Ska gjuta in vattenburen golvvärme i min bottenvåning och undrar vilket fabrikat på golvvärme jag ska välja. Erfarenheter efterfrågas. Tack på förhand!
 
Lk eller Roth i alupex skulle jag välja, Lättast att lägga, mindre känsliga för åverkan samt rör sig mindre vid temperaturväxlingar än pex.
 
Som hemmafixare är det viktigt med bra dokumentation, enkelt tillgång till support, bra info på webben. Där ligger Wirsbo/Uponor väldigt bra till så det är det självklara valet för mig. Tekniska parametrar som hur rören rör sig känns inte speciellt viktigt, ärligt talat.
 
Jo.. Men man kanske tycker att ett bra golvvärmesystem smäller högre än support..

utvidgningskoeff är den viktigaste parametern när du lägger ett par hundra meter rör..
 
Ok, berätta hur jag idag eller i framtiden lider av att mina plaströr utvidgar sig lite mer än alurören jag kunde ha köpt? Att pexrören håller "hur länge som helst" är ju knappast något att tvista om idag.

På vilket sätt märker jag att mitt golvvärmesystem är bättre när jag lagt in alurör i golvet?
 
Redigerat:
Mikael_L
Jenzza skrev:
...
utvidgningskoeff är den viktigaste parametern när du lägger ett par hundra meter rör..
Gäller det både för rör ingjutna i betong som lagda på träbjälklag?
 
Tack för svaren. Blev en intressant diskussion där... Några andra som har erfarenheter att dela med sig?
 
Mikael_L
Jag har inga erfarenheter att delge, men jag ska inom kort börja få mina första erfarenheter. :cool:

Men klingsta, vad som är bäst beror väl också på om du tänkt fixa själv eller leja bort.
Lejer man bort ska väl det valda systemet helst vara snabbjobbat för rörmokaren.

Ska man göra själv är väl enkelhet och god dokumentation viktigare.

Jag som tänker göra allt själv rankar dessa egenskaper högst (ingen inbördes rangordning):
* Lättjobbat system, där konstruktion av kopplingar mm är enkla och har goda marginaler mot felmontering.
* Få olika komponenter.
* God och lättillgänglig dokumentation; manualer, idrifttagn.instr. och teknisk info.
* Inget behov av specialverktyg.


Pris på systemet och tidsåtgång blir naturligtvis lägre prioriterade faktorer, då det inte spelar så jättestor roll för ett enstaka mindre projekt där man lägger sin egen, förhållandevis billiga, tid.

Tekniska egenskaper är ju inte oväsentliga, däremot tror jag alla befintliga system håller en acceptabel nivå. Men bättre "prestanda" är givetvis inget ont.

Så jag följer tråden med spänning, och jag hoppas det kommer in mycket synpunkter och tips.
 
Jag skulle fortfarande vilja höra vilka tekniska egenskaper som gör alupexen till det självklara valet framför pex och framförallt varför. Bättre teoretiskt prestanda är värdelöst om det inte märks i slutresultatet för den "bättre" produkten har nästan alltid ett högre pris.
 
Jag tänker inte göra arbetet själv (varken kan eller har tid...) utan tänker leja bort arbetet. För mig känns det viktigast att det är ett tillförlitligt och säkert system, dvs dokumenterat låg läckagerisk samt att det fungerar bra.

Viktigt är även att det är lätthanterat "driftskedet" och har god driftekonomi (här påstår Uponor att deras styrsystem kan spara 5-8% av energikostnaden - för bra för att vara sant?). http://www.uponor.se/templates/page.aspx?id=9196

Såklart är det även av betydelse att systemet är lättjobbat, även om jag inte gör jobbet själv, eftersom det då blir billigare att lägga in.
 
Var hittas info om alupex?

PS. Jag hittade info att det kommer från wavin. Har hittat websidor för något stort företag som heter wavin, men de hade inget alupex.
 
Både LK och Roth säljer alurör.
 
Ingen mer info om vilket fabrikat som ni har bra erfarenheter av? Kan det kanske vara så att fabrikaten är likvärdiga?
 
Det är nog inte längdutvidgningen över hela rörets längd som har betydelse utan den som som sker i en längd som begränsas av rummets dimensioner.

Har aldrig hört att detta skulle vara et problem med vanlig GV-PEX.
 
Näe, det är inte ett problem heller i de sammanhang vi diskuterar här. Drar man pex i skyddsrör så tas utvidgningen upp i skyddsröret. Har man en väldigt lång stamledning som inte går i skyddsrör så fixeras röret alternativt så bygger man så att man kan ta upp rörelsen.

I golvvärme som det handlar om här är det ju precis som du säger Sven, det är rummets största dimension som styr. Precis som när man drar pex i skyddsrör så kommer röret "korva" sig lite i plåtarna och ta ut svängarna lite extra där röret svänger.

Även om utvidgningen kan tyckas vara stor (om jag minns rätt någon centimeter per meter per 60 grader) så är också expansionskrafterna små och lätta att hantera (dvs man behöver inte göra någonting i en vanlig villainstalltion).

Drar man mycket långa sträckor i större fastigheter är det självklart att denna parameter kan vara styrande för valet av produkt. Dock inte för villaägaren som har ett hus på 7x10meter +/- några meter.

God Jul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.