Hej.

Vill ha era åsikter om väggkaminer som eldas med bioalkohol.

Hur mycket värme ger de?
Är de säkra ur brandsynpunkt?
Var köper man säkra, billiga och snygga väggkaminer?
Är det nåt att ha eller ska man lägga ut 10 gånger så mycket pengar på en riktig kamin?

Alla tips och åsikter är välkomna.

MVH
Mippaloo
 
Min fru vill ha en sån också, så även hon är intresserad av svar.

Dock tror jag inte de värmer nämnvärt, bara en mysfaktor...
 
Är skeptisk till de där, ungefär som att elda 20-50?(eller fler?) värmeljus. CO2 och vatten kommer in i bostaden. Det är ingen riktig värmekälla, snarare en "myskamin" för lågornas skull...har då hellre en eldriven "fuskkamin".

Det ä
 
heisiandiishe
Dåligt intresse för fuskkaminer!?

Har en stor öppen planlösning i 30 talskåk, så här skulle det verkligen passa + att jag är intresserad av att den skulle kunna avge åtminstone lite värme, vilket ju adderas till den så kallade mysfaktorn. Finns ju även sprakved att köpa. Ngt har jag hört man kan köpa för at få lite sprak i sin fuskkamin i alla fall.

Finns ju lite sajter om man googlar. Det är väl bara att google söka och slå till o testa. Man ska nog inte förvänta sig alltför mycket, men har man inte för höga förväntningar så tror jag att man kan bli nöjd med både estetiken och mysfaktorn på en fuskkamin i sitt hem.

Apropå höga förväntningar, när farsan köpte en värsting 40 tum samsung lcd för ett par månader sedan och hjälpt till att bära upp och koppla in sladdarna. Efter lite zappande så utbrast han "är det inte bättre än så här....". Han köpte ju en feting och hade väl fått den demad med lite skön dvdfilm :) sen när han kom hem och fick känna på den in real life, då var det ju lite annat. Jag tyckte den var bra och har en sämre lcd 32 tum hemma, men kommer inte att glömma detta omvända halleluja moment. Kommer nog minnas det till jag själv går i graven "är det inte bättre än så här" (ja tack samsung 40 tum och 18 000 kronor senare) nära total besvikelse...
 
Hellre en vedkamin-- på med biorulle --och--alcoholen blir i glaset:p

Mvh
 
Men hallå, det är väl klart den värmer upp. Grannen har en med tre brännare och den ger 3kW. Jag vill ha en sådan i uterummet så att man får både mys och värme från den.

Var hittar man dem billigt?
 
Gör den själv utav minerit och 3 st sardinburkar. Visst ger den värme men bioetanol luktar såpass att du inte kan ha den inomhus ens med bra ventilation. Gelé kanske inte luktar lika mycket.
 
Vet att tråden är gammal men svarar endå :)
Man eldtar på t-gul gele luktar ingenting..
jag har en kamin från essinspisen skulle absolut rekomendera den då jag jobbar på en butik som är återförsäljare till dom i norrtälje, de är verkligen kvalite inte som den andra skiten me plåtburkar utan de sitter en riktig svetsare som heter nisse och svetsar alla kaminerna för hand.... dom är dock lite dyrare men den jag har just nu värmer fint nu på julafton och idag eldar vi på t-gul, de finns även sprit som återförsäljarna av kaminen säljer som är betydligt mycket billigare som jag föredrar men okq8 låg så nära igår så köpte 2 flaskor, dom brinner ca 3-4 timmar och behållarna är lika stora som en 33cl coola burk något större kanske, men vad jag hört om dom lite billigare modellerna från kina etc, är att behållaren tillslut rostar sönder men jag själv har ingen erfarenhet av de... våran är helt i rostfritt stilig och blänker riktigt riktigt fint när man putsar upp den med kolsyrat vatten :) ojj nu glömde jag nästan värmen, men värmen är helt okej bara man inte eldar för mycket tycker den ger bra effekt efter ett tag, våran kamin är de 3 behållare i och eldar man alla 3 så blir de faktist lite för varmt efter 2 timmar tar sin tid men de ger bra värme, idag eldar vi bara ur den ena burken och de är sådära lagom varmt och mysigt jag själv gillar inte värme så jätte mycket så jag tycker de är för varm men vafan man måste ta en för laget ibland, men iaf dom är ju både enkla att använda, dra bort plasten från fronten skruva upp 2 skruvar häng upp den och kör, dom är också brand säkra och ska tydligen aldrig kunna orsaka brandfara om du inte pussar lågorna :D.... jaja summa sumarum, essinspisen får 7 solar, och kina skiten får 3 solar av vad jag hört :D men 10 solar hade jag gett essin om de inte var för värmen den framkallar :D hade bra

Mvh max
 
Har hört skräckhistorier om folk som monterar dessa och använder plastplugg, då de blir varma rasar skiten ner och glaset spricker med brand som följd..
 
Såg en kamin som de lagt en sten ovanpå som blev varm och höll värmen efter kamin brunnit ut. Apartement 2 heter den men jag har bara sett den på mässa med sten

Men de är väl dyra i dryft, d v s bränslet är dyrt.
 
Botolf skrev:
Har hört skräckhistorier om folk som monterar dessa och använder plastplugg, då de blir varma rasar skiten ner och glaset spricker med brand som följd..
Låter som nån billig skit kamin isf, den vi har monterades med tillhörnade plastplugg rakt på gipsvägg, men dom är ju också godkända att sättas direkt på vägg, vet att de ska finnas vissa som inte är godkända enligt nån sån dära barndskydds regel eller så.
 
MiaSthlm skrev:
Såg en kamin som de lagt en sten ovanpå som blev varm och höll värmen efter kamin brunnit ut. Apartement 2 heter den men jag har bara sett den på mässa med sten

Men de är väl dyra i dryft, d v s bränslet är dyrt.
Låter riktigt bra, stenar brukar väll bli skapligt varma och ge ifrån sig rejäl värme också :).. vårat bränsle kostar mig 20 kr för 1 liter, och fyller man alla 3 burkarna och eldar håller dom i 3-4 timmar ungefär och sen behöver man inte elda mera på hela kvällen för de blir ibland för varmt, och de är ca 25 kvm.
vet inte om de är billigt eller dyrt, men de är iaf en skön mysfaktor och ger okej värme tills vi har skaffat en riktig kamin d.v.s :)
 
Kryckish skrev:
Låter riktigt bra, stenar brukar väll bli skapligt varma och ge ifrån sig rejäl värme också :).. vårat bränsle kostar mig 20 kr för 1 liter, och fyller man alla 3 burkarna och eldar håller dom i 3-4 timmar ungefär och sen behöver man inte elda mera på hela kvällen för de blir ibland för varmt, och de är ca 25 kvm.
vet inte om de är billigt eller dyrt, men de är iaf en skön mysfaktor och ger okej värme tills vi har skaffat en riktig kamin d.v.s :)
Var köper du bränsle för 1kr litern? Det billigaste jag har sett är 33 kr litern och det var om man i princip köpte en pall.

Har precis fått besked att DHL levererar den första laddningen av Vaunis bränsle som inte ska ha någon tillsatt skogsdoft som nitor och karneval.
 
fredl skrev:
Var köper du bränsle för 1kr litern?
Det var 20kr/L ;)
 
gadu^ skrev:
Det var 20kr/L ;)
Even so, genom kontakter eller från hyllan? 20 kr / l är billigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.