Hej,
Jag ska sätta upp en brandvarnare men vet inte vart.
Hade en i hallen när jag flyttade in men har sänkt taket och har spottar där, så i hallen och sovrummet vill jag egentligen inte ha.

Skulle ni kunna markera vart man ska ha den, tack??
 
  • Untitled.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En brandvarnare skall sitta i närheten av sovrummet eller i hallen. I ditt fall är det rätta platsen eftersom sovrummet ligger i direkt anslutningen till hallen. Har du dessutom sänkt taket är det ännu bättre. Röken stiger uppåt och brandvarnaren torde ge sig till känna tidigare, om än marginellt.
 
Sätt flera brandvarnare, gärna seriekopplade. Varför vill du inte ha i sovrummet? Vid brand är det ju väldigt viktigt att man vaknar i tid!
 
Rrrrr skrev:
Sätt flera brandvarnare, gärna seriekopplade. Varför vill du inte ha i sovrummet? Vid brand är det ju väldigt viktigt att man vaknar i tid!
Precis, sovrummet är den första jag skulle sätt upp om jag bara hade en, men jag har många flera d^_^b en i varje sovrum + en i varje rum där det finns potentiella brandstartare.
 
JanneL skrev:
En brandvarnare skall sitta i närheten av sovrummet eller i hallen. I ditt fall är det rätta platsen eftersom sovrummet ligger i direkt anslutningen till hallen. Har du dessutom sänkt taket är det ännu bättre. Röken stiger uppåt och brandvarnaren torde ge sig till känna tidigare, om än marginellt.
Tänk tvärt om.. röker går uppåt därför skall en brandvarnare sitta på högsta punkten. Vilket betyder att en sänkning av taket faktiskt är sämre.

Men till TS, optimalt är att du har en i sovrummet och gärna i vardagsrummet eftersom jag gissar på att det numera är den högsta punken.
 
B
brandvarnare finns inte för att dom är kul att ha.
sätt du en i hallen. varför tumma på säkerhet?
ingen vill brinna inne
 
Vi hade en väldigt nyttig brandskyddsinfo på jobbet, och brandskyddsingenjören som höll i den hade många intressanta saker som man lätt missar. Några av hans råd som är applicerbara i hemmamiljö:

* En brandvarnare i varje rum, så högt som möjligt. Tiden du sparar för att röken inte måste ner genom dörröppningen kan mycket väl rädda ditt liv, och brandvarnare kostar bara en spottstyver.
* Om du bara har en brandsläckare i hemmet, ha den i sovrummet. Det är där du troligen är när det tar längst tid att uppmärksamma en brand. Bättre är dock med en i sovrummet och en i köket.
* Han rekommenderade skumsläckare, då de, om man lärt sig använda dem, är bättre (och mindre destruktiva) än de pulversläckare som försäkringsbolagen rekommenderar.
* Stäng dörrar som inte behöver vara öppna. En stängd dörr ger dig 15-30 minuters skydd, och kan vara skillnaden mellan ett förstört rum och ett förstört hus.
* Det där att hålla sig lågt, under röken, om det börjar brinna är inte bullshit. Tänk inte "det är bara några meter, jag kan hålla andan". Det är inte bara rökpartiklarna som är problemet, röklagret är mycket hetare och du kan bränna dig rejält, speciellt om du drar in den i lungorna och bränner sönder dem.
* Om du bor i hyreshus, se till att trapphusen hålls fria från barnvagnar och annat plock. Problemet är inte att de står i vägen, problemet är att om tex en barnvagn börjar brinna i ett trapphus så är sikten noll på ett par minuter.
* Överhuvudtaget, branden är mörk. Räkna inte med att se något, så vet hur du tar dig ut utan att se.
* Lär dig hur utrustningen funkar. Var slår man på kranen till vattenslangen? Behöver man rulla ut hela slangen? Vilka typer av bränder kan jag använda släckaren på? Hur nära behöver jag gå för att den ska funka? Osv. När det väl brinner ska du inte behöve läsa bruksanvisningar.

Jag rekommenderar alla att gå en sådan utbildning, den ger en hel del tankeställare. Företag har dessutom numera ett lagstadgat ansvar för brandskyddsutbildning och sånt, med tuffa straff för de företag som brister. Med andra ord, pressa er arbetsgivare om att ni vill ha en sådan utbildning.
 
Troberg skrev:
Företag har dessutom numera ett lagstadgat ansvar för brandskyddsutbildning och sånt, med tuffa straff för de företag som brister. Med andra ord, pressa er arbetsgivare om att ni vill ha en sådan utbildning.
Har du något belägg för att ett företag måste bekosta din utbildning för hur du skyddar ditt privata hem???
 
Att skumsläckare är bättre än pulver håller jag inte med om det minsta. Pulver biter på alla typer av bränder. Det gör inte skum. Den stora anledningen till varför man fortfarande hävdar skum ä att saneringen efter är billigare men som en försäkringsbolagsmänniska sa. -"Hellre 10 saneringar än ett nytt hus"
 
C
Med tanke på att en pulversläckare har en kastlängd på uppåt 10 meter och mer, och dessutom släcker oerhört effektivt, så är den utan tvekan den effektivaste släckaren.

Dock är pulvret ganska ohälsosamt att få i lungorna, och nästan omöjligt att få bort om man tömmer en släckare av misstag, men som sagt, försäkringsbolaget sanerar nog hellre ditt hus än köper ett nytt åt dig för att det har brunnit ner.

En skumsläckare är iofs godkänd för att klara 1000 V, men det känns ändå tveksamt att spola vatten medelst en metallgrunka på elgrejor när det brinner.
 
Idag är ju också brandskyddsutrustning lite "halvdesignade" så att det inte behöver gömmas i en skrubb.
Till brandvarnarna brukar det följa men en situationsplan var du bäst placerar dem.
I ryggåstak är det inte högsta punkt som gäller utan ca 50 cm ned.

En brandvarnare kostar en hudralapp, kör på så många du kan.

Ett tips är att skaffa brandvarnare med "falskalarms" avstängning, så man slipper stå och vifta varje gång man rostar bröden för hårt.
 
Förutom alla kloka råd ovan så skulle jag vilja bidraga med följande:

Sätt dessutom brandvarnare:

- På vinden, speciellt om ni eldar i braskaminer eller öppna spisar. Många bränder startar med överhettade skorstenar.

- I datorhörnan. Jag har personligen haft rökutveckling från datorer minst två gånger.

- Vid elcentralen. Här finns den största energikoncentrationen i många hus. Minsta fel riskerar att övergå i brand, speciellt om centralen är utförd i plast.
 
Nimajneb skrev:
Har du något belägg för att ett företag måste bekosta din utbildning för hur du skyddar ditt privata hem???
Självklart är det inte så, kravet är naturligtvis att personalen på en arbetsplats ska ha skälig kunskap om brand och agerande vid brand i företagets verksamhet. Att det ofta glider in på hemmiljön ändå, har ofta med kursdeltagares frågeställningar att göra.

Gällande grundfrågeställningen, säger jag minst en brandvarnare centralt placerad och en i sovrummet. Seriekopplade (via radio) är inte fel. Och, så här i jultider, brandvarnaren är bara en livförsäkring om den fungerar, dvs testa funktionen och byt batteriet årligen.

http://www.brandskyddsforeningen.se/web/Att_forebygga_brand_i_hemmet.aspx

http://www.brandskyddsforeningen.se/web/Brandvarnare_i_bostader.aspx
 
När vi ändå pratar brandvarnare, är det någon som har prövat att köpa såna där länkade brandvarnare (två stycken, detekterar ena något så tjuter båda) och klippa bort högtalaren från den ena, så att bara ena tjuter?

Jag vill nämligen ha brandvarnare i varje rum, men samtidigt vill jag inte skrämma husdjuren halvt från vettet om den börjar tjuta, dels för att det är onödigt att skrämma dem vid falsklarm, dels för att det gör att det tar längre tid för mig att få ut dem i händelse av brand, och därmed ökar risken för både dem och mig. När det brinner så är det en viss risk inblandad i att spendera minuter på att försöka fippla ut dem ur buren och in i en transportbur, kan man få ner den tiden är mycket vunnet.

Andra förslag på hur man löser problemet?

Har du något belägg för att ett företag måste bekosta din utbildning för hur du skyddar ditt privata hem???
Nej, och det var inte vad jag menade heller. Företaget har ett lagstadgat ansvar för brandsäkerhetsutbildning på arbetsplatsen. Är man lite smart så inser man att det är applicerbart på hemmet också, speciellt om man jobbar i kontorsmiljö.

Företag har dessutom ofta inte något emot att frågorna även går in på hemmet, man vill normalt sett inte ha sina medarbetare knaperstekta.

Pulver biter på alla typer av bränder. Det gör inte skum.
Vilka bränder tar man inte med skum?

En skumsläckare är iofs godkänd för att klara 1000 V, men det känns ändå tveksamt att spola vatten medelst en metallgrunka på elgrejor när det brinner.
Har du inte sett Mythbusters testa vad som händer om man pinkar på elskenan på tunnelbanan? Grejen är att en vattenstråle bryts upp, speciellt på en släckare som har ett spridarmunstycke, vilket gör att den inte leder ström.

En annan trevlig effekt med skum är att den tar mycket av strålningsvärmen. Med andra ord, börjar man med att lägga upp en ridå framför sig medan man närmar sig elden så får man inte så mycket hetta mot sig, och kan lättare närma sig branden, även om den är större.

Ett tips är att skaffa brandvarnare med "falskalarms" avstängning, så man slipper stå och vifta varje gång man rostar bröden för hårt.
Smart, det visste jag inte att det fanns. Då behöver man inte klättra upp och ta ur batteriet.

I datorhörnan. Jag har personligen haft rökutveckling från datorer minst två gånger.
Jo, det händer lite då och då. Monitorer börjar också ryka ibland. Jag har dock aldrig sett det utvecklas till brand (med det inte sagt att det inte kan hända, bara att jag ser det som osannolikt). Oftast är det antagligen lite damm som bränns bort (ringa energiinnehåll, intre troligt att något annat antänds) eller någon komponent som gått till det stora kretskortet i himlen (inget brännbart i närheten). På det hela taget är det inte mycket i en dator som kan brinna.
 
Troberg skrev:
På det hela taget är det inte mycket i en dator som kan brinna.
Finns inte mycket i en TV heller, men dom brinner ändå då och då.

Jag har aldrig känt för att stå och betrakta en rykande dator för att se om felet utvecklas till en fullfjädrad brasa. Även om det förvisso inte finns mycket brännbart i en dator kan effektutvecklingen bli avsevärd när plast omvandlas till ledande kol.

Nyligen hade jag fö en glödhet USB kabel liggande på skrivbordet. Endast inkopplad i datorn hade det tydligen blivt kortslutning i andra änden. Om kabeln legat under några papper hade brasan varit ett faktum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.