla så den täcker resten med överhäng.
Fräs och kexa ihop skivorna samt limma ordentligt med trälim.
När detta torkat fäster du skivan och måttar in samt sågar ur för hällen.
På så sätt får du bara synlig skarv ca. 5cm framför och bakom hällen.
Detta blir garanterat snyggast och är du noga när du limmar ihop skivorna så det träcker upp så håller det bra sedan.
Glöm inte att täta spånskivan där du sågat ut för hällen också sen.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag hade lagt den långa skivan från vänster räknat och sen kapat den lilla så den täcker resten med överhäng.
Fräs och kexa ihop skivorna samt limma ordentligt med trälim.
När detta torkat fäster du skivan och måttar in samt sågar ur för hällen.
På så sätt får du bara synlig skarv ca. 5cm framför och bakom hällen.
Detta blir garanterat snyggast och är du noga när du limmar ihop skivorna så det träcker upp så håller det bra sedan.
Glöm inte att täta spånskivan där du sågat ut för hällen också sen.
Du verkar kunnig, bra! =)

Så hade jag tänkt att göra ifrån början eftersom det förmodligen blir snyggast men det jag är osäker på är om något skulle kunna hända med överkok osv ifrån induktionshällen.
Som sagt så rekommenderade inte IKEA detta, jag vet inte hur det skulle kunna påverka garanti osv?

Jag tar hjälp av en snickare som sätter ihop köket men jag skulle såga till skivan själv så skulle han sköta resten (skruva dit bänkskivan, såga ut för hällen, täta osv).
Jag tänkte väl gå till ett snickeri eller liknande för att få det gjort, kexa osv vågar jag mig inte på själv då jag inte har någon som helst vana av det :surprised:
 
Görs denna ihopsättning ordentligt så är det inga problem.
Ganska ofta man får göra så vid köksmontage och vi lägger ofta skarven just där för att den ska synas minst.

Problemen med Ikeas skivor är att där inte är fräst för spännbeslag som man kan spänna ihop skivorna med varandra vilket nästan krävs för ett bra resultat.

Lämna då in skivorna och be dem fräsa spår i båda skivornas ände för att du ska kunna kexa ihop dem och se även till så att de fräser ur på undersidan för spännbeslag.
Då är det jättelätt för din snickare att limma, kexa och spänna ihop skivorna och dagen efter såga ur för hällen efter att han skruvat fast skivan.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Görs denna ihopsättning ordentligt så är det inga problem.
Ganska ofta man får göra så vid köksmontage och vi lägger ofta skarven just där för att den ska synas minst.

Problemen med Ikeas skivor är att där inte är fräst för spännbeslag som man kan spänna ihop skivorna med varandra vilket nästan krävs för ett bra resultat.

Lämna då in skivorna och be dem fräsa spår i båda skivornas ände för att du ska kunna kexa ihop dem och se även till så att de fräser ur på undersidan för spännbeslag.
Då är det jättelätt för din snickare att limma, kexa och spänna ihop skivorna och dagen efter såga ur för hällen efter att han skruvat fast skivan.

Oke, det jag ska säga när jag kommer till snickeriet är att de ska göra följande:
1. Fräsa spår i bägge ändarna så att jag sätta ihop dom enkelt (kan man likna det med den principen man använder vid klickgolv?

2. Be dom fräsa spår över båda skivorna så att man kan fälla in spännbeslag.


Frågor:
Hur ser spännbeslag ut och vilka mått ska jag ange till dom som gör ursågningen?

Den kortare sidan har ju en fin kant redan, ska jag köra på den rakt av? dvs fräsa direkt på den fina kanten?
 
Njae...
Det ska bara fräsas ett rakt spår mitt på båda skivornas ände typ 15mm djupt.
Sen sammanfogar du skivorna med trälim och kex typ dessa...

http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=40350060

På undersidan skall de fräsa urtag som man kan sätta spännbeslag typ dessa i...

http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=40100450

Ett snickeri bör ha koll på detta med måtten och samtidigt bör de kunna ordna fram vad du behöver för att kunna sammanfoga skivorna.
Alltså ovan nämnda tillbehör.

Be dem även såga ner den korta till rätt längd då de har riktiga maskiner.
Det ska ju fräsas spår för kex i den högra sidan på den långa skivan och i den vänstra på den korta skivan för att det ska bli rätt... eller hur menar du...
Dock ska där inte sitta kantlist på de sidor som spåret fräses i utan det ska vara rå spånskiva där så trälimmet sammanbinder skivorna.
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Njae...
Det ska bara fräsas ett rakt spår mitt på båda skivornas ände typ 15mm djupt.
Sen sammanfogar du skivorna med trälim och kex typ dessa...

[länk]

På undersidan skall de fräsa urtag som man kan sätta spännbeslag typ dessa i...

[länk]

Ett snickeri bör ha koll på detta med måtten och samtidigt bör de kunna ordna fram vad du behöver för att kunna sammanfoga skivorna.
Alltså ovan nämnda tillbehör.

Be dem även såga ner den korta till rätt längd då de har riktiga maskiner.
Det ska ju fräsas spår för kex i den högra sidan på den långa skivan och i den vänstra på den korta skivan för att det ska bli rätt... eller hur menar du...
Dock ska där inte sitta kantlist på de sidor som spåret fräses i utan det ska vara rå spånskiva där så trälimmet sammanbinder skivorna.

Hmm jag hänger inte riktigt med i svängarna nu, min bristande erfarenhet inom hantverksarbete lyser igenom märker jag ;)

Jag tror att det enklaste är om jag går till någon som vet och ber dom utföra jobbet.

Men om jag ändå ska lägg skarven vid induktionshällen så behöver jag väl ändå bara kexa och limma ordentligt och snyggt vid bägge kanterna eftersom mitten ändå kommer gröpas ur för hällen sen?
 
Visst är det där det är viktigast, men för att få en bra sammanhållning och slippa problem vid ursågningen är det bättre att limma hela vägen.

Här ser du ett par exempel på hur jag menar med att det ska fräsas ut för spännbeslagen på undersidan.
Detta hjälper dig att kunna spänna ihop ändarna mot varandra så att de fäster bra i varandra och kexen hjälper till att styra höjderna så de inte tandar i höjdledd.


bankskivemontage3.jpg



Här lyckades jag till slut hitta en bild som visar hur spåret för kexen skall göras...inte bra men hoppas du förstår ändå.

148351

Skickar dig ett PM också... ;)
 
Har inte läst hela tråden men vår granne gjorde som så att han la skarven vid hällen och då syns den ju nästan inte alls. Själva valde vi att köpa en måttbeställd bänkskiva och slipper skarven helt!
 
Köp en ny skiva som är fullång, det är det absolut bästa. Skarvar kan bli bra och skarvar kan bli dåliga. Om man inte behöver skarva så undvik det. Hel bit är alltid bäst när det gäller bänkskivor!

Fräsningen är inte helt att rekommendera när det skall ligga en häll eller vask i anslutning till spännpunkterna. Där vill man gärna ha "hel" bänkskiva.
 
Redigerat:
stiga skrev:
Köp en ny skiva som är fullång, det är det absolut bästa. Skarvar kan bli bra och skarvar kan bli dåliga. Om man inte behöver skarva så undvik det. Hel bit är alltid bäst när det gäller bänkskivor!

Fräsningen är inte helt att rekommendera när det skall ligga en häll eller vask i anslutning till spännpunkterna. Där vill man gärna ha "hel" bänkskiva.
Självklart är det bästa alternativet en måttbeställd bänkskiva h.ela vägen.

Om man nu som TS har två bitar som ska skarvas ihop till en så måste man ju liksom fräsa ur, limma och kexa ihop dem till en skiva.
Gör man detta ordentligt innan man sågar ut för hällen så är det väldigt sällsynt att skarven brister.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.